Squeezebox till slutsteg eller aktiva monitorer?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MullBenkt

Squeezebox till slutsteg eller aktiva monitorer?

Inläggav MullBenkt » 2007-11-15 09:57

Hej!

Jag har tänkt uppgradera (eller sidogradera kanske det blir?) till antingen slutsteg och högtalare (och sedermera ett försteg), ELLER aktiva monitorer.

Jag förstår och vet att aktiva närfältsmonitorer inte är gjorda för att spela på 2,5m avstånd, men mid-fieldmonitorer kanske?

Hursomhelst, inget är hugget i sten ännu. Min fråga lyder därför, hur bra går det att koppla sin Squeezebox direkt till ett slutsteg eller aktiva högtalare?

Rent teoretiskt borde det ju gå utmärkt, men den digitala volymjusteringen, kan den helt enkelt omvandla bytet till en nedgradering?

Anledningen till bytet från integrerad förs. samt passiva stativare till aktiva högtalare/slutsteg är att jag vill ha bra och välanpassad kraft till högtalarna.

Ni får gärna skrota min idé och såga mig vid fotknölarna men kom gärna med tips också
Bluesgitarrist med intresse för hifi och inredning (jobbig kombination).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-15 10:04

Jag skulle inte nyttja den digitala volymkontrollen....

Din anledning till bytet förstår jag inte heller. Det går ju alldeles utmärkt att mata passiva högtalare med en integrerad förstärkare. Det blir inte per automatik bättre av att högtalarna är aktiva.

Du kanske skulle komplettera med ett slutseg bara, om du behöver mer kraft. Finns massor begagnade för 4-5 papp (om du har pre-out på din integrerade förstärkare).

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-11-15 10:21

Intressant! Det finns ingen pre out, så jag måste byta förstärkeri. Då kommer problemet i att ingen för- och slutstegskombination värd att införskaffas betingar ett värde kring 5000:-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-15 10:23

MullBenkt skrev:Intressant! Det finns ingen pre out, så jag måste byta förstärkeri. Då kommer problemet i att ingen för- och slutstegskombination värd att införskaffas betingar ett värde kring 5000:-

Titta på begagnatmarknaden! Där kan man göra fina fynd!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-11-15 10:29

Jag har i princip lusläst begmarknaden men hittar inget intressant. På sin höjd ett 10 år gammalt Rotelsteg. Just för- och slutstegskombination är svårt att hitta för den pengen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-15 10:50

Bara vänta in...

Själv köpte jag ett begagnat Sansui B-2101, 2x200w/8ohm för 3500:-

Begagnade försteg brukar man lätt kunna hitta för 1500:- eftersom många använder hemmabioförstärkarna som försteg och således får sitt försteg över..

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-11-15 10:55

Jo du har rätt, det finns fynd, men för mig måste det vara säkra kort, kända märken, då jag inte har så bra koll på just försteg och slutsteg samt synergin mellan olika märken. En chansning kan bli dyrköpt.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-15 12:14

Varför måste det vara separat för/slutsteg?
Om det är förstärkeriet som är problemet så kan du ju byta till en bättre intererad förstärkare istället.

Fast första steget är att ta reda på vad som är det största problemet så att man uppgraderar rätt sak. Hur ser rummet ut? Vad använder du för högtalare idag? Vad upplever du som problem idag?

Fördelen med aktiva monitorer är främst att man kan ha billigare slutsteg eftersom de bara måste prestera bra mot en känd last. Dvs till skillnad från separata slutsteg eller förstärkare där lasten inte är känd vid design/tillverkning.
Dvs drivningen av aktiva monitorer behöver inte bli bättre, men den blir billigare att tillverka.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-11-15 12:34

Köp en hemmabio-receiver, koppla in squeezeboxen digitalt och använd receivern som DAC, försteg och slutsteg. Lägger du 5k får du förmodligen en som lämnar runt 100 watt, det är lagom nästan jämnt... :wink:

(Men du kan naturligtvis komma billigare undan om du handlar begagnat! Då slipper du dessutom alla nya features som du kanske inte behöver. Jag rekommenderar i så fall Denon AVR-1802.)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-11-15 13:05

Det finns en artikel i Slim Devices wiki om att ansluta direkt till slutsteg:

Connect To Power Amp.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-11-15 13:12

Silvervarg, just för att kunna uppgradera och utöka med fler slutsteg om högtaleriet uppgraderas till något som kräver mer effekt, tänkte jag.

Rummet i sig är så trångt och övermöblerat att några akustiska åtgärder inte skulle få plats. Kanske kan jag få dit nån absorbent lutad mot en vägg, men verktyg och plats att hålla till vid tillverkning saknas.

Återgå till Köpråd