Clearaudio-pickuper

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Clearaudio-pickuper

Inläggav Thomas_A » 2007-07-24 14:59

Någon som har erfarenhet av Clearaudio Maestro?

Den har nålarm av bor och Tygon II nål. Höga specar:

>35 dB kanalseparation
<0.3 dB kanalinbalans

Har tidigare använt Alpha Mk2 som är en god återgivare, men specarna är betydligt beskedligare. Clearaudio verkar göra pickuper av samma typ men med olika specar, vilket jag tror beror på snävare toleranser i elektriska och mekaniska delar. De mäter pickuperna individuellt och klassar dem sedan i olika nivåer.

Fördel Alpha mot min utgående trotjänare Shure V15VxMR är:

- linjär frekvensgång, väldigt neutral
- dynamisk, basomrrådet känns bättre än Shure

Nackdel:

- kan slita på skivan
- lite kort livslängd på nålen
- spårar inte höga frekvenser lika rent som Shure

Enligt info från Veteran Hifi är det väldigt liten hörbar skillnad mellan Alpha, Beta och Beta-S, medans det däremot var en skillnad med Virtuoson. De rekommenderade bara dessa två modeller när jag en gång köpte Alphan.

Idag säljer de även Maestro till det fina priset av 5920:- (justaudiomagic listar den dock till 4889:-; gammal prislista?)

Läste en recension på AA och den verkar också kunna spåra tortyrspåret på HiFi&News testskiva, vilket inte många PUs kan. Det bådar för en bra dynamisk headroom och låg dist. Kanske härrör detta till en ny nåltyp som de hallar "HD" = High Dynamic.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-07-25 13:31

Impulsköpte (råkade faktiskt.se ha råd ovanligt nog) en Maestro Wood då jag besökte Veteran för en reservdel till min SME IIIs arm. Den skulle va som klippt å skuren till denna arm enligt Mirre. Säljsnack javisst men han har ju agenturen till SME oxå så nåt ligger det väl i det. I diverse andra butiker ville man pracka på mig MC-puppor som är direkt olämpliga till SME III med argumentet "det går nog ändå".

Hur som helst så är jag mycket nöjd med den. Neutralt, rent å dynamiskt ljud. Ett rejält lyft jämfört med min gamla Grado-puppa.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-25 14:58

Tack för svar.

Du har möjligtvis inte HiFi&News testskiva för att testa max spårförmåga på denna PU?

Vilket nåltryck använder du, 2.0 eller 2.2 gram?

T

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-25 20:31

Edit:
Tar bort då jag läst trådskaparens inlägg slarvigt. :oops:
Senast redigerad av Laila 2007-07-25 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 21:29

Denon 130R då?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-07-25 22:36

Jag kör med nåltryck ca 2,2-2,3g nånting vilket är ung vad som rekommenderas har jag för mig.

Hifi News testskiva har jag inte men Hifiinstitutets testskiva "Ljud", vet inte om det finns nån spårningstest på den. Köpte den på en loppis för nåra år sen mest för att den var kul å ha.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-25 23:17

kan tydligen inte svara; får meddelandet "html tags nog allowed" fast jag inte använder några html

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-25 23:19

Provar igen: denon DL103R svar:

har haft den i åtanke; men har lite förkärlek till Clearaudio's MM-linje förutom dess tidigare svaghet ang livslängd och möjlig slivslitage. De har dock enligt mina tidigare mätningar extremt rak frekvensgång samt upplevs dynamiska. Vad nu det betyder. Jämfört med Shure V15VxMR hade Alphan rakare frekvensgång både i bas och diskant; Shure var lite peakad runt 1 kHz. Inte mycket men kanske tillräckligt för en upplevd bättre bas. Shuren var dock renare i diskanten än alphan, och upplevdes mer detaljerad. Men reservnålar finns ju inte längre....

Kanske är deras påstående om extremt bra magneter också en källa till bra dynamik, jag vet inte.

Maestron har ju fått bra kritik i de få recensioner jag läst. Dessutom har den extremt bra prestanda, en nål av bor, deras MC-slipning av nålen, samt HD-line (samt att den verkar spåra tortyrspåret på HiFi&News testskiva) Vilket bådar för en klart bättre prestanda än något jag tidigare läst eller sett mätningar på (förutom deras egna extrem-MC linje).

Det är lätt att se att Clearaudios pickuper har samma grund, men olika specar. Jag tror helt enkelt de mäter upp samtliga pickuper och sätter dem i olika "hus" beroende på hur bra de mäter.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-25 23:20

Nu gick det att svara; radera en rad där jag hade några specar lagda.

Inga html tags dock; konstigt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-25 23:27

krellmaster skrev:Jag kör med nåltryck ca 2,2-2,3g nånting vilket är ung vad som rekommenderas har jag för mig.

Hifi News testskiva har jag inte men Hifiinstitutets testskiva "Ljud", vet inte om det finns nån spårningstest på den. Köpte den på en loppis för nåra år sen mest för att den var kul å ha.

Hur upplever du s-ljud jämfört med Gradon? Har du något mer som kan beskriva Maestron?

Dynamik?
Spårning av innerspår?
S-ljud?
Renhet allmänt?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-07-26 00:16

Gradon upplevde jag som lite s-ig å det var en av anledingarna till att jag ville byta den. Maestron är inte s-ig såvida skivan eller insplelningen inte är det. Många insplelningar å pressningar är ju tyvärr essiga men jag upplever inte att Maestron lägger till nåt utan är en god återgivare vilket är det jag eftersträvar.

Dynamik å renhet är betydligt bättre än med den Grado ZF3 jag hade tidigare vilken i sin tur var bättre än ...........spårningen är kanon å då är min skivspelare inte petimeterjusterad, finns nog en del att göra där jag är nog lite slarvig.

Men som Mirre sa, mer säljarsnack, du får nästan alla fördelar med en MC-puppa MEN inga nackdelar :wink: .

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-08 19:08

Finns nu test på Maestron med mätning.

Stämmer ganska bra med den mätning som jag en gång gjorde på Alpha, exemplarisk frekvensgång.

Återgå till Köpråd