Finns det toppmatade DVD spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-02-18 14:41

Funderar på ett litet projekt och då skulle jag vilja ha en toppmatad, dvs spelaren ska vara slädlös.

Någon som vet om en sådan spelare?

Mvh, Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 15:32

Hmm, det är nog inte vad du vill men Wii-konsolen kan åtminstone ställas på högkant och saknar släde. Har fö inte funderat på om den kan spela DVDer...

Äh, glöm det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rincewind

Inläggav rincewind » 2008-02-18 16:29

Här finns en liten DVD spelare utan släde .. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=226573

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-18 17:45

Den enda jag känner till är TAG McLaren DVD32R, men den är sedan länge nedlagd. Den fungerar dock ypperligt som DVD-drive, och CD-drive, då den inte har någon ljudavkodning inbyggd. Dyr var den dock på sin tid (55.000 sek). Såg en till salu på Hifimagasinet nyligen, men jag tycker nog att 20 kkr var mer än vad jag skulle vilja betala för en dylig...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-02-18 18:02

20kkr är lite för mycket. Skulle nämligen vilja ha spelaren på bordet alternativt inbyggt i bordet.

Hur gör en vanlig dvd då man lägger in skivan och trycker in skivan? Är det någon mekanik som lyfter upp skivan från släden och så börjar skivan snurra. Skulle man kunna utnyttja detta och hoppa översläden?

//Lars
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-02-18 18:03

Skulle även vilja koppla driven till min vanliga dvd, Pioneer 668. :D

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-18 18:10

LarsR skrev:Skulle även vilja koppla driven till min vanliga dvd, Pioneer 668. :D

Hur menar du nu ?

Att du vill byta driven i din 668 ? eller att du vill ta signalen från driven in till 668 ?

I båda fallen blir svaret antagligen nej, eftersom byte av drive inte är det enklaste och att din 668 inte har några kontakter som tar imot signaler...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-02-18 18:21

Jag skulle vilja flytta driven som sitter 668 och placera den på/i bordet, men vill inte ha slädmekanismen utan den ska vara som en toppmatad spelare. Dvs för att komma åt att byta skiva så får man lyfta på ett (tillverkat) lock.

Hmmm... undrar om det blev klarar nu!?
:?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-18 20:27

Aha.

Nej.

Försök inte ens, är mitt råd. Du riskerar att drivern vs lasern inte blir tillräckligt bra...

Inte värt risken.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-18 21:03

LarsR skrev:20kkr är lite för mycket. Skulle nämligen vilja ha spelaren på bordet alternativt inbyggt i bordet.

Hur gör en vanlig dvd då man lägger in skivan och trycker in skivan? Är det någon mekanik som lyfter upp skivan från släden och så börjar skivan snurra. Skulle man kunna utnyttja detta och hoppa översläden?

//Lars

Ja, dom CD-spelar jag har demonterat har antingen tryckt upp axeln och lyft skivan, eller så har släden sänkts lite när den åkt in så skivan blivit vilande på axeln. I båda fallen borde det fungera utmärkt att köra mekaniken lös, helt utan släde och bygga en egen låda och grejjor runt om. Du kan ju skafa en lös DVD-brännare och prova med. Dom kostar ju bara några 100-lappar och är du försiktig kan den ju gå att "bygga tillbaka" den igen, såden blir som ny!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-02-18 22:37

En billig toppmatad dvd är ju annars en beggas PS1! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-02-18 22:57

meanmachine skrev:En billig toppmatad dvd är ju annars en beggas PS1! :)

Själva drivern måste gå att implementera till fullo med resten av min pioneer 668. Dvs handhavande, display och framförallt dacarna.

Alla "tåtar" och styrning av elektronik måste därmed vara lika då! Finns det någon standard för hur drivisarna spänningsmatas och styrs?

//Lars

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-02-19 14:21

Min fråga är närmast varför, någon speciell böjelse för just toppmatning? Jag tycker det snarare är lite krångligt, även om jag har en Davinci-CD som har toppmatning men nu ligger i ett skåp och väntar på bättre tider. Jag inte har plats för en spelare med lock...

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-02-19 14:57

rqu skrev:Min fråga är närmast varför, någon speciell böjelse för just toppmatning? Jag tycker det snarare är lite krångligt, även om jag har en Davinci-CD som har toppmatning men nu ligger i ett skåp och väntar på bättre tider. Jag inte har plats för en spelare med lock...

En av de bästa frågorna! :D

Jag skulle vilja ha dvd nära till hands. Man skulle kunna ha den under bordet som belker har men jag skulle säkert bryta av släden av misstag samt att jag gillar att ha benen under bordet. Displayen skulle också sitta på ett dumt till i knähöjd.

Men men jag tror att jag släpper idén för tillfället så får vi se vad som händer i framtiden. :wink:

Tack för alla svar!

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-02-19 23:55

Här har du:

http://www.amazon.com/Durabrand-DVD-100 ... B000GWD32E

Den enda icke-portabla toppmatade dvd spelaren i världen tror jag.

Användarvisningsbild
Anton

Inläggav Anton » 2008-02-20 23:04

Kanske lite över budget, men Audionet har toppmatade DVD-spelare, VIP har jag för mig att den heter.

/A

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-21 00:51

Det finns gott om billiga bärbara DVD-spelare som är toppmatade. Även de som är tänkta för användning i bil är ofta topmatade.
En annan lösning är att ta en slot-loaded dator-DVD och montera med slotten uppåt. Dvs du skulle bara ha en liten springa i bordet som du matar ner skivan i. Skulle se fräckt ut.
Att ta en befintlig begagnad spelare med släde och modda så att man tar bort släden och flyttar ut själva driven en aning borde inte vara omöjligt om man är beredd att jobba lite.
Dock mycket tveksamt om du kan uppnå lika hög kvalitet som 668:an på något av dessa sätt.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-02-21 18:01

Hur fungerar kommunikationen mellan driven och resten DVD:n. Är det stor skillnad eller finns det en standard som är lika för nästan alla verk? Ifall det är samma så måste det ju gå att bara byta till en toppmatad variant och dra sladdar till "resten".

Någon som har skruvat i cd eller dvd och har någon uppfattning om det är möjligt?

Blir mer och mer sugen på att undersöka hur detta ligger till! Hinner dock inte göra det till helgen för då ska jag hämta lite högtalare! 8)

//Lars

Återgå till Köpråd