Hörlurar, är trött på mitt rum och dess akustiska egenskaper

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-09-26 16:06

Ronnie skrev:Reference Audio har många lurar om man vill göra ett stortest på stan. Fast Focus kanske inte är Stockholm-it?
Jo då! Tack för tipset! Nu ska jag ner till Pressbyrån och köpa Molten. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-26 17:57

philip skrev:k271 studio kostar 1495 i sverige nu för tiden så det är ingen jätteskillnad.

Nej, någon jätteskillnad är det inte. 1218 kr inkl. frakt från http://www.tbh.se eller 1260 kr inkl frakt från http://www.shg.biz.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-27 01:47

RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev:Nej, den är inte utgången. Den som är utgången är den som egentligen är/var min favvolur (och den nämnde jag inte vid namn).

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men jag förstår vad jag menade även när jag går tillbaka om läser det en gång till. :wink:

Vh, iö

Det var ju jag som missade innehållet i parentesen... Jag gissar att din favorit är av KOSS fabrikat!

Nej, det är faktiskt en lur som Creative Labs gjorde en kort tid för några år sedan. Den utgick och byttes av oförklarliga skäl ut mot en lur som var vansinnigt mycket sämre. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-27 07:06

Men KOSS ESP950 var du väl rätt positiv till också?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-09-27 13:05

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:
Det var ju jag som missade innehållet i parentesen... Jag gissar att din favorit är av KOSS fabrikat!

Nej, det är faktiskt en lur som Creative Labs gjorde en kort tid för några år sedan. Den utgick och byttes av oförklarliga skäl ut mot en lur som var vansinnigt mycket sämre. :?

Vh, iö

Dom tyckte väl att luren var alldeles för bra för att bära namnet; Creative Labs. :wink:

Creative Labs förknippar jag mest med ultradåliga ljudkort. :?

Jag vet inte om ljudkorten kanske är bättre nu*, men för bara några år sedan så läste jag ett test gjort på ett tämligen dyrt Creative-kort, och mätresultaten var så dåliga att det var helt otroligt. 8O :?

För att inte tala om de lite äldre korten, dom kunde man verkligen kräkas av att lyssna på! :? :x

*Det borde dom vara, kan man tycka, eftersom Creative numera så vitt jag vet äger E-MU.

http://www.emu.com

För den som inte känner till E-MU, så kan jag ju berätta att de är en av de tidigaste tillverkarna av synthesizers och samplers, och en av de få som fortfarande existerar av de första synth-tillverkarna, nästan alla andra av de första är borta sedan länge :o , speciellt de amerikanska tillverkarna verkade ha en tendens att gå i konkurs! :(

Exempelvis: Moog, Sequential Circuits, ARP, Oberheim, EML osv.

Förvisso vet jag inte om E-MU fortfarande gör några hårdvarusynthar/samplers, de verkar mest ha gått över till ljudkort och mjukvarusamplers, vilket väl kanske är mest lönsamt.

Vh :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-28 09:52

Jag har två lurar, dels Sennheiser HD600, och dels AKG271. Nöjd med båda. Sennheiser bekvämare och svalare att bära(öppen lur som kräver tyst omgivning). AKG271 fortfarande bekväm men lite varmare. Går att ha som hörselskydd när du kör vinkelslip.

AKG:n är rubustare byggd och mer fältmässig. Bättre kabel/kontakter.
Vill inte rangordna dem ljudmässigt. Dagsformen får avgöra valet av lur.

Mvh

Användarvisningsbild
tinnitus

Molten

Inläggav tinnitus » 2007-09-28 11:06

Du har PM

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-09-28 12:15

woland skrev:Jag har två lurar, dels Sennheiser HD600, och dels AKG271. Nöjd med båda. Sennheiser bekvämare och svalare att bära(öppen lur som kräver tyst omgivning). AKG271 fortfarande bekväm men lite varmare. Går att ha som hörselskydd när du kör vinkelslip.

AKG:n är rubustare byggd och mer fältmässig. Bättre kabel/kontakter.
Vill inte rangordna dem ljudmässigt. Dagsformen får avgöra valet av lur.

Mvh
Jag tycker ju att mina HD25 låter kanon, men jag har inte lyssnat så mycket på olika lurar, så man undrar som vanligt: Finns det nåt som är ännu bättre/passar mig bättre?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-28 12:36

focus skrev:Jag tycker ju att mina HD25 låter kanon, men jag har inte lyssnat så mycket på olika lurar, så man undrar som vanligt: Finns det nåt som är ännu bättre/passar mig bättre?

Den frågan är det ju du som bäst kan svara på.... Hörlurar fungerar lite olika på olika individer. De som passar någon kanonbra, kan vara helt omöjliga på andra. Lite utav detta framkommer på www.linkwitzlab.com, där Siegfied Linkwitz visar korrektioner för sina egna öron med några olika "öronproppar". Just med proppar bildas lätt resonanser i örongången om jag förstått det hela rätt. Själv tycker mig bli ordentligt lyssningstrött när jag använder lurar. SLutna lurar med Öhmans korsmatning (crossfeed)kan vara enda alternativet vid t.ex. inspelningar i fält. Med öppna lurar blir det mera en koll om det blev något i sådana sammanhang.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-28 13:15

Focus skrev:
Jag tycker ju att mina HD25 låter kanon, men jag har inte lyssnat så mycket på olika lurar, så man undrar som vanligt: Finns det nåt som är ännu bättre/passar mig bättre?

För det mesta finns det nog alltid något som är bättre, men just när det gäller lurar så är komforten en nog så viktig parameter. Är lurarna obekväma och klämmer åt så är en skyhög ljudkvalité en klen tröst. Du kommer ändå inte att lyssna i dem. Det är min erfarenhet.

De lurar jag nämnde tycker jag har en rimligt bra ljudkvalité samtidigt som de klarar av flera timmars sträcklyssning. Men det är ju på mitt huvud det.

Värt att kolla kan också vara AKG701. En öppen lur som ser väldigt bekväm o fin ut. Ska kolla på den själv vid tillfälle.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-28 13:20

Glömde säga att lurar även kan ha en huvudvärksframkallande dålig ljudkvalité. Då hjälper det ju inte att de är komfortabla.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-28 15:13

Jag är en jobbig djävul och pekar på min blogg:

AKG - Syskongräl. Jag testar AKG K271s, K601 och K701.

HD25 är min favvo-hörlur bland de som man skulle kunna tänka sig att använda på stan. Dock har jag tyckt att de är liiite för dyra för att använda som bruks-lur till mp3-spelaren. Jag tror dock att du skulle uppfatta K 601 och K701:orna som klara förbättringar i förhållande till HD25:orna. Liten varning är dock på plats - K 601 och K 701 (och de dyrare Sennheiser modellerna?) är väldigt trögdrivna. De funkar dåligt i många hörlursuttag.

Det är kul med lurar! Lycka till!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-09-28 15:37

Koffe skrev:Jag är en jobbig djävul och pekar på min blogg:

AKG - Syskongräl. Jag testar AKG K271s, K601 och K701.

HD25 är min favvo-hörlur bland de som man skulle kunna tänka sig att använda på stan. Dock har jag tyckt att de är liiite för dyra för att använda som bruks-lur till mp3-spelaren. Jag tror dock att du skulle uppfatta K 601 och K701:orna som klara förbättringar i förhållande till HD25:orna. Liten varning är dock på plats - K 601 och K 701 (och de dyrare Sennheiser modellerna?) är väldigt trögdrivna. De funkar dåligt i många hörlursuttag.

Det är kul med lurar! Lycka till!
Ticke tack! Ang tungdrivet, så har jag fått för mig att min Benchmark dac1 har bra lurförstärkare, allt annat jag har hemma låter grått och platt i jämförelse. Squeezeboxens lurförstärk. tycker jag inte, rent subjektivt, hänger med alls. Jag bara utgår från att dac1 orkar med lite tyngre laster. Nån annan som lyssnat på Benchmarks hörlursförstärkare?

Koffe, nu ska jag läsa din blogg, tack för tipset!

PS Ska tillägga att det främst är för hemmabruk, jag söker lurar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-28 15:52

focus skrev:Squeezeboxens lurförstärk. tycker jag inte, rent subjektivt, hänger med alls.

Kan bara instämma. Jag blev GRYMT besviken när jag kom hem med lurarna ... kopplade in dem i SB3:an och det lät skit och väldigt tyst skit dessutom. SB3:an är alldeles för svag för K601:orna. Funkar inte alls. :-)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-09-28 15:53

Så om frugan sitter i samma rum och tittar på tv, är då tex AKG 601/öppna lurar uteslutna?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-28 15:59

De är öppna - det låter som om du har en radio-apparat på huvudet. :-)

Emma säger iof att hon störs mindre av dem än tex Koss Porta Pro (jag har lurar på mej när vi ligger och läser i sängen på kvällarna) - helt enkelt för att läck-ljudet låter bättre. Hon kan faktiskt lyssna på låtarna - inte bara lite högfrekvent slask.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-09-28 16:06

Koffe skrev:De är öppna - det låter som om du har en radio-apparat på huvudet. :-)

Emma säger iof att hon störs mindre av dem än tex Koss Porta Pro (jag har lurar på mej när vi ligger och läser i sängen på kvällarna) - helt enkelt för att läck-ljudet låter bättre. Hon kan faktiskt lyssna på låtarna - inte bara lite högfrekvent slask.
:oops: Jag brukar ha mina HD25 när jag använder borrhammaren..

Fast, jag vill ju slippa reflexerna i mitt rum, så jag får väl se det som att använda stereon, (man kan inte lyssna när ungarna kollar film osv).

Finns det några bra kompromisser, typ halvslutna?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-28 16:24

K 141 S och K 240 S... Jag har dock ingen uppfattning om hur de låter - eller hur mycket se slaskar.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-29 22:01

Focus skrev:
Ticke tack! Ang tungdrivet, så har jag fått för mig att min Benchmark dac1 har bra lurförstärkare, allt annat jag har hemma låter grått och platt i jämförelse.

Ja, jag använder också Benchmarken som hörlursförstärkare oftast.
Men ibland också förstärkaren i mitt Brystonförsteg. Även den i Alesis MasterLinken änvänds ibland.

Den som är bäst på trögdrivet är Masterlinken, den driver allt...de andra låter dock bättre.

Mvh

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2007-10-25 13:15

Jag är otroligt nöjd med mina Sennheiser HD595. Lättdrivna och luftigt och fint ljud (vad jag nu menar med det).

Korskopplingsfilter är numera nästan ett måste för min del när jag lyssnar på lurar. Man vänjer sig oerhört snabbt vid det. Inte alls dyrt heller, ty det går att få alldeles gratis om du lyssnar via datorn. Några enkla grepp med foobar2000 och du får en alldeles lysande "crossfeed" från Dolby med massa inställningsmöjligheter.

Om det är av intresse kan jag förtydliga hur detta görs enklast.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-10-25 13:24

Ix skrev:Om det är av intresse kan jag förtydliga hur detta görs enklast.

Jag är intresserad. Har (ännu) inte Foobar dock...

/en john som inte tycker att hd-515 når till fotknövlarna på hd-650

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-25 21:45

Ix skrev:Om det är av intresse kan jag förtydliga hur detta görs enklast.

Jepp! det är av intresse! kan du inte starta en nya tråd om det! Toppen!

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-11-12 04:59

focus>> Mitt råd beror lite på vad du gillar respektive ogillar med de du har. Men en lösning skulle kunna vara att köpa kabeln till Sennheiser HD 650 och använda i HD25 istället. Den passar, går att köpa separat, kostar bara ett par hundra och du kanske blir nöjd så. Ljudet blir ganska mycket bättre och avslappnat och du blir av med det vassa missljudet som många ljud i det övre registret får (cymbaler osv) med originalkabeln.

Edit: Stavning

Föregående

Återgå till Köpråd