Nu har jag blivit av med mitt gamla system (en Yamaha RX-V440RDS med hemmabyggda kylskåp med MGR-element plus en sub med Gamma 2 st LA1231) och nu ska det bli något som är snyggt men ändå låter bra.
Pga min högtalarbakgrund är jag hyffsat beroende av bra djup i basen, den ska höras även vid låg volym. Det viktigaste är att basen är musikalisk, men jag skulle gärna vilja ha lite filmmuller (men det ska väl inte vara något problem, eller?).
Att få hyffsat ljud (som räcker för mig) för de pengarna är inget problem. Problemet ligger i att det ska vara snyggt och hyffsat litet (ja, sambon är stor del till att de förra försvann).
Det som behövs är alltså en förstärkare/reciever och passande högtalare.
Jag och sambon har kommit fram till två alternativ, antingen ska det vara snygga smala frontar och då kan en sub tillåtas. Eller kan det få vara hyffsat smala frontar som klarar sig utan en sub - typ Audio Pro Blue Diamond.
Som snygga smala frontar har jag kikat på
B&W VM1 med stativ
ARGON 7011
Canton CD 100
Pioneer SF-LF3-CR
Podspeakers The Drop
Hur låter dessa? Är någon att föredra?
Tyvär är ju VM1ornas stativ apdyra (2500kr), det kanske är ett alternativ att köpa 2 subbar och ställa VM1orna direkt på de?
Suben/arna får vara absolut max 40 cm breda och 50 cm höga och måste vara svart alt. väldigt mörka.
På förstärkarfronten är jag lite kluven. Om det finns en snygg och lite center som passar till frontarna är jag hyffsat sugen på att köpa en sån senare i höst, isf skulle jag behöva en hemmabioreciever. Men jag bor i en studentlägenhet - de närmaste 3 åren - som man inte får in några bakre högtalare i.
Hur stor skillnad är det mellan en stereoförstärkare för ~4lax och en hemmabioreciever för ~4lax?
Har sett att folk tippsar om AVR-1907 för 3700, nått att satsa på?
Såhär ser det ut där kalaset ska stå:
(Ledsen för de kassa bilderna)
Så, vad tror ni jag ska satsa på?
EDIT: La till två högtalare (Pioneer SF-LF3-CR Podspeakers The Drop)