"Lliten och billig" DAC - kit eller färdig?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zikkan

"Lliten och billig" DAC - kit eller färdig?

Inläggav zikkan » 2007-12-12 17:01

Hej!
Jag har blivit sugen på att prova med en extern DAC till min gamla CD-spelare (Sony CDP-X7ESD) men tänkte börja lite smått .... :) Kanske upp till en 1000kr för ett kit.

Jag har sett en del mer eller mindre färdiga varianter på nätet. T ex Monica hos diy-paradise och hos diy gene i Hong-Kong fanns en del färdiga kort som man "bara" behövde ordna matningsspänning och låda till.

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående eller någon annan variant som ni kan tipsa om eller rekommendera????

Är jag för snål i budgeten? :oops: Ska jag "jaga" efter en begagnad Harmony design DA9 (eller dylikt) istället? :?:

Mvh
zikkan

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-12-12 17:15

Jag skulle leta beggad DAC... Savida du inte kanner for att loda osv...

Sentec Diana ar en som du kan leta efter, aven om jag iofs misstanker att den kan kosta dubbelt upp mot din nuvarande budget.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
zikkan

Inläggav zikkan » 2007-12-12 17:25

Jodå, att en beggad överskrider den initiala budgeten är jag väl medveten om. Men å andra sidan kan man kanske anta att prestationen blir bättre ....

Löda lite skrämmer mig inte så mycket :) men de kit jag tittat på har haft färdigmonterade kort. Det som tillkommer är som sagt lite låda och kontakter (samt lite spänningsmatning som i sin tur kan göras hur ambitiös som helst :lol: )

Jag gillar förresten din signatur skarpt!!

Mvh
zikkan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-12 17:53

Jag har nått tillgängligt, men vette tusan om du kommer undan med tusenlappen när alla smådelar skall in io beräkningen..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-12 18:40

Varför inte satsa på en Squeezebox i stället?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-12 19:46

paa skrev:Varför inte satsa på en Squeezebox i stället?

WORD! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
zikkan

Inläggav zikkan » 2007-12-12 20:03

Kaffekoppen skrev:Jag har nått tillgängligt, men vette tusan om du kommer undan med tusenlappen när alla smådelar skall in io beräkningen..

Vad har du i åtanke då?? Det går ju att "äta elefanten i småbitar" ... :lol:

//zikkan

Användarvisningsbild
zikkan

Inläggav zikkan » 2007-12-12 20:04

paa skrev:Varför inte satsa på en Squeezebox i stället?

Har i och för sig tänkt längs de banorna i andra sammanhang. Men den har väl ingen digital _ingång_?? Just nu känns det mest aktuellt att "trimma" CD-spelaren ....

//zikkan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-12 20:11

zikkan skrev:Har i och för sig tänkt längs de banorna i andra sammanhang. Men den har väl ingen digital _ingång_?? //zikkan

Den kör ju digitalt via nätverket!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zikkan

Inläggav zikkan » 2007-12-12 20:31

paa skrev:Den kör ju digitalt via nätverket!

Joo, visserligen. Men jag räknar inte en IEEE 802.3 Ethernet (RJ-45) till en digital ingång (även om det är binär information som strömmar där) :) .......

Med digital ingång menar jag koaxial (XLR/RCA) eller optisk (toslink etc), dvs de in-/utgångar som finns på en CD-spelare.

Hursom haver så är inte min CD-spelare utrustad med några andra (digitala) utgångar än koaxial/optisk ...

Någon som har tips på andra "DAC-kit"?

//zikkan

Användarvisningsbild
Necroth

Inläggav Necroth » 2007-12-12 23:01

http://diyparadise.com/shop/index.php?m ... ucts_id=62

Heisann

Jeg har bygget ett par Monica kit. De er noe av det beste jeg har prøvd til prisen. De har ganske lav gain men kan hjelpe med og bygge ut med ett gain-stage.
Burde virkelig vurderes, den er så lite og nett at man enkelt kan bygge den inn i en cd spiller for og slippe unna endel bokser og kabling.
:)
Norbagge
Viva La Musica!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-12 23:51

Låter bra, det är en sån jag har...i skåne någonstans..

Återgå till Köpråd