Trådlös ljudöverföring från dator

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

niclas

Trådlös ljudöverföring från dator

Inläggav niclas » 2007-06-30 18:49

Jag har funderat på att skaffa en Squeezebox en längre tid nu, men är fortfarande inte säker på att den är helt rätt för mig. :? :)
Om vi säger att jag skulle vilja streama allt möjligt ljud, som från Youtube-filmer eller liknande, fungerar en squeezebox då eller finns det andra lösningar som kan passa?

/Niclas

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-07-01 10:55

Om jag kommer ihåg rätt kan min polare inte streama annat än ljud. Är dock inte hundra på det men det går väl att googla?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-01 11:24

Njae en squeezebox är en musik komponent väl? Däremot har jag sett att tillverkare som D.Link och andra har eller iaf har haft prylar som strömmar det mesta till både TV och Stereo.

Här hittade jag visst något. http://www.dlink.com/products/?pid=318
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

niclas

Inläggav niclas » 2007-07-01 11:47

Jag var nog en smula otydlig tror jag, eller så var jag inte det. :)
Vad jag menar är att jag tänkt använda mig av en laptop och skulle vilja få ljudet trådlöst skickat till en förstärkare, precis som en Squeezebox. Men jag gissar på att man endast kan streama "mp3-ljud" och inte ljud från filmer eller youtube-sändningar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-01 12:35

Borde väl gå att streama m h a BT?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-01 12:59

Alltså jag har ju aldrig sett en Squeezebox i verkliga livet, men är det inte så att DEN hämtar ljudet från en server på nätverket? Att man alltså inte kan sitta på en dator och använda SB som ett ljudkort?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-03 22:16

niclas skrev: Men jag gissar på att man endast kan streama "mp3-ljud" och inte ljud från filmer eller youtube-sändningar?

Nope. Det kan man inte.

(Teoretiskt går det kanske att fixa... men i praktisk användning så kommer man aldrig att få sync mellan bild och ljud eftersom "laggen" på nätverket varierar för mycket)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-03 22:19

Svante_inaktiv skrev:Alltså jag har ju aldrig sett en Squeezebox i verkliga livet, men är det inte så att DEN hämtar ljudet från en server på nätverket? Att man alltså inte kan sitta på en dator och använda SB som ett ljudkort?

Ljudkort - Nej. Men man kan använda "push" på programläggningsnivå. Mao, man kan sitta på en dator och bestämma att en skiva skall spelas i SB:n

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-08-04 01:35

SonyEricsson säljer en blåtandsgrunka som man kan koppla till stereon/bilen(MBR-100 heter den). Samma protokoll som används för trådlösa headset så de flesta grejerna med blåtand kan använda den. Jag köpte en i förra veckan och den funkar rätt bra. Det finns säkert andra märken. Den förlorar täckning hemma hos mig om jag går ut ur rummet dock.

niclas

Inläggav niclas » 2007-08-04 19:20

Hittade en apple-variant på mitt problem. Airport express! Verkar riktigt bra även om jag inte fördjupat mig i exakt hur den funkar och vilken prestanda man får.. Har ju optisk utgång för ljud vilket kan vara elegant. :)

http://www.apple.com/se/airportexpress/

Bild

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-04 20:05

niclas skrev:Hittade en apple-variant på mitt problem. Airport express! Verkar riktigt bra även om jag inte fördjupat mig i exakt hur den funkar och vilken prestanda man får.. Har ju optisk utgång för ljud vilket kan vara elegant. :)

Enligt min personliga åsikt den näst bästa lösningen. Allvarligt - Airport express är en superelegant lösning. Men man måste ha datorskärmen för att välja låt... och så var det det där med iTunes. :-)

PS. Jag har flera kollegor som är supernöjda med sina Airport express-lösningar.

niclas

Inläggav niclas » 2007-08-04 20:10

Koffe skrev:
niclas skrev:Hittade en apple-variant på mitt problem. Airport express! Verkar riktigt bra även om jag inte fördjupat mig i exakt hur den funkar och vilken prestanda man får.. Har ju optisk utgång för ljud vilket kan vara elegant. :)

Enligt min personliga åsikt den näst bästa lösningen. Allvarligt - Airport express är en superelegant lösning. Men man måste ha datorskärmen för att välja låt... och så var det det där med iTunes. :-)

PS. Jag har flera kollegor som är supernöjda med sina Airport express-lösningar.

Mm.. Squeezeboxen är ju fin, fast på gränsen till för dyr för mig. Dessutom har jag all min musik på en laptop och ser inte några problem med att spela musik från den så länge det sker trådlöst. :)
Just det, jag har ordnat all min musik på itunes och har även en ipod.. itunes är rätt schysst när man lärt sig trixen när man ska söka/bläddra mellan musik. Var tveksam till en början men nu känns itunes som ett bra val.. :)

niclas

Inläggav niclas » 2007-09-03 19:57

Uppar den här tråden lite.
Idag fick jag hem min Airport Express som jag beställde för en tid sedan och måste säga att jag är imponerad!
För det första är den på vanligt applevis mycket smakfullt och smart förpackad. Pluspoäng där! :)
Installationen som jag oroade lite mig för innan gick hur smidigt som helst! Den bara fungerar, och mycket bra fungerar den. Det är stor skillnad i ljudet jämfört med hörlursuttaget från datorn som jag tidigare använt mig av. Svårt att sätta fingret på något enskillt, det låter bara riktigt bra! Kan tillägga att jag kör med analog anslutning, kan nog bli så att jag provar att koppla digitalt med koaxialkabel också..
Sedan får man ju trådlöst internet samt usb-port för trådlös skrivaranslutning i samma burk, riktigt bra.
Det enda negativa är väl att man måste spela musiken genom itunes för att kunna lyssna trådlöst.. Men för mig som gillar itunes är det inte något problem som jag ser det. 8)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-03 23:40

Grattis! Kul!.. och Apple har grymt snygga lådor :-)

Användarvisningsbild
mono616

Inläggav mono616 » 2007-09-25 22:45

Funkar detta med Airport extreme oxå?

Användarvisningsbild
mono616

Inläggav mono616 » 2007-10-09 16:37

bump

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2007-10-21 01:40

Hur står de sig ljudmässigt mot varandra? Någon som har erfarenhet av både Squeez och Airport?

Återgå till Köpråd