Surround-stärkeri med HiFi-egenskaper?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ulfstr

Surround-stärkeri med HiFi-egenskaper?

Inläggav Ulfstr » 2004-08-01 20:54

Hej! Tänker köpa en Surround-förstärkare, integrerad eller delad. Den får kosta högst ca. 20.000. Den kommer i första hand att användas för cd / sacd / dvd-a, men maturligtvis också riktig surround. Ljudet ska vara så transparent som möjligt. Har Pioneer DVD 668 och LTS högtalare. Har tittat lite på Primare SPA-20, NAD T773 integrerat och NAD T163 / T973 delad. Men det finns ju massor av andra märken också.....Har inte lyssnat något, det är svårt att lyssna ute i Hifi-afffärerna.

Vore grymt tacksam ifall någon har nåra tips eller erfarenhet av detta. Det är som vanligt en djungel som verkar minst sagt svårforserad i sådana här sammanhang.

MVH Ulf

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2004-08-03 09:41

Hej, Ulf

Jag använder en Pioneer VSX-AX3 med mycket gott resultat tillsammans med en DV-668 och en surrounduppsättning från Ino (2st piP + Dialog 1 + 6st Ambiens 1). Jag delar vid 80Hz till en subwoofer av typ Inifinty Kappa Sub. Ljudet från anläggningen bedömmer jag som rent och välupplöst och förstärkaren är användarvänlig med bra och vettiga funktioner.

Den automatiska inställningen av högtalarna med den medföljande mätmicken fungerar mycket bra och värdena kan sedan användas även till inställningen i DVD:ns menyer för DVD-Audio och SACD.

För 20k skulle jag därför rekommendera en AX3 med ett separat slutsteg för frontkanalen. En AX3 kostar ca 10k och lägg därtill 10k på ett beggat slutsteg så har du en mycket prisvärd kombination.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-03 10:24

För 20 papp borde du ju kunna få en riktigt bra receiver ju, ny, kan man väl tycka? Denons tyngre varianter ska väl inte vara helt pjåkiga och sedan finns ju en biffig hembio-/stereohybrid från Thule om jag inte har fel för mig? När det gäller hembio tycker jag det verkar som att Hifiklubben är bra och prisvärda. (Även om jag nu själv är en konservativ tvåkanalstönt...).

Ursäkta min okunskap men vad är LTS för några högtalare?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-03 15:18

LTS-högtalarna hittar du på www.hifikit.se . Välj "Produkter" -> HiFi -> Högtalarbyggsatser, så kan du se dem längst ned i listan.

LTS är en förkortning för den ideella föreningen Ljudtekniska Sällskapet om du inte visste det,
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-03 16:56

Prova Yamaha. Dom brukar bygga (enligt mig) vettiga förstärkare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ulfstr

Inläggav Ulfstr » 2004-08-04 09:08

Stort tack för hjälp! Nu har jag lite mer att bita i. Det här med Pioneern och slutsteg verkar intressant.
MVH Ulf

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-04 20:15

Jag kör en kombination av Yamaha RX-V1400 (receiver) och Classé CAV-75 (6 kanals slutsteg) - blir mycket bra resultat.

Just detta att kombinera en hyggligt bra receiver och enbart använda de inbyggda slustegen till surround (som i mitt fall) är ofta en mycket bra lösning. Separata processorer kostar markant mera för ytterst lite prestanda (om man nu skall hårddra det hela).
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Köpråd