Ny Riaa

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mathsg

Ny Riaa

Inläggav mathsg » 2008-01-18 10:46

Ny i forumet, men tänker byta Riaa Har en Musical Fidelity X-LPS kopplad till en Clearaudio Champion (Unify arm) med Benz Micro Ace Low mot en SAT Amplifix. Mina funderingar går mot PS audio, en modernare Musical fidelity, Micromega PRE eller troligast em Benz Micro Lukaschek. Är det någon/några som har några funderingar?

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-02-20 10:35

Får svara på min egen tråd, intresset verkar inte vara så stort för att jag skall kunna få ett köpråd. I alla fall så har jag bestämt mig för en Benz Micro Lukaschek, får hem den på Lördag. Det kommer att bli spännade, det blir alltså vinylafton.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-20 10:43

Morello här på forumet tillverkar ett RIAA som är extremt på alla sätt, det ligger i en liknande prisklass tror jag och har extremt låg distorsion och lågt brus.

Det skulle kanske vara kul för dig att jmf de två sen, bor du i Stockholm så kan du nog åka bort till Morello och lyssna på hans RIAA om inte annat.

Det RIAA du köpt ser väldigt fint ut också, ska bli kul att höra lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-02-20 10:49

Bor i Åre så det är svårt med A/B tester även om det vore roligt, får oftast köpa på goda råd.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-20 12:18

Håller med om Morellos riaa. Har den själv och är extremt nöjd. Sen kan man få den anpassad efter sina egna krav, vilket är verkligen kanon.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-02-20 12:51

Finns det någon text och bild på den någonstans?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-20 13:23

mathsg skrev:Finns det någon text och bild på den någonstans?

Morello (Gustaf) finns här på forumet så du kan be han om bilder och mätningar m.m.

Ingvar Öhman nämner RIAAt i sitt kompendie under saker som han rekomenderar men ej säljer, där står denna text.

"Denna produkt är nog idag det bästa som existerar på planeten i RIAA-stegsväg. Brusnivån ligger faktiskt signifikant lägre än det termiska bruset från de flesta pickuper och distorsionen så låg att den faktiskt är svår att mäta.

Apparaten har ingångar för två skivspelare och dessa kan kalibreras med avseende på både ingångsresistans, ingångskapacitans och gain, för två olika pickuper – och kalibreringen växlar automatiskt när man växlar ingång. Den kan även bestyckas med Subsonic-filter som option.
RIAA-steget köper man direkt från tillverkaren."

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-02-20 13:54

Låter väldigt bra, tyvärr kanske lite för sent för mig som redan har beställt en Benz-Micro. Svaren på min tråd kom en månad för sent för mig.

Återgå till Köpråd