Larsen 4'or, hur bra är dessa på "populärmusik"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RealElwood

Larsen 4'or, hur bra är dessa på "populärmusik"?

Inläggav RealElwood » 2007-12-23 11:12

Fick mig en presentation av Larsen 4'orna på HiFi-punkten i Trollhättan i Fredags. Jag blev mäkta imponerad av vad man får för priset, sen tycker jag det låter perfekt att de lanserar en center/surround kanal i början på 2008 så man kan matcha upp resten av hemmabion.

Huromhelst så nämnde försäljaren att ett minus kan vara att den inte levererar snabbare musik så bra p.g.a att det bara är ett baselement. Det fanns inte tid att lysnna på fler skivor vid det aktuella tillfället. Vad jag tänker på är ju att vi är två i hushållet så det blir även en del dansmusik ibland.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-12-23 11:15

Skulle 2 vara "snabbare" än 1?

Väldigt konstigt. :?

Låter som han försökte "sälja in" nån annan högtalare som råkade ha 2 basar. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-23 11:29

Du måste missförstått honom!

(iallafall får man hoppas det)

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2007-12-23 12:40

Förklaringen var (nu minns jag inte ordagrannt), det kan bli lite svårt om man spelar musik när det pumpar på mer (följt av en rörelse där en knytnäve rörs fram och tillbaka). Jag skall leta lite i biblioteket om flickvännen har något som inte är brännt från en MP3'a och ta med ner.

Jag tror inte han försökte sälja in något annat då den enda jag frågade efter var hur Larsen lät och vi tittade inte på något annat....

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-12-23 13:04

Så; snabbare = mer bas?

Tja, med större konarea flyttar man ju mer luft...

Det finns dock fler saker att väga in här, spelade de tillräckligt starkt i butiken räcker det nog hemma hos dig också. Är du tveksam, be att få lyssna i det stora rummet. Det rummet är svårspelat för ortohögtalare.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-23 13:19

Lite OT, men om någon vet kan ni väl svara eller skicka pm.

Kommer Larsenburkarna att finnas på High-End?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-23 13:38

Tror mig veta vad Larsen tänker på när du förklarar det utförligare.
Det bör påpekas att det han nämner inte är generellt för hans högtalare, utan för all världens 2-vägare. Även om han formulerar det lite flummigt kan jag tycka.

Eftersom basen delar arbetsområde med mellanregistret så kommer det vid stora konutslag i basområdet generera mellanregistertonerna från olika avstånd beroende på var konen befinner sig.

Tycker du att det där är märkbart irriterande på vilken 2-vägshögtalare som helst så är det ju ett reelt problem för dig ;)

Jag tycker förövrigt att man bör påpeka att passiva flervägssystem introducerar sina probem de också. Och nog tycker jag att de flesta delningsfilter som finns där ute tillför mer lustigheter än ovan nämt fenomen.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-29 11:52

Är du/nån intresserad av att höra Larsen4 i hemmiljö kan både jag och AVR 7000 hjälpa till... Det stora rummet hos HiFi-Punkten har extremt högt i tak, och det lilla är ju inte direkt nån hemmiljö så det kan vara svårt att bilda sig en upfattning där. Bara att PM-a om intresse finns.
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-29 17:55

Strauss skrev:Lite OT, men om någon vet kan ni väl svara eller skicka pm.

Kommer Larsenburkarna att finnas på High-End?

Sa ar det tankt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Köpråd