Vee-Eight skrev:En elektrostathögtalare funkar på samma sätt som en strömförande ledare i ett elektriskt fält. Man använter två galler som, med motsatt polaritet, spänningsätts statiskt. Där emellan finns ett membran, ofta mylarfilm belagt med ett grafitskikt, uppspänd i en ram. Musiksignalen går genom filmen som i sin tur börjar att svänga och bukta mot ena eller andra hållet. Högtalaren är således en dipolhögtalare med ett stort högtalarmembran.
Det funkar att göra så, men man brukar nog göra tvärtom => Man laddar upp filmen statiskt och kör signalen på gallerna, ena går positivt och det andra negativt. Fördelen med detta är att man kan ha filmen bara svagt ledande då det inte behöver gå någon ström i den, och det gör att det inte blir fyrverkeri om den skulle bli överslag till något galler (hela filmens laddning rusar då inte över på en gång eftersom den bara var svagt ledande).
iaf gjorde jag så på de testpaneler jag byggde.
Elektrostater skulle jag inte rekommendera att bygga om man inte är van att hantera höga spänningar. Blir några kilovolt och förutom säkerheten är det jätteviktigt hur man utformar allt så man inte får några vassa kanter som det lätt börjar slå ifrån...
Bandhögtalare är betydligt säkrare att hålla på med!