Vilken transport?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-01 18:39

Ptja. Jag gav tre alternativ. Ett av dem var Nätverkspelare. Ett exempel bland dem var SB3:an. Det råkar var den nätverkspelare som de flesta forumdeltagare använder. Det är också den som brukar testas "top".

PS. Jag är managementkonsult och arbetar med internetstrategier och digitala kanaler till vardags. Jag har alltså ingen koppling till Slimdevices eller deras återförsäljare om någon undrade. DS.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-01 18:43

The_Man skrev:Det är ok att man gillar mediaspelare, men att göra sådan massiv reklam för just Slimdivece är väl ändå att ta i....finns ju faktiskt andra mediaspelare också :wink: ...men Slimdevice är nog glada som får en sån "gratis" reklam här :D

Nej! Det finns inga andra mediaspelare :wink:

*med djup röst*

There can be only one!
When routine bites hard

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-08-04 09:39

Koffe skrev:
Magnuz skrev:[Den duger helt säkert. Pioneer är väl kända för sina fina drivverk. Den är garanterat trevligare att manövrera än en DVD-spelare också.

Det rätta svaret är naturligtvis - prova och lyssna. Men sen börjar jag tänka. När jag kollar Pioneers website är manualen till PD-S06 daterad till 1997, alltså samma år som Intel slog på trumman för MMX tillägget till den första generationens Pentiumprocessor. En arbetsstation med 32 Mb arbetsminne var super cool. De flesta användarna hade precis fått win95 installerat på sina 486. År 1997 är i den digitala världen jättelänge sedan.

Vad är det en transport skall göra? Jag kan komma på tre saker:

1. Vara ett gränssnitt till låtinformationen på skivan. Här suger de flesta CD-spelare eftersom de inte läser CD-text (av någon för mej okänd anledning). Dessutom måste man byta skiva var 74 minut. Risigt.
2. Gräva fram bitarna från CDn. Här suger alla cd-spelare (utom de tok-nyaste) efter som de inte buffrar och går tillbaks och läser om ifall det var något problem - en repa eller ett dammkorn. CDspelare skickar dumt vidare felläsningen och hoppas att någon annan del av kedjan kan ta hand om detta. Att pioneer har lagt så stor del av budgeten i spelaren på mekanismen tyder på att digitalhanteringen inte är något vidare efter som man måste hantera avvikelser i rotationshastigheten så low-tech som med ökad vikt på talriken.
3. Skicka bit-strömmen vidare jitterfritt. 1997 sätt folk på modem. Digitala höga hastigheter var något som fanns i labratorium. Det digitala gränssnitten hade stora problem att hantera jitter eftersom det var dyrt och svårt att buffra och klocka om. Jag är mycket tveksam på den har punkten. Någon som har sett några siffror på Pioneer PD-S06?

Problemen är delvis inbyggda i CD-formatet som är från 1979 (!!!). CD är galet gammalt och omodernt.

Baserat på ovanstående skulle jag säga att i stort sett vad som helst som är nytt skulle göra jobbet bättre. Jag skojade inte när jag sa SB3 i inlägget ovan eftersom en rippad fil är overlägsen CDn på påstående 1. och 2. ovan. Förmodligen spöar SB3:an det mesta på 3:an också.

En undran. För att lagra musiken från en CD så att en SB eller motsvarande skall kunna hantera bitströmmen krävs att den kommer ned hårddisken. Blir det inte samma sak om man läser ned en skiva till hårddisken, dvs att bitar missas (som alt 2 ovan)?

trodde i min "enfald" att en cd spelare klarade alla bitarna (har en PD-S802 från Pioneer).

mvh Lars

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-04 10:09

regent8 skrev:En undran. För att lagra musiken från en CD så att en SB eller motsvarande skall kunna hantera bitströmmen krävs att den kommer ned hårddisken. Blir det inte samma sak om man läser ned en skiva till hårddisken, dvs att bitar missas (som alt 2 ovan)?

trodde i min "enfald" att en cd spelare klarade alla bitarna (har en PD-S802 från Pioneer).

Hej, kort svar. Är på väg ner på stan.

Hydrogenaudio skrev:What is Secure Ripping?

Secure ripping is the process of making sure there were no errors during the extraction of audio from a CD. Popular Windows CD rippers, such as CDex and EAC try to ensure a bit-perfect rip for every track by checking the results, and re-reading any bad areas (from scratches) as many times as needed using read offsets, etc. Max and Rubyripper provide similiar results as alternative secure rippers for Mac OS/X and Linux/BSD respectively using their own effective correction mechanisms.

A bit-perfect rip may not always be possible, and so these programs (EAC especially) will report on any errors that could not be corrected for various reasons, allowing you to examine or attempt to correct the problems by analyzing a log file, using AccurateRip, or by looking at other drive databases.

Källa: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... re_ripping

... Dessutom får man en logg över hur det har gått. Ett kvitto alltså på om filen är korrekt eller inte. :-)

( Här - här testas de två mjukvarorna som nämns mot varandra)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-04 11:02

Nefilim skrev:Jag förstår inte varför just DiAna är så uppskriven? Har ägte en sådan men den blev inte gammal! :?

Förklara gärna vad som gör den så bra!

Max säger: PCM 63.

Edit: + en bra analogdel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2007-08-06 06:21

Koffe skrev:
regent8 skrev:En undran. För att lagra musiken från en CD så att en SB eller motsvarande skall kunna hantera bitströmmen krävs att den kommer ned hårddisken. Blir det inte samma sak om man läser ned en skiva till hårddisken, dvs att bitar missas (som alt 2 ovan)?

Hej, kort svar. Är på väg ner på stan.

Hydrogenaudio skrev:What is Secure Ripping?

Secure ripping is the process of making sure there were no errors during the extraction of audio from a CD. Popular Windows CD rippers, such as CDex and EAC try to ensure a bit-perfect rip for every track by checking the results, and re-reading any bad areas (from scratches) as many times as needed using read offsets, etc. Max and Rubyripper provide similiar results as alternative secure rippers for Mac OS/X and Linux/BSD respectively using their own effective correction mechanisms.

A bit-perfect rip may not always be possible, and so these programs (EAC especially) will report on any errors that could not be corrected for various reasons, allowing you to examine or attempt to correct the problems by analyzing a log file, using AccurateRip, or by looking at other drive databases.

Källa: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... re_ripping

... Dessutom får man en logg över hur det har gått. Ett kvitto alltså på om filen är korrekt eller inte. :-)

( Här - här testas de två mjukvarorna som nämns mot varandra)

Tack för detta svar. intressant, har aldrig tänkt på detta förr.

mvh Lars

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-06 08:02

The_Man skrev:Det är ok att man gillar mediaspelare, men att göra sådan massiv reklam för just Slimdivece är väl ändå att ta i....finns ju faktiskt andra mediaspelare också :wink: ...men Slimdevice är nog glada som får en sån "gratis" reklam här :D

Det finns inga andra mediaspelare som kommer i närheten av Squeezeboxen, inte ännu i alla fall :)
Snart måste väl nån från Kina komma med en liknande kopia.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 09:11

Det är dock viktigt att nämna att servern som innehåller de rippade filerna kan kosta en hyfsad slant. Förutom att den skall "vara igång" så bör man ha "backup" på samtliga musikfiler (ifall du inte vill rippa om allt vid haveri). "Backup" kan ju vara allt från en extra hårddisk till någon form av raid

Föregående

Återgå till Köpråd