Apparatlåda e.dyl. till delningsfilter

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Soulman

Apparatlåda e.dyl. till delningsfilter

Inläggav Soulman » 2007-10-30 21:13

Jag tänkte bygga in delningsfiltren till mina OA-51 i några slags lådor. F.n. sitter de monterade på vingarna (originaldämpskivans baksida). Tänkt placering är på stativens stolpe, under stativens övre platta, eller ovanpå stativens fot. De blir i.o.m. detta mer eller mindre synliga så något snyggt alternativ önskas. Eller skall man bygga in dem i en gemensam låda placerad närmre förstärkaren istället?

Richard
Inaktiverad

Re: Apparatlåda e.dyl. till delningsfilter

Inläggav Richard » 2007-10-31 20:16

Soulman skrev:Jag tänkte bygga in delningsfiltren till mina OA-51 i några slags lådor. F.n. sitter de monterade på vingarna (originaldämpskivans baksida). Tänkt placering är på stativens stolpe, under stativens övre platta, eller ovanpå stativens fot. De blir i.o.m. detta mer eller mindre synliga så något snyggt alternativ önskas. Eller skall man bygga in dem i en gemensam låda placerad närmre förstärkaren istället?

Placering av delningsfiltret närmare förstärkaren är inte ur ljudmässig synpunkt någon fördel alls. Tvärtom, faktiskt.se.

Placeras filtret alltför nära förstärkarna med alltför långa kablar från delningsfiltret till diskant och baselementet som följd, fås samma fasfel som med biwiring.

Kablarna till diskant och mellan/baselementet skall hållas korta!

Placeras dessutom delningsfiltret i en låda av magnetisk metall påverkar detta spolarna negativt.

( men, det är klart, snyggare blir det kanske och gillar man ljudet man får med biwiring är det ju bra, förstås )

V. H. Richard.

Återgå till Köpråd