Hjälpa andra

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-12 17:04

Richard skrev:Tack för ditt inlägg, matereo!

Du visar ju genom ditt inlägg att du inte är någon duvunge inom hifi och fastän du tycker annorlunda än undertecknad förstår du, som det verkar, det jag skriver.

Vi drar dock helt olika slutsatser av det vi talar om.

Själva essensen av det jag vill få fram, kan kanske sammanfattas såhär:

" En Hifikomponent kännetecknas av sina tillkortakommanden, inte dess förtjänster "

Detta låter som dogmatik, men är lika korrekt som att säga att 2+2 är 4!

Då jag insett det, och dragit konsekvensen av det ( enkel logik, kan tyckas ) har detta, för mig, lett till en totalt ändrad hifisyn på sistone.

Då jag, tillslut, förstod att apparaterna inte är intelligenta eller musikaliska, efter år av indoktrinering från hifibranchens olika avkrokar, föll polleten ner.

V.H. Richard.

Tack själv för ett intressant utbyte! Jag är i stort sett med dig här. Man ska inte ha en övertro på vad andra säger och påstår utan grund. Alla har vi "vår egen"resa att göra med olika erfarenheter och olika mycket kunskap. Det viktigaste är att gräva där man står, att inte städigt börja om där andra med sin erfarenhet och personliga syn säger åt en. Det är med egna tillförskansade(man ska givetvis lyssna på andra) kunskaper, erfarenheter och upplevelser som man bäst undviker att bli påprackad massa trams av handlare och får sin egen upplevelse stympad för att man inte väljer själv.

Hilsen! Matereo.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-12 19:22

Richard skrev:
Ragnwald skrev:Ja den diskussionen har ju förts ett antal gånger, om en anläggning alltid ska ge en god musikupplevelse, eller enbart när fonogrammen så medger och då destomer.
Är det inte där skon klämmer?

En alltid illusoriskt naturtrogen upplevelse, eller en korrekt tolkning av fonogrammet?

Alldeles riktigt!

För mig råder det dock inget motsatsförhållande mellan dessa synsätt.

En korrekt tolkning av fonogramet leder ju automatiskt alltid till en illusorisk naturtrogen upplevelse.

Nja kanske inte helt riktigt, för en korrekt återgivning återger ju sunkiga fonogram, som just sunkiga. Så att som du uttrycka ordet alltid i detta sammanhang, kan jag inte hålla med om.

Men i valet och strävan är vi överens. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-13 20:10

Hetsporrens förslag är ganska lockande, men jag kan lätt få dåligt samvete, när jag rekommenderar prylar som drar iväg och tömmer plånboken.

Men för tusan, jag har ju inte själv hört pi60 (s), så vi får nog ta och boka in oss, om det nu finns någon möjlighet. Är det E-post som gäller, eller hur gör man ?

Min gode vän har nu talat om att han gått och drömt om någon talare i BWs 800-serie, vilket kanske gör pi60 till ett budgetalternativ. :D
Vad tror ni som vet ?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-14 02:50

admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 08:20

Ragnwald skrev:Är det E-post som gäller, eller hur gör man ?
Man ringer.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-08-16 12:13

Kaffekoppen: Kommer personen stanna i instegsnivån? Troligen inte.

Väldigt vanskligt att rekommendera produkter till någon med det stora musikintresset.

Vi är ju inte säkra på att han vill uppgradera senare. Som insteg skulle jag rekommendera att titta på begagnade alternativ. Om man senare vill uppgradera så säljer man bara och har troligen inte förlorat så mycket pengar.
Helst skall man förståss hamna någotsånär rätt från början.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-17 21:28

Jo nog är han beredd att uppgradera, nu redan innan han har hört något och kommit ur diskoanläggningsträsket. :lol:
Det är väl snarast jag som försöker bromsa och hålla honom i förnuftets bana, att börja i ekonomiskt försvarbart (inför sig själv) läge.

Efter allt jag läst här börjar jag tro att inte enbart piP, utan även pi60, är utan tvivel, ekonomiskt försvarbar.
Vi ska åka till Täby. 8)

Silvervargen Nu diskuterar vi enbart nytt, icke begagnat, även om också jag inser fördelen.

Föregående

Återgå till Köpråd