Hur pass bra är egentligen en gammal DENON förstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-17 18:40

En kommentar från en prestigelös imbecill:

Usch vad jag är less på dessa alfahannars överallt florerande gräl sinsemellan, istället för bidra till allas vår nytta och delge varandra kunskap och råd, som borde vara något av detta forums ledstjärna.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-17 21:10

Flamenco skrev:En kommentar från en prestigelös imbecill:

Usch vad jag är less på dessa alfahannars överallt florerande gräl sinsemellan, istället för bidra till allas vår nytta och delge varandra kunskap och råd, som borde vara något vara detta forums ledstjärna.

Förmodar att du räknar in mig som "grälande alfahanne" och vill därför säga att mitt syfte i denna tråd är att delge en avvikande uppfattning mot det tydligen accepterade uttalandet.

Sedan får du själv avgöra om du vill kalla det för "kunskap och råd" eller bara vara less på mig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-17 21:34

Flamenco skrev:En kommentar från en prestigelös imbecill:

Usch vad jag är less på dessa alfahannar.

Dax inse att hifi består av enbart just hifihanar, du är ju en själv antar jag. Dax att byta till brallor. 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-18 00:19

dwain1 skrev:Ärligt talat så tycker jag fortfarande att påståendet är uppåt väggarna :)

Varför det? Exakt när ska det gå upp ett ljus att pris och ljudkvalite har stort sett inget som helst med varandra att göra. Det kan vara så att dom 50 watt den Denon presenterar är MKT mer trasparent än dom flesta dyra förstärkare. Skulle inte förvåna mig iaf.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-18 01:24

kanske att den är bra. fast den lämnar bara 20w :wink: Men att den skulle spöa många stärkare över 50 000kr är faktiskt inget jag tror på. Men å andra sidan så finns det mkt grejor som jag inte tror på :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-18 01:33

Oj, sorry, 20 watt då :oops:

Såklart den kan slå många förstärkare över 50K. Om den fick enormt bra i F/E lyssning så lär den slå alla rörförstärkare till att börja med. Sen är det säkert många andra som färgar ljudet mer, sålänge vi inte pressar Denonen för högt. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-18 01:54

hehe ja fast nu utgår ju jag från att den ska låta så bra med kappa 9an å 0,7ohms last :roll: :wink: :D
Nä den e säkert helt okej. Och visst om du jämför med rörförstärkare så färgar den garranterat mindre :D jag skulle aldrig köpa en sådan men det är bara för att jag skulle inte klara av å hålla mig på dom nivåerna den klarar av. här är det högsta volym och infected mushroom :twisted: :D
till och med mina 2x115w räcker inte till ibland fast då är det snorhögt på mitt lilla rum :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-18 08:29

Lust skrev;
Det är något som upphovsmannen aldrig kommer att erkänna.

Det är nog vi andra som missförstår bara.

Tystnaden från uttalandets upphovsman talar för att din första mening är fullständigt korrekt. :wink: Jag har knappast väntat mig något annat. Jag vill bara lägga in förbehållet att denne inte har läst denna tråd. :!: Inte kasta skit på någon i onödan som din andra mening i ovanstående citat. I mitt tycke ett helt onödigt uttalande. I.o.f.s kunde första meningen kanske ha formulerats annorlunda med mindre nyans av personangrepp, oavsett riktigheten i denna. :(
Sedär, nu kan nog jag också benämnas alfahanne, med långbyxor. 8O

Min undran kvarstår, kan den i inledningen nämnda förstärkare anses vara så pass bra, att ingen förbättring kan anses vara rimligt att hoppas på, vid köp av ny (eller beg.) förstärkare i prisklassen, säg 5 – 10.000kr? Jag saknar referenser, och finner det svårt att avgöra skillnader i butik, vid provlyssning, under helt andra förutsättningar än hemma. :?

UrSv skrev;
Det jag känner till om den är omdömmen och diskussioner på Internet och i facktidskifter samt de ibland höga begagnatpriser som ses på just den modellen i vissa länder.

Jag hade hoppats att UrSv hade återkommit med källinformation om citatets innehåll, då jag själv inte har lyckats hitta ens den minsta notis om detta.

Med vänlig hälsning från Flamenco som redan nu börjar ana mörkrets intågande och därmed tätare tillfällen till avnjutande av förhoppningsvis välljud från en ny, ännu bättre förstärkare. Och jag ber samtidigt om ursäkt för mina, som det kanske kan uppfattas, hårda uttalanden. Jag läser med stor behållning till största del inläggen med stor tillfredsställelse, och mycket kunnigt bistånd med råd i olika frågor. Tack!
:) :D

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2007-08-18 10:54

Min undran kvarstår, kan den i inledningen nämnda förstärkare anses vara så pass bra, att ingen förbättring kan anses vara rimligt att hoppas på, vid köp av ny (eller beg.) förstärkare i prisklassen, säg 5 – 10.000kr? Jag saknar referenser, och finner det svårt att avgöra skillnader i butik, vid provlyssning, under helt andra förutsättningar än hemma. Confused

Exakt min fundering.

Att analysera och beskriva ljud är inte helt enkelt(särskilt inte för nybörjare).
Så när man läser Öhmans beskrivning blir man ju påverkad av vad han säger. Han har ju kunskap och erfarenhet.
Visst , är man själv nöjd med en siba anläggning och tycker den är bäst , så är det ju helt ok, varför bry sig om vad Iö säger?

Jag tycker att jag har bra ljud med min 707:a, protoncd från -90 och oa14.3y.
Men när volymratten ökar blir ljudet vasst och hårt (ont i örat).
Man undrar ju om det är naturligt för en "audiofilförstärkare i 50000 kronorsklassen och uppåt" eller kan det va så att det är resten av min anläggning som gör ont i örat?

(Sen har jag ingen som helst uppfattning om när man försöker få ut 100 watt ur en förstärkare, det kanske är redan vid 25% av volymregelutslaget på 707?)

Det är de här frågorna som man har.

Dumt att lägga ut pengar på "fel" uppgradering.

mvh Simon
Senast redigerad av templar 2007-08-18 11:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-18 11:01

Jag har ingen aning var jag läst det men har fått den uppfattning av det jag läst, diskuterat och hört. Det finns naturligtvis utrymme för att allt det jag hört har varit fel och jag har ju inte lyssnat eller mätt själv. Med tanke på uttalanden som "Tystnaden från uttalandets upphovsman talar för att din första mening är fullständigt korrekt." sporras man ju dock inte till nån direkt entusiasm att lägga ned tid på det.

Förutom det har jag svårt att förstå att man inte lätt inser att en förstärkare kan ha varit bra redan på den tiden och dessutom att utvecklingen inte gjort några direkt stora framsteg sedan samma tid. I min värld är det en självklarhet att de påståenden som hänvisas till är korrekta och att de fortfarande gäller. En bra förstärkare för 20 år sedan är en bra förstärkare idag. Trivialt som det brukar heta. Förutom det har jag hittills inte hittat nåt uttalande av IÖ som han i princip inte vidhållit vid senare kontroll så jag finner det osannolikt att han skulle ha en annan uppfattning i denna fråga likaväl som i andra fall som tagits upp i liknande diskussioner (NS-10 et al). Spekulation från min sida naturligtvis.

Det verkar som om man kan ha olika uppfattningar om saker och ting. I mitt fall så ser jag det som vissa tycker vara "helt uppåt väggarna" som en självklarhet och förstår inte alls hur man ens kan reflektera över att det inte skulle kunna stämma. Jag tycker ju det inses lätt.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-08-18 11:08

Det var lite med anledning av den här tråden jag ställde nedanstående fråga:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=423229#423229

Med tanke på att det har gått att tillverka transparenta förstärkare till små pengar tidigare går det inte att dra någon annan slutsats än att utvecklingen inte direkt har gått framåt, åtminstone inte för vissa tillverkare.

Att den lilla 707:an låter vasst när man drar på är väl kanske inte så konstigt. Det är ju bara 20W till ett par 14.3. Även om det inte är världens mest tungdrivna högtalare så är den väl inte helt lättdriven heller med den lilla effekten? Ja, jag vet som vanligt ingenting, jag bara spekulerar.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-18 13:35

Skulle det förhålla sig på det sättet du beskriver UrSv skulle ingen bli gladare än jag (då slapp man ju att fundera på nyköp). Men då jag inte är van att få något till skänks, så förefaller min tvekan, vara högst naturlig för mig. Att jag skrev, "Tystnaden från uttalandets upphovsman talar för att din första mening är fullständigt korrekt." var fult, det medges, men min förklaring är som följer; att det var ett försök från min sida att försöka provocera fram ett slags uttalande från IÖ. Jag vet ju föralldel inte om han läst denna tråd, och oavsett detta, så har han ju sin fulla rätt att inte svara. Sedan att en förstärkare redan för så lång tid tillbaks, som det ändå får betraktas som i dessa kretsar, är bra, får ju ändå betraktas som något relativt. Men om nu fallet vore att IÖ har läst denna tråd, så skulle han ju, om inte någon slags prestigeförlust, förhindrar honom till det, att lätt kunna avsluta, eller alternativt föra in tråden på annan eller andra spår. Annars är jag också skeptisk till IÖ’s påstående av den anledningen att, ett sådant här guldägg inte har genererat något som helst avtryck på Internet. Ånyo, i mitt tycke så är jag av den uppfattningen att omnämnd förstärkare låter alldeles förträffligt, men är samtidigt förundrad att det skulle kunna förhålla sig på det sättet, att jag inte skulle kunna uppnå några större ljudförbättringar vid nyköp. Synd att ingen annan, som har eller har haft, denna förstärkare, och som dessutom kan referera till några andra förstärkare har velat kommentera den.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-18 15:13

Att Denonförstärkaren är 20 år har inget med saken att göra.
Där håller jag fullt med Ursv om att utvecklingen inte gjort några nämnvärda framsteg ljudmässigt, utan har i mitt tycke mest resulterat i mindre och billigare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-18 15:25

Och exakt VAD säger att Öhman ens läst denna tråden? Snacka om dra massa slutsatser utan ha någon koll överhuvudtaget. Bättre ni håller tyst istället. :evil:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-18 15:36

Lust skrev:Att Denonförstärkaren är 20 år har inget med saken att göra.
Där håller jag fullt med Ursv om att utvecklingen inte gjort några nämnvärda framsteg ljudmässigt, utan har i mitt tycke mest resulterat i mindre och billigare.

Japp. Den som hävdar annat får ju gärna meddela vilka nya tekniska landvinningar som gjort för att färbättra ljudet de senaste 20-åren. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-18 16:54

Subjektivisten ett påpekande. jag skrev:
Jag vet ju föralldel inte om han läst denna tråd, och oavsett detta, så har han ju sin fulla rätt att inte svara.

O.B.S! "INTE"

Undrar varför IÖ blev så förtjust i sin nya favvo, Byrston. Måtte vara andra egenskaper än ljudmässiga. :wink:

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-18 17:37

En intressant länk i sammanhanget.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=17177

Jag måste tillstå att där förs resonnemang som till viss del stöder de senare införda inläggen. 8O
Har ej ännu läst hela tråden dock.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-18 18:30

Flamenco skrev:Undrar varför IÖ blev så förtjust i sin nya favvo, Byrston. Måtte vara andra egenskaper än ljudmässiga. :wink:

En länk där iö kommenterar Brystons förtjänster och eventuell prisvärdhet:
http://www.audiocircle.com/circles/inde ... #msg394288
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-18 18:34

Ett tips, skicka ett PM till Öhman så kan han nog svara på din fråga.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-19 00:25

Ironi, subjektivisten

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-05 20:46

Ett litet bidrag.

Denon PMA-707

Power Amplifier Section
Continuous average power output into 8 ohms 60W (17dBW)
(Min power/channel, 20Hz-20kHz, no more than rated distortion)
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.03%
Clipping power (maximum continuous power per channel) 55W
IHF dynamic headroom at 8 ohms 3.5dB
IHF dynamic power 8 ohms 60W (20 dBW)
(maximum short term power per channel) 4 ohms 130W (21.1 dBW)
2 ohms 170W (22.3 dBW)
Damping factor (ref 8 ohms 50 Hz) >60
Signal/noise ratio, A weighted ref. 1W 90dB
ref. rated power 104dB
Line Level Inputs (CD/ Video, Tape1, Tape2, Turner/Aux)
Input impedance (R and C) 20k ohms / 500pF
Input sensitivity ref. rated output 165mV
Frequency response, 20Hz-20kHz ±0.3dB
Line Level Outputs
Output impedance Pre-amp
Tape Source Z + 2k ohms
Phones 220 ohms
Controls
Treble/Bass 5dB at 10kHz

Remote Control NO
Physical Specifications
Dimensions in mm (WxHxD) 435x110x290
Net Weight 7.6kg
Shipping Weight 8.8kg

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-06 00:41

Soulman skrev:Ett litet bidrag.

Denon PMA-707

Power Amplifier Section
Continuous average power output into 8 ohms 60W (17dBW)
(Min power/channel, 20Hz-20kHz, no more than rated distortion)
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.03%
Clipping power (maximum continuous power per channel) 55W
IHF dynamic headroom at 8 ohms 3.5dB
IHF dynamic power 8 ohms 60W (20 dBW)
(maximum short term power per channel) 4 ohms 130W (21.1 dBW)
2 ohms 170W (22.3 dBW)
Damping factor (ref 8 ohms 50 Hz) >60
Signal/noise ratio, A weighted ref. 1W 90dB
ref. rated power 104dB
Line Level Inputs (CD/ Video, Tape1, Tape2, Turner/Aux)
Input impedance (R and C) 20k ohms / 500pF
Input sensitivity ref. rated output 165mV
Frequency response, 20Hz-20kHz ±0.3dB
Line Level Outputs
Output impedance Pre-amp
Tape Source Z + 2k ohms
Phones 220 ohms
Controls
Treble/Bass 5dB at 10kHz

Remote Control NO
Physical Specifications
Dimensions in mm (WxHxD) 435x110x290
Net Weight 7.6kg
Shipping Weight 8.8kg

Siffran om 60 W kontinuerlig uteffekt är nog lite galen om den klipper vid 55 watt kontinuerligt och klarar max 60W dynamiskt.

Bör typ halveras...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-06 00:46

Lust !

Det står ju "Continuous average power " :wink:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-06 00:55

Laila skrev:Lust !

Det står ju "Continuous average power " :wink:

8)

:wink:

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2007-10-07 10:50

Skulle man inte kunna använda den som preamp ,och koppla ett transparent slutsteg till den på nåt sätt. :)

Föregående

Återgå till Köpråd