Prisvärda datorhögtalare (aktiva stereohögtalare)?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BlueBirdRedSky

Prisvärda datorhögtalare (aktiva stereohögtalare)?

Inläggav BlueBirdRedSky » 2007-08-09 16:41

I väntan på att mitt HiFi-system skall anlända (vilken nog kommer att ta ett tag), är jag ute efter en uppgradering till de [url=http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc^cl^HD50]Koss HD100[/url] (länken är till HD50, HD100s lillebror) som står på skrivbordet just nu.

Tänkte köpa på Komplett (i samband med en datorbeställning). Är ute efter 2.0-högtalare (alltså ingen subwoofer eller konstigheter). Helst inte alltför dyra (under 1500). Dessa finns alltså att välja på:
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=101 ... ortOrder=d

(Dessvärre kunde jag inte sortera bort alla som inte var 2.0.)

De finaste (dyraste inom prisklassen) synes vara
  • Empire R1900TII
  • ABIT iDome DS500 Digital Speakers
  • Logitech Z-10 Interactive Speaker System LCD
  • Creative Gigaworks T20
  • Creative I-Trigue 2200 2.0 högtalarsystem, NeoTitanium-element
  • Creative I-Trigue 2.0 2200
Kompletts jämförelse av de fyra "finaste" högtalarna från listan ovan.

Är något av dessa aktiva högtalarpar att rekommendera? Eller är inga av ovanstående prisvärda? Bör man titta på ännu billigare högtalare?

De är främst tänkta för musiklyssning, även visst datorspelande och filmtittande. Endast tänkta att användas till datorn samt portabla musikspelare (MP3), inte som ersättning till riktig HiFi-anläggning.

Tack på förhand!

~ BBRS

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-09 17:19

Köp dom däringa rörstegs(hybrid) bestyckade Empire A6 istället!?

Eller om du vill lyxa till det, M30 som har 44w helrör... lite väl dyra för datahögtaleri dock.

Passande sub samt pris och info hittar du här.
http://www.empirespeakers.com/show/dani ... re_a6.aspx

Om jag skulle köpa något för 1000 till strax över 2000 så skulle jag gå in på en musikaffär och be att få lite billiga monitorer/databurkar demade.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-09 17:21

Jag är mycket nöjd med mina Creative Gigaworks T20. Helt OK för sin storlek, bestyckning och pris. Precis ljudbild, mono och centrerat låter som om det kommer från skärmen snarare än från högtalarna. Går hyggligt djupt i basen men är framför allt tydliga, man hör vad som spelas.

/ B

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-10 01:06

slår även jag ett slag för t-20 låter riktigt kanon. svårt att tro att ett par så billiga burkar har så bra separering spelar helt enkelt snorbra till pengarna. Nu har jag inte hört allt men jämför jag till exempel mot logitechs z-5500 så är t-20 helt överlägsen på allt förutom basen :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
BlueBirdRedSky

Inläggav BlueBirdRedSky » 2007-08-12 21:04

Härligt att Creative T20 verkar vara till glädje! Riktigt billiga också samt bättre än HD100/HD50 hoppas jag?

Är de lika bra som Empire R1900TII (1295:-), Logitech Z-10 (1195:-) och ABIT iDome DS500[ (1195:-) då? Eller är de "bara" mer prisvärda?
Har de god bas? Lyssnar nämligen mycket på (Goa/Psy) Trance och annan elektronisk musik (House, Ambient, etc), där basen är viktig.

Hur är det med bakgrundsbruset i T20? Är det lika hopplöst som i t.ex. Z-5500 eller är det riktigt bra? (Mina ljudkort är Creative SB Audigy 4 Pro samt Creative X-Fi Elite Pro, så det är knappast dessa som brusar.)

Har ett trasigt Logitech Z-5500-system liggandes, men jag var riktigt besviken över ljudkvaliteten vid musiklyssning. När det gäller film-, spel- och annat "effekt"-ljud var de dock riktigt schyssta. (Golvskakarsystem.)

De där Empire M30 skall alltså vara riktigt bra? Litet dyra kanske. Får tänka på saken. Får nog bli T20 tillsvidare. Men de skall alltså vara de bästa i aktivhögtalarväg / datorhögtalarväg i under-10k-klassen?

Tack så mycket för all hjälp hittills!

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-12 21:23

eyy dom är bra men knappast några dunka dunka högtalare. Det är trotts allt bara en st 2,5tums bas i varje. :) Men i övrigt så spelar dom riktigt nice

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
BlueBirdRedSky

Inläggav BlueBirdRedSky » 2007-08-13 01:38

dwain1 skrev:eyy dom är bra men knappast några dunka dunka högtalare. Det är trotts allt bara en st 2,5tums bas i varje. :) Men i övrigt så spelar dom riktigt nice
Får pröva dem. Så länge de är bättre än vad jag har nu är jag nöjd. :)

Får se vad det kan bli litet senare. A6 eller M30 kanske. Får se.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-13 10:13

ja annars kan man alltid kompletera med en bra sub för runt 1000kr hehe
Ja anledningen till att jag sa det var för att du inte ska bli missnöjd med basen :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-08-13 21:24

Kan de här vara nåt??? har inte hört dem, har dock av fått mig påtalat att de skulle låta bra...http://www.vantagehifi.se/produkter/classicline/pdf/a41.pdf
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-14 12:57

jag skulle nog hellre satsa på en 2.1 lösning tror jag.. Har ett billigt system från hercules här hos min mor och de låter förvånadsvärt bra med tanke på det ringa priset. Effekttåligheter är dock inte helt ok vilket ju är en nackdel. Men system runt 1500 bör ju vara betydligt bättre.

Logitech har ju flera paket i olika pris..

detta från klipsch såg ju rätt fint ut men lite dyrt kanske..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317085

Bäst resultat ger nog trots allt en beggad förstärkare och ett par små hifihögtalare. går nog få hyffsat prisvärt också..

Själv föredrar jag dock hörlurar till film framför datorn.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-08-14 13:53

Varför inte en T-amp samt ett par Dynavoice S4 från Fynda. Hela paketet för 1295:-

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
frestr

Är det här något att fundera på?

Inläggav frestr » 2007-08-14 21:57

Hej

Kanske är jag helt fel ute, men vill du ha riktigt mycket för pengarna vill jag bara tipsa om ESI-talarna som Jam säljer. Visst, det är studiomonitorer. Och visst, de kanske känns lite stora. Men, söte Jesus, vad mycket du får för pengarna.

Lillebror: ESI nEar 04 1 495 kr/par
Storebror: ESI nEar 05EX 1 995 kr/par.

Kolla in på http://www.jamshop.se/studiomonitorer-hoerlurar/

Jag äger själv ett par 05-or av äldre modell. Då var de ett fynd för typ 3 500 pix. Nu är de löjligt billiga, rätt så snygga och skottar ljud så att vanliga datorhögtalare börjar grina.

/Fredrik – färskast av färskingarna
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-09-05 20:16

Finns ett par gamla Philips MFB 541 för 500 pix på Tradera...finns inget prisvärdare

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-09-05 20:25

Creative Gigaworks T20 låter fint. De utklassade alla alternativ i hela Avesta centrum. :)

P.S.
De var nog dyrast av alla datorhögtalarna också.
Det var inte jag som skulle ha dem, så jag kan inte uttala mig så detaljerat om dem. Köparen använder dem till all lyssning i en liten stuga och är belåten.

Användarvisningsbild
BlueBirdRedSky

Inläggav BlueBirdRedSky » 2007-10-03 15:24

Tjenare!

När jag väl skulle beställa fanns det inga T20 kvar på lager, så det blev ett par Creative GigaWorks T40 istället. De levererades för bara några minuter sedan.

Måste säga att det är en märkbar förbättring jämfört med mina tidigare Koss. Basen är helt OK. Vet dock inte hur prisvärt det blev, men när man varit utan vettiga datorhögtalare ett längre tag så... är dock knappast någon provlyssningsexpert så jag inte ge någon indiktation på hur bra de låter jämfört något annat än mina tidigare Koss.

De är litet stora, men en klar förbättring i ljudet gör att jag känner mig nöjd (i alla fall för tillfället). :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-03 15:33

Hade T40 funnits när jag köpte mina T20 hade jag nog valt dessa. Lite mer tryck i basen skulle inte skada även om jag faktiskt är mycket nöjd ändå.

/ B

Återgå till Köpråd