Flateatharn, för det första för att vi ska kunna diskutera utifrån en gemensam grund:
Jag har hela tiden pladdrat om relativt välkonstruerade hembioförstärkare, typ sådana som kostar löst kanske 5000 kr och uppåt, inte sådana hembioreceivrar som finns på Stormarknaden för 1998:- eller sådana paket med ingående DVD och fem små gräddpaketshögtalare med tillhörande bullerbumplåda i skokartongsformat.
flateartharn skrev:Vad tror du det kostar att "skiten" sitter där? I ljudkvalitet alltså?
Naturligtvis kostar det en aning. Men jag har ju tidigare fösökt att bolla in tankar om tillverkningsupplagor också. Om du lyfter på locket och tittar in på antalet prylar i en hembioförstärkare och en integrerad förstärkare i liknande prisklass och jämför, så ser du ganska raskt att du får en större nätdel, fler "skitkomponenter" (de digitala

), fler in och utgångar, videokretsar, ofta sitter dessa kretsar skärmade från andra störande kretsar, en radio(!), någon direkt skillnad mellan slutstegsdelarna per kanal är ganska ovanligt (t.ex i antalet utgångstransistorer). Nu har jag förstås ignorerat hur pass bra ljudåtergivning förstärkarna har, bara lyft på locket och bedömt om det finns någon viss möjlighet för välljud genom en okulär bedömning.
flateartharn skrev:Om inte annat så belastar de en redan alltför svag power-supply. De genererar skit i jordplan och slänger ut högfekventa störningar som påverkar hur man designar den analoga elektroniken som sitter alldeles i närheten. Min gud, hur tekniskt naiv får man vara ...
Titta ned i en välkonstruerad hembioförstärkare och se själv vettja! Den behöver inte vara extremdyr för att se att där finns ofta skärmingar mellan olika delar, om det inte finns så har konstruktörerna ofta sett till att t ex kylflänsen används som skärm eller andra plåtväggar inuti. Men jag tycker ändå att det spelar ingen roll hur det ser ut i inuti en apparat. Jag betracktar den hellre som en dum burk där en insignal presenteras på dess ingåpng och ut kommer något som förhoppningsvis är samma signal fast förstärkt. Om det då surrar hörbart från "den digitala skiten" är det förstås helt värdelöst. Det tillhör dock ovanligheter med sådant i hembioförstärkare. Likaså har jag ofta stött på, t ex hos Denon och Harman Kardon att de har separat lindning på trafon (ibland en extra trafo) och reglerad nätdel för digitala kretsar. Det är riktigt att nätdelen är något för svag för att driva fem kanaler kontinuerligt. Därför sjunker matningsspänningen då samtliga kanaler belastas. Men här har tillverkarna ändå valt en okej kompromiss tycker jag eftersom källmaterial extremt sällan har "full spätta" i alla kanaler samtidigt. Nätdelen är i alla fall oftast större än den tvåkanaliga förstärkaren med liknande pris.
Att du kallar mig för tekniskt naiv tycker jag att du kan upphöra med! Du har på intet sätt lyckats ge mig intrycket att du heller är någon lysande elektroniker. Visst, jag kan inte konstruera en förstärkare från grunden det erkänner jag villigt! Bygga ihop byggsatser och sådant är väl ungefär vad jag tycker kan räcka för mig som hobby.
flateartharn skrev:Har du funderat på hur en typisk taiwan-låda ser ut inuti? Tycker du den är optimal? Har du lyssnat på hur den återger musik? Eller kanske funderat över vilka prioriteringar man gör hos de stora leverantörerna?
Hm, Taiwan är ju det mest högkvalitativa tillverkarlandet för datorprylar numera så... Nåväl, som jag skrivit ovan har jag inte diskuterat prylar i det lägsta prissegmentet. Det närmaste jag har testat åt det hållet var en Kenwood-hembioförstärkare som kostade 5000 kr. Den kunde inte presentera en utsignal som liknade insignalen. Den lät "spretigt" skulle man kunna säga. Den var uppbyggd med ett slutsteg som var ingjutet som en stor IC-krets på en kylfläns, mycket mindre nätdel än Denon och HK. Det märktes på innehållet att den inte var speciellt påkostad, men det är ändå inget som säger att det måste vara så att detta ger ett dåligt ljud. Återigen: Betrakta appataten som en svart låda och lyssna på den hur den låter!
flateartharn skrev:Tror du att de för ett ögonblick tror att ljudkvalité säljer? Det vet mycket väl att *löften* om ljudkvalité säljer - men mer än så är det inte. Deras apparater hårdoptimeras för att ha en enda egenskap - att locka till köp. Allt anmat är underordnat förutom att de inte ska generera dyra garantireparationer.
Diskuterar du nu sådant som finns på stormarknaden eller i HiFi-butiken? Stormarknadsprylarna är numera så gott som i samtliga fall silverfärgade och platta med mycket design. Där är det nog utseendet som är det viktiga. Om man istället tittar på det vi diskuterar d.v.s hembioförstärkare, så ser de ganska konventionella ut. Visst måste de förstås ha möjlighet att avkoda senaste algoritmen för att kunna säljas, men ljudkvalitets anspråken går inte att ta miste på när man läser de produktbladen. Kolla t.ex den
billigaste Denonen (AVR-1604): (i följande ordning enligt Denon.com (england))
* DENON's Basic Design for High-Quality Sound Reproduction
Power Transformer for High Power Drive
* Twin Drive Rectifier
* Large Aluminum Extruded Heatsink
* Fully Discrete, Equal Power Six Amplifier Channels, 75 Watts Each
* 32 bit High Quality DSP
* 24 bit, 96 kHz High Resolution D/A Conversion
* Wide-Range Play Capability for DVD-Audio and Super Audio CD
* Cinema Equalizer
* Personal Memory Plus, for Easy Operation
* Acclaimed Customization Feature Detta tycker jag verkar som om de vill puscha mer för "ljudkvalitetsfrämjande" saker, än sådant som finesser som kommer långt ned på listan och utseende som inte nämns överhuvudtaget.
flateartharn skrev:AC3 och DTS är dessutom båda "lossy" kompression som går ut på att man slänger bort en massa information (vilket är anledningen till att surround-ljud suger så hårt på musik-DVD, äh, på alla DVD) så varför lägga ner nåt jobb.
Nu börjar det bli tröttsamt att kommentera. Självklart är DD en algoritm som i viss mån är ljudförstörande. Jag har ändå flera DVD-Video med konserter/album som jag även har på CD. Då har ändå DVD:n låtit klart bättre även med Dolby Digital än CD, då de inte har varit söndermastrade såsom CD var. Exempelvis kan du lyssna på Lise & Gertrud, Björks Vespertine, Nitin Sawhney. DTS är dock en mycket bra algoritm som jag inte tycker att det ens går att klanka ner på som du gör.
flateartharn skrev:Du resonerar som en radiohandlare. Prova att lyssna på en bra musikanläggning nån gång och ställ kraven utifrån vad som är möjligt att åstadkomma i en serietillverkad apparat. Att bara titta på de apparater radiohandelns rikförbunds största medlemmar vill distribuera känns som en mycket tvivelaktig metod.
Jo jag har ju en firma så man kan säga att jag är en radiohandlare! Dock säljer jag inte Denon som jag mest pratat om i denna tråd. Jag har en ganska bra musikanläggning tycker jag nog. Mitt hem står öppet för dig för en provlyssning. Vardagsrummet är ganska ombyggd kan jag säga, liknar numera mest en studio. Eftersom du inte vet hur det låter än hemma hos mig, kanske det är bäst att du sparar på krutet innan du dömer.