Snyggt och väljudande system för max 12lax

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
onni

Snyggt och väljudande system för max 12lax

Inläggav onni » 2007-09-04 19:47

Tjo!

Nu har jag blivit av med mitt gamla system (en Yamaha RX-V440RDS med hemmabyggda kylskåp med MGR-element plus en sub med Gamma 2 st LA1231) och nu ska det bli något som är snyggt men ändå låter bra.

Pga min högtalarbakgrund är jag hyffsat beroende av bra djup i basen, den ska höras även vid låg volym. Det viktigaste är att basen är musikalisk, men jag skulle gärna vilja ha lite filmmuller (men det ska väl inte vara något problem, eller?).

Att få hyffsat ljud (som räcker för mig) för de pengarna är inget problem. Problemet ligger i att det ska vara snyggt och hyffsat litet (ja, sambon är stor del till att de förra försvann).

Det som behövs är alltså en förstärkare/reciever och passande högtalare.

Jag och sambon har kommit fram till två alternativ, antingen ska det vara snygga smala frontar och då kan en sub tillåtas. Eller kan det få vara hyffsat smala frontar som klarar sig utan en sub - typ Audio Pro Blue Diamond.

Som snygga smala frontar har jag kikat på
B&W VM1 med stativ
ARGON 7011
Canton CD 100
Pioneer SF-LF3-CR
Podspeakers The Drop

Hur låter dessa? Är någon att föredra?

Tyvär är ju VM1ornas stativ apdyra (2500kr), det kanske är ett alternativ att köpa 2 subbar och ställa VM1orna direkt på de?

Suben/arna får vara absolut max 40 cm breda och 50 cm höga och måste vara svart alt. väldigt mörka.

På förstärkarfronten är jag lite kluven. Om det finns en snygg och lite center som passar till frontarna är jag hyffsat sugen på att köpa en sån senare i höst, isf skulle jag behöva en hemmabioreciever. Men jag bor i en studentlägenhet - de närmaste 3 åren - som man inte får in några bakre högtalare i.

Hur stor skillnad är det mellan en stereoförstärkare för ~4lax och en hemmabioreciever för ~4lax?

Har sett att folk tippsar om AVR-1907 för 3700, nått att satsa på?

Såhär ser det ut där kalaset ska stå:
Bild

Bild
(Ledsen för de kassa bilderna)

Så, vad tror ni jag ska satsa på?

EDIT: La till två högtalare (Pioneer SF-LF3-CR Podspeakers The Drop)
Senast redigerad av onni 2007-09-05 09:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-09-04 21:15

Vad är det som står i hyllans högra del med två rattar? Subförstärkare? HTPC? Annat :?:

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2007-09-04 21:42

Hehe, det är ett subslutsteg. Ett Zachry D 250 för att vara exakt, kopplat till en basshaker som sitter i soffan (drev den förra subben också).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-05 10:04

Audio Pro Black Diamond är löjligt prisvärda (du nämnde ju Blue Diamond) och aningens slankare designmässigt, det ger dig 7000 kvar till fin elektronik. T.ex. en Cambridge 640-duo eller en Nad-dito...

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2007-09-05 21:10

Hetsporren skrev:Audio Pro Black Diamond är löjligt prisvärda (du nämnde ju Blue Diamond) och aningens slankare designmässigt, det ger dig 7000 kvar till fin elektronik. T.ex. en Cambridge 640-duo eller en Nad-dito...

Tror du att Black Diamond klarar mina baskrav med sitt enda 6.5tums element? Jag har svårt att tro det...

Vad menar du med "640-duo"? Förstärkaren plus CD-spelaren? Lyssnar inte på CD-skivor, så nått sånt behöver jag inte.

Tack för tippset ändå.

Är det nån som kan säga om jag bör satsa på Denon AVR-1907 nu när den är nedsatt en tusing eller om det är typ Cambridge 640 som passar bäst?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-05 21:47

Högtalare... tja, det finns ju en del att välja på. Klippch till exempel. Dom har flera modeller i området 7-8000. Köp sedan en lämplig stärkare. NAD har redan nämts. Själv gillar jag yamaha. Ljudskilnaden på försträkare är liten, så ytseende och handhavande tycker jag är avgörade. + ev finneser. Jag gillar yamaha variabla loudness. Vet inte dom har den fortfarande? Anävndbart i alla fall, till skillnad från vanlig loudness-knapp.

Behöver du CD eller DVD så finns det för en 1000-lapp eller 2. Duger fint.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2007-09-06 21:22

Max_Headroom skrev:Högtalare... tja, det finns ju en del att välja på. Klippch till exempel. Dom har flera modeller i området 7-8000. Köp sedan en lämplig stärkare. NAD har redan nämts. Själv gillar jag yamaha. Ljudskilnaden på försträkare är liten, så ytseende och handhavande tycker jag är avgörade. + ev finneser. Jag gillar yamaha variabla loudness. Vet inte dom har den fortfarande? Anävndbart i alla fall, till skillnad från vanlig loudness-knapp.

Behöver du CD eller DVD så finns det för en 1000-lapp eller 2. Duger fint.

Tja, Klipsch verkar inte riktigt ha den typ av högtalare jag söker. Designen får gärna bli lite roligare än så.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-09-07 07:12

Rekommender varmt Denon PMA-500AE. En kompis införskaffade nyss en sådan och den låter väldigt... lite. Väldigt neutral sak vad det verkar som låter rent och trevligt. :)

Till den finns cd-spelaren DCD-500AE om man vill ha cd, annars har ju Denon en del shyssta dvd-spelare för rimliga pengar.

Detta som sagt om man nöjer sig med 2 kanaler.

Högtalare... tja hade Carlsson OA58.2 funnits kvar på marknaden hade jag valt dom, men i dagsläget vet jag inte. B&W kanske?

/Erik

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-07 09:05

onni skrev:
Hetsporren skrev:Audio Pro Black Diamond är löjligt prisvärda (du nämnde ju Blue Diamond) och aningens slankare designmässigt, det ger dig 7000 kvar till fin elektronik. T.ex. en Cambridge 640-duo eller en Nad-dito...

Tror du att Black Diamond klarar mina baskrav med sitt enda 6.5tums element? Jag har svårt att tro det...

Basen i dessa är suverän, Infected Mushroom är en fröjd att spela på dom:) Räcker inte trycket så finns ju alltid Avanti A.90, de har en fylligare grundkaraktär än Black Diamond v.2.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-09-07 09:27

Blue diamond är en trevlig variant om man vill ha smal front och fortfarande få ett stort element som kan pumpa bas. Placeringen blir lite knepigare med elementet sidomonterat. Dvs vill gärna ha ordentligt med luft på sidan av högtalaren.

Ett annat alternativ som kanske kan vara intressant är B&W DM684. Kostar ungefär som Blue diamond. Har 2st 6.5" per högtalare att spela bas med.

Flera av högtalarna du nämner är "design-högtalare". Dvs där designen har värderats högre än ljudmässiga egenskaper. Om man går det spåret så kan man gå ännu längre och köpa minimala satelithögtalare som delas jättehögt och så en bumlig sub som spelar resten. Det kommer att låta riktigt illa, men många tycker att det ser snyggt ut.

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2007-09-07 19:39

Erik_Johansson skrev:Rekommender varmt Denon PMA-500AE. En kompis införskaffade nyss en sådan och den låter väldigt... lite. Väldigt neutral sak vad det verkar som låter rent och trevligt. :)

...

B&W kanske?

/Erik

Okej, så du rekomenderar B&W VM1?

Hetsporren skrev:Basen i dessa är suverän, Infected Mushroom är en fröjd att spela på dom:) Räcker inte trycket så finns ju alltid Avanti A.90, de har en fylligare grundkaraktär än Black Diamond v.2.

Okej, vi dock kikat lite mer och kommit fram till att vi tror att de är för lådiga... Och placeringen blir svår om du tittar på bilden och på vad silvervarg sa (med Blue Diamond).

silvervarg skrev:Blue diamond är en trevlig variant om man vill ha smal front och fortfarande få ett stort element som kan pumpa bas. Placeringen blir lite knepigare med elementet sidomonterat. Dvs vill gärna ha ordentligt med luft på sidan av högtalaren.

Ett annat alternativ som kanske kan vara intressant är B&W DM684. Kostar ungefär som Blue diamond. Har 2st 6.5" per högtalare att spela bas med.

Flera av högtalarna du nämner är "design-högtalare". Dvs där designen har värderats högre än ljudmässiga egenskaper. Om man går det spåret så kan man gå ännu längre och köpa minimala satelithögtalare som delas jättehögt och så en bumlig sub som spelar resten. Det kommer att låta riktigt illa, men många tycker att det ser snyggt ut.

Mm, jag förstår. Kan dock bli problem som du ser på bilderna.

DM684 är för mycket en stor låda för att klara designkravet.

Det är som du förstår det här som är problemet, både jag och sambon ska bli nöjda med högtalarköpet. Jag har precis gjort mig av med stora lådor som spelade bra.

Jag (och hon) vill dock inte gå så långt som satelithögtalare, det ska vara nått i stil med Canton CD100 eller Infinity Cascade 9.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-07 22:49

Med de exempel du nämner så kan du glömma en vettig basåtergivning. Tips, lämna tjejen utanför högtalarvalet.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2007-09-07 23:02

Kevin_Mitnick skrev:Med de exempel du nämner så kan du glömma en vettig basåtergivning. Tips, lämna tjejen utanför högtalarvalet.

Även med sub? Det har jag svårt att tro, då jag inte alls har några extrema krav.

Det jag vill är väl att få reda på vad som är vettigast att satsa på av de designhögtalare som finns för sammanlagt typ 12-14k med förstärkare.

Typ Canton CD 100 II + Canton AS 85 SC + DENON DRA-700AE?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-08 00:31

onni skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Med de exempel du nämner så kan du glömma en vettig basåtergivning. Tips, lämna tjejen utanför högtalarvalet.

Även med sub? Det har jag svårt att tro, då jag inte alls har några extrema krav.

Det jag vill är väl att få reda på vad som är vettigast att satsa på av de designhögtalare som finns för sammanlagt typ 12-14k med förstärkare.

Du skriver så här längre upp:

På dig låter det som att du har ganska höga krav på att högtalarna ska kunna återge lågbas på ett hyggligt sätt. Tror du att Infinity cascade och Canton cd 100 klarar det som AP Back diamond V2 inte klarar?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2007-09-08 10:30

Kevin_Mitnick skrev:
onni skrev:

Du skriver så här längre upp:

På dig låter det som att du har ganska höga krav på att högtalarna ska kunna återge lågbas på ett hyggligt sätt. Tror du att Infinity cascade och Canton cd 100 klarar det som AP Back diamond V2 inte klarar?

Aha, ursäkta, jag har inte varit särskilt tydlig.

Varken Diamond eller liknande högtalare är ett alternativ eg. Tror inte att de kommer att passa i våran lägenhet. Det är inte bara min sambo som bryr sig om hur det ser ut...

Jag har inte jättehöga krav, vill kunna lyssna på musik med behagligt ljud och med bas som hörs vid låga volymer, samt att kunna se på film med vettigt ljud.

Designen är ett krav, inte bara en bonus.

Tack för påpekandet.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-09-10 00:15

Okej, du verkar i alla fall veta vad du ger dig in på.

För att få en smal högtalare så blir det förståss små element.
Små element gräver inte så djupt i basen, så då behävs minst en sub.
För att spela musik riktigt bra om inte frontarna går lågt så vill man helst ha två subbar och delningsfilter så att du kan spela basen i stereo.
Tyvärr blir det snabbt en ganska dyr lösning.

Jag gör ändå något försök:
Vad sägs om Audio Pro Avanti A.3 (2x3.5" per högt.) ca 3kkr.
samt dubbla subbar.

Eller:
Audio Pro Image 44 (2x4.5" per högt) ca 3.8kkr.
En eller möjligen två subbar.
Om du vill spela utan att störa grannarna sent så kan du med fördel spela utan sub och frontarna spela fullrange.

Eller:
Audio Pro Avanti A.70 (2x5.25" per högt.) ca 6.6kkr.
samt en sub med relativt låg delning.
Om du vill spela utan att störa grannarna sent så kan du med fördel spela utan sub och låta frontarna spela fullrange.

Eller kanske ett par snygga stativare med stativ samt en sub? Är det ett alternativ?

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2007-09-10 13:51

silvervarg skrev:Okej, du verkar i alla fall veta vad du ger dig in på.

För att få en smal högtalare så blir det förståss små element.
Små element gräver inte så djupt i basen, så då behävs minst en sub.
För att spela musik riktigt bra om inte frontarna går lågt så vill man helst ha två subbar och delningsfilter så att du kan spela basen i stereo.
Tyvärr blir det snabbt en ganska dyr lösning.

Jag gör ändå något försök:
Vad sägs om Audio Pro Avanti A.3 (2x3.5" per högt.) ca 3kkr.
samt dubbla subbar.

Eller:
Audio Pro Image 44 (2x4.5" per högt) ca 3.8kkr.
En eller möjligen två subbar.
Om du vill spela utan att störa grannarna sent så kan du med fördel spela utan sub och frontarna spela fullrange.

Eller:
Audio Pro Avanti A.70 (2x5.25" per högt.) ca 6.6kkr.
samt en sub med relativt låg delning.
Om du vill spela utan att störa grannarna sent så kan du med fördel spela utan sub och låta frontarna spela fullrange.

Eller kanske ett par snygga stativare med stativ samt en sub? Är det ett alternativ?

Härligt, vi förstår varandra :)

Avanti A.3 verkar intressanta, dock är Image 44 för lådaktig och A.70 för stora.

Att ha två subbar har jag funderat över (som jag nämnde i första posten), tror att det kan vara ett bra alternativ för att få till basen i musiken.

Om vi tar Avanti A.3 som alternativ, vilka subbar tror du passar isf? 2 st SW-150 verkar väl vettigt. Så kommer de ur samma serie också. Det priset (2800:-) känns inte helt oöverkomligt.

Om man ändå har 2 trevliga subbar som står på varsin sida TV:n, kan man väl ställa högtalare på dessa, eller? Isf: är B&W VM1 eller Podspeakers The Drop ett alternativ?

Du skulle rekommendera att köpa två subar för typ 2.5-3k ist för att köpa en sub för 5-6k? Jag antar att man får mer råkraft ur en sub, men att stereoupplevelsen blir starkare med två mindre.

Tack för all hjälp!

EDIT: Eller varför inte Mondial M.5 med två Evo-subbar?

Återgå till Köpråd