Nybörjare söker råd :)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2004-07-19 23:10

Johan_Lindroos skrev:
... Att de innehåller "en massa digitalt skit" är väl helt ovidkommande om slutresultatet ändå är väldigt bra för en i sammanhanget liten summa pengar? Att ha extra finesser skadar väl inte heller? Du kan ju koppla in en DVD-spelare och två bakkanalshögtalare så kan du njuta av 5.1-ljud på både film och musik. Konstigt att "Svensson" uppskattar dylika fördelar med hembioförstärkare och köper dem som smör i solksken, det är bara tvåkanalsaudiofiler som stretar emot (retas lite bara). Även de mest tvåkanalsdrivna butikerna blir "tvingade" att börja sälja surroundprylar eftersom det är det som folk köper mest av idag.

Sedan tre frågor:
Vad tror du blir billigast per apparat; att tillverka 100 st eller 10 000 st? Hur tror utvecklingskostnaden fördelar sig? Tror du att handlött i småserier har bättre tillverkninsgkvalitet än massproducerat? (förutsätt samma apparat)

....

Vad tror du det kostar att "skiten" sitter där? I ljudkvalitet alltså? Om inte annat så belastar de en redan alltför svag power-supply. De genererar skit i jordplan och slänger ut högfekventa störningar som påverkar hur man designar den analoga elektroniken som sitter alldeles i närheten. Min gud, hur tekniskt naiv får man vara ...

Har du funderat på hur en typisk taiwan-låda ser ut inuti? Tycker du den är optimal? Har du lyssnat på hur den återger musik? Eller kanske funderat över vilka prioriteringar man gör hos de stora leverantörerna?

Tror du att de för ett ögonblick tror att ljudkvalité säljer? Det vet mycket väl att *löften* om ljudkvalité säljer - men mer än så är det inte. Deras apparater hårdoptimeras för att ha en enda egenskap - att locka till köp. Allt anmat är underordnat förutom att de inte ska generera dyra garantireparationer.

AC3 och DTS är dessutom båda "lossy" kompression som går ut på att man slänger bort en massa information (vilket är anledningen till att surround-ljud suger så hårt på musik-DVD, äh, på alla DVD) så varför lägga ner nåt jobb.

Du resonerar som en radiohandlare. Prova att lyssna på en bra musikanläggning nån gång och ställ kraven utifrån vad som är möjligt att åstadkomma i en serietillverkad apparat. Att bara titta på de apparater radiohandelns rikförbunds största medlemmar vill distribuera känns som en mycket tvivelaktig metod.

[/b]

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-19 23:18

Såja, nu lugnar vi ner oss... :wink:

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-19 23:27

Har du kollat hur mycket effekt som de digitala kretsarna förbrukar?
Är det vanligt att asiatiska apparater inte använder separata regulatorer till analog- och digitaldel och även inte skiljer mellan analog och digital jord?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-20 01:00

AC3 och DTS är dessutom båda "lossy" kompression som går ut på att man slänger bort en massa information (vilket är anledningen till att surround-ljud suger så hårt på musik-DVD, äh, på alla DVD) så varför lägga ner nåt jobb.

flateartharn:

Nog för att jag vet att dd har lägre bit-stream än dts men att surroundljudet suger tycker jag är ett helt felaktigt påstående. 8O
Dynamiken och upplösningen på ett välmixat dts-spår överträffar ljudkvaliteten på många av dagens musikutgivningar. 8)
Dts är enligt min mening riktigt bra och dd funkar fint till film även om dts erbjuder klart kraftfullare dynamik. Att sedan 5.1 mixarna inte alltid är ljudmässigt tillfredsställande på en del musik-dvd:er beror i första hand inte på formaten dd eller dts, skulle jag tro.
Någon som vet mer?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-20 13:10

Larsho, jag har ingen koll på den Pioneeren så jag vet alltså inte.

Flateartharn, först måste jag smälta ditt inlägg. Svar kan komma ikväll imorgon, övermorgon eller aldrig, jag får se om jag orkar bemöta ditt tyckande. Man jag ska göra ett försök, dock inte just nu.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-20 14:28

Ja, nu får vi se till att vara lite snällare mot varandra här minsann. :)

Flateartharn har, mitt i sina smått aggressiva formuleringar, flera bra poänger. Särskilt då när det gäller att dessa produkter förmodligen tillverkas med "locka-till-köp-faktorn" högt prioriterad. Därför satsar man på en design som tilltalar dom flesta, generöst angivna watt-specifikationer och så många finesser som möjligt (eftersom den oinvigde ofta resonerar "ju mer desto bättre"). Jag är tämligen övertygad om att dessa produkter sällan säljs som konsekvens av någon ljudmässigt seriös jämförelse från kunden (typ hemlånat/testat med olika högtalare, källor, musikstilar/jämfört med tvåkanalare i samma prisklass etc). Men visst, det är bara en gissning.

Johan, när jag påstår att (flertalet) hembio-receivers ÄR tillverkade först och främst för hembio vågar jag nog hävda att jag har ganska torrt på fötterna. Detta är ren logik och inte konstigare än att en bil först och främst är konstruerad för att köra bil i, även om den ju går att använda även till andra ändamål. (Sedan har du självklart rätt i att det finns en massa taskiga produkter även på tvåkanalsmarknaden).

Generellt angående A/B-jämförelser och liknande: Självklart kan det gå till överdrift. "Den här cd-spelaren har en lite rundare återgivning i övre basregistret, eller hur?" säger säljaren till den förvirrade kunden. Då tycker jag att det känns vettigare att man väljer ett system som även efter lång tids provlyssnande känns musikaliskt, dvs får en att tycka att musiken man gillar låter bra och medryckande. Denna, högst subjektiva upplevelse, är betydligt viktigare än om den uppmätta distorsionen är 0,01% lägre hos produkt A än hos produkt B.

Därmed, och smaka på detta Johan, säger jag också som så här: OM någon, efter en vettig jämförelse (se ovan) upplever att han/hon får en mer musikalisk upplevelse från en hembioanläggning än från ett stereosystemet i en given prisklass, så... fine, go for it!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-20 17:07

flateartharn skrev:Vad tror du det kostar att "skiten" sitter där? I ljudkvalitet alltså? Om inte annat så belastar de en redan alltför svag power-supply. De genererar skit i jordplan och slänger ut högfekventa störningar som påverkar hur man designar den analoga elektroniken som sitter alldeles i närheten. Min gud, hur tekniskt naiv får man vara ...

Har du funderat på hur en typisk taiwan-låda ser ut inuti? Tycker du den är optimal? Har du lyssnat på hur den återger musik? Eller kanske funderat över vilka prioriteringar man gör hos de stora leverantörerna?

----snip------

Du resonerar som en radiohandlare. Prova att lyssna på en bra musikanläggning nån gång och ställ kraven utifrån vad som är möjligt att åstadkomma i en serietillverkad apparat. Att bara titta på de apparater radiohandelns rikförbunds största medlemmar vill distribuera känns som en mycket tvivelaktig metod.

Medans Johan Lindroos hämtar sig från Flateartharns inlägg så kanske ni ursäktar en yngling som vill vara med på ett hörn. De två märken som Johan nämnde, Denon och H/K, är väl knappast att betrakta som extrema volymprodukter från stormarknaden. De har ju inte heller gjort sig kända för överdrivna specifikationer. Jag tycker inte man bör belasta dessa märken med "guilt by association". Vad gäller eventuella problem med att husera digital kretsar i samma låda som analoga så verkar de inte vara olösliga om man vet man gör. Det verkar ju gå ganska bra i CD-spelare. Det ligger för övrigt på den som påstår att en viss apparat låter dåligt pga problem med internt generade störningar att påvisa detta. Annars är det ju på sin höjd en hypotes.

Vad gäller Flateartharns bedömning av Lindroos tekniska naivitet så kanske en och annan mer långvarig Faktisk.se läsare lyfte lite på ögonbrynen. Riktigt roligt blev det när Lindroos uppmanades att lyssna på en bra anläggning för jämförelsens skull. :lol:. För övrigt är väl Lindroos radiohandlare, åtminstone på deltid. Att han resonerar som en radiohandlare är alltså en logisk nödvändighet och bör inte läggas honom till last. ;)

När det gäller hemmabioförstärkarnas konstruktion så är det väl ingen tvekan om att de är framtagna främst för hemmabiobruk. Men den viktiga fråga är väl om detta spelar någon roll? På vilket sätt skulle en förstärkare för filmljudreproduktion skilja sig från en för musikreproduktion? Eller tvärtom? Musikalitet?

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-20 19:45

Flateatharn, för det första för att vi ska kunna diskutera utifrån en gemensam grund:
Jag har hela tiden pladdrat om relativt välkonstruerade hembioförstärkare, typ sådana som kostar löst kanske 5000 kr och uppåt, inte sådana hembioreceivrar som finns på Stormarknaden för 1998:- eller sådana paket med ingående DVD och fem små gräddpaketshögtalare med tillhörande bullerbumplåda i skokartongsformat.

flateartharn skrev:Vad tror du det kostar att "skiten" sitter där? I ljudkvalitet alltså?

Naturligtvis kostar det en aning. Men jag har ju tidigare fösökt att bolla in tankar om tillverkningsupplagor också. Om du lyfter på locket och tittar in på antalet prylar i en hembioförstärkare och en integrerad förstärkare i liknande prisklass och jämför, så ser du ganska raskt att du får en större nätdel, fler "skitkomponenter" (de digitala :wink: ), fler in och utgångar, videokretsar, ofta sitter dessa kretsar skärmade från andra störande kretsar, en radio(!), någon direkt skillnad mellan slutstegsdelarna per kanal är ganska ovanligt (t.ex i antalet utgångstransistorer). Nu har jag förstås ignorerat hur pass bra ljudåtergivning förstärkarna har, bara lyft på locket och bedömt om det finns någon viss möjlighet för välljud genom en okulär bedömning.

flateartharn skrev:Om inte annat så belastar de en redan alltför svag power-supply. De genererar skit i jordplan och slänger ut högfekventa störningar som påverkar hur man designar den analoga elektroniken som sitter alldeles i närheten. Min gud, hur tekniskt naiv får man vara ...

Titta ned i en välkonstruerad hembioförstärkare och se själv vettja! Den behöver inte vara extremdyr för att se att där finns ofta skärmingar mellan olika delar, om det inte finns så har konstruktörerna ofta sett till att t ex kylflänsen används som skärm eller andra plåtväggar inuti. Men jag tycker ändå att det spelar ingen roll hur det ser ut i inuti en apparat. Jag betracktar den hellre som en dum burk där en insignal presenteras på dess ingåpng och ut kommer något som förhoppningsvis är samma signal fast förstärkt. Om det då surrar hörbart från "den digitala skiten" är det förstås helt värdelöst. Det tillhör dock ovanligheter med sådant i hembioförstärkare. Likaså har jag ofta stött på, t ex hos Denon och Harman Kardon att de har separat lindning på trafon (ibland en extra trafo) och reglerad nätdel för digitala kretsar. Det är riktigt att nätdelen är något för svag för att driva fem kanaler kontinuerligt. Därför sjunker matningsspänningen då samtliga kanaler belastas. Men här har tillverkarna ändå valt en okej kompromiss tycker jag eftersom källmaterial extremt sällan har "full spätta" i alla kanaler samtidigt. Nätdelen är i alla fall oftast större än den tvåkanaliga förstärkaren med liknande pris.
Att du kallar mig för tekniskt naiv tycker jag att du kan upphöra med! Du har på intet sätt lyckats ge mig intrycket att du heller är någon lysande elektroniker. Visst, jag kan inte konstruera en förstärkare från grunden det erkänner jag villigt! Bygga ihop byggsatser och sådant är väl ungefär vad jag tycker kan räcka för mig som hobby.

flateartharn skrev:Har du funderat på hur en typisk taiwan-låda ser ut inuti? Tycker du den är optimal? Har du lyssnat på hur den återger musik? Eller kanske funderat över vilka prioriteringar man gör hos de stora leverantörerna?

Hm, Taiwan är ju det mest högkvalitativa tillverkarlandet för datorprylar numera så... Nåväl, som jag skrivit ovan har jag inte diskuterat prylar i det lägsta prissegmentet. Det närmaste jag har testat åt det hållet var en Kenwood-hembioförstärkare som kostade 5000 kr. Den kunde inte presentera en utsignal som liknade insignalen. Den lät "spretigt" skulle man kunna säga. Den var uppbyggd med ett slutsteg som var ingjutet som en stor IC-krets på en kylfläns, mycket mindre nätdel än Denon och HK. Det märktes på innehållet att den inte var speciellt påkostad, men det är ändå inget som säger att det måste vara så att detta ger ett dåligt ljud. Återigen: Betrakta appataten som en svart låda och lyssna på den hur den låter!

flateartharn skrev:Tror du att de för ett ögonblick tror att ljudkvalité säljer? Det vet mycket väl att *löften* om ljudkvalité säljer - men mer än så är det inte. Deras apparater hårdoptimeras för att ha en enda egenskap - att locka till köp. Allt anmat är underordnat förutom att de inte ska generera dyra garantireparationer.

Diskuterar du nu sådant som finns på stormarknaden eller i HiFi-butiken? Stormarknadsprylarna är numera så gott som i samtliga fall silverfärgade och platta med mycket design. Där är det nog utseendet som är det viktiga. Om man istället tittar på det vi diskuterar d.v.s hembioförstärkare, så ser de ganska konventionella ut. Visst måste de förstås ha möjlighet att avkoda senaste algoritmen för att kunna säljas, men ljudkvalitets anspråken går inte att ta miste på när man läser de produktbladen. Kolla t.ex den billigaste Denonen (AVR-1604): (i följande ordning enligt Denon.com (england))

* DENON's Basic Design for High-Quality Sound Reproduction
Power Transformer for High Power Drive

* Twin Drive Rectifier

* Large Aluminum Extruded Heatsink

* Fully Discrete, Equal Power Six Amplifier Channels, 75 Watts Each

* 32 bit High Quality DSP

* 24 bit, 96 kHz High Resolution D/A Conversion

* Wide-Range Play Capability for DVD-Audio and Super Audio CD

* Cinema Equalizer

* Personal Memory Plus, for Easy Operation

* Acclaimed Customization Feature

Detta tycker jag verkar som om de vill puscha mer för "ljudkvalitetsfrämjande" saker, än sådant som finesser som kommer långt ned på listan och utseende som inte nämns överhuvudtaget.

flateartharn skrev:AC3 och DTS är dessutom båda "lossy" kompression som går ut på att man slänger bort en massa information (vilket är anledningen till att surround-ljud suger så hårt på musik-DVD, äh, på alla DVD) så varför lägga ner nåt jobb.

Nu börjar det bli tröttsamt att kommentera. Självklart är DD en algoritm som i viss mån är ljudförstörande. Jag har ändå flera DVD-Video med konserter/album som jag även har på CD. Då har ändå DVD:n låtit klart bättre även med Dolby Digital än CD, då de inte har varit söndermastrade såsom CD var. Exempelvis kan du lyssna på Lise & Gertrud, Björks Vespertine, Nitin Sawhney. DTS är dock en mycket bra algoritm som jag inte tycker att det ens går att klanka ner på som du gör.

flateartharn skrev:Du resonerar som en radiohandlare. Prova att lyssna på en bra musikanläggning nån gång och ställ kraven utifrån vad som är möjligt att åstadkomma i en serietillverkad apparat. Att bara titta på de apparater radiohandelns rikförbunds största medlemmar vill distribuera känns som en mycket tvivelaktig metod.

Jo jag har ju en firma så man kan säga att jag är en radiohandlare! Dock säljer jag inte Denon som jag mest pratat om i denna tråd. Jag har en ganska bra musikanläggning tycker jag nog. Mitt hem står öppet för dig för en provlyssning. Vardagsrummet är ganska ombyggd kan jag säga, liknar numera mest en studio. Eftersom du inte vet hur det låter än hemma hos mig, kanske det är bäst att du sparar på krutet innan du dömer.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2004-07-21 16:09, redigerad totalt 1 gång.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-20 19:54

Johan:

väl talat... :D

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-20 20:34

Johan

Där satt den :D

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-21 02:27

Jo, det var minsann en god lektion i argumenationsteknik. :) Jag noterar dock glatt att Johan inte försöker argumentera mot mina påståenden den här gången. Kanske är det för att jag skriver så välformulerat och fint... (en hemlis, jag jobbar med sådant). 8)

Jag väntar fortfarande på att någon ska lyckas övertyga mig om själva poängen med att ha en hembioanläggning. Fast egentligen hoppas jag inte att någon ska lyckas - för den dagen kommer denne inte helt stenrike man att drabbas av tuuunga utgifter. :)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-07-21 02:59

Det som rekommenderas är väl inte en hembioanläggning (långt ord), utan bara att en hembiorecciver KAN låta lika bra som en "ren" förstärkare.

Eller är jag fel ute (igen...)?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-07-21 13:17

Oj, jag höll på att trilla av pinnen när jag läste Flateatharn? inlägg 8O . Agressivt och i detta fall missriktat. Tips: Kör inte så aggressivt när du inte, verkar det som, har satt dig in i hela sammanhanget ordentligt. Du verkar också spä på med en mängd antaganden, som vad jag har sett hittills, inte är särskilt välgrundade. Om du vill, får du gärna beskriva hur du har kommit fram till dina synpunkter. Det ironiska är att du anklagar andra i denna tråd för att komma med ogrundade påståenden.

Efter vad jag vet, har Johan gjort en mängd tester under mkt goda förhållanden, där signalkalibrering, blint förfarande och absolut referens har ingått i testet. De har alltså genomförts på en högre nivå än absoluta merparten av tester som jag har tagit del av. Jag reserverar mig naturligtvis för misstag som kan ha begåtts, men bortsett från detta har jag ganska stort förtroende för dem.

Åsikterna och slutsatserna Johan redovisar kommer, efter vad jag förstår, från dessa tester. Allt i inläggen ovan stämmer säkert inte, en del är nog gissningar, men det ljudliga lyssningsresultatet är bortom gissningar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-03 12:50

flateartharn, vart tog du vägen?

Jag kom just tillbaks från semester och har sett att inget hänt i tråden. Var jag så tråkig att diskutera med?

Det bli lixom ganska meningslöst att skriva saker som inte ger någon respons tillbaka. Hellre en åsikt som inte följer mängden än ingen alls. En diskussion tycker jag är mycket givande då det finns flera åsikter som gärna får vara av diamatralt olika ståndpunkter.

Hälsningar Johan

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-10 09:50

Och var tog du själv vägen då Johan? :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-10 14:54

Jag var på landstället, utan internetanslutning! Så har jag tältat en del också. Nu är det så fint väder så jag ska tälta lite mer, men ändå vara på jobbet som vanligt.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-08-10 19:17

Dagens :lol: :lol: :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Föregående

Återgå till Köpråd