Reciever Marantz SR 6001 (Det blev en SR8001)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Reciever Marantz SR 6001 (Det blev en SR8001)

Inläggav Nefilim » 2008-02-29 10:55

Eftersom jag nu sålt mina Vincentblock så är jag ute efter en reciver. Är erbjuden denna hos en lokal handlare. Ska även få hem den för prov i kväll, vilket jag naturligtvis ser fram mot.Har du erfarenheter eller synpunkter?

Klickbar länk

Bild
Senast redigerad av Nefilim 2008-03-02 13:35, redigerad totalt 2 gånger.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-29 20:10

Inga kommentarer, men jag har nu hemma en större, nämligen Marantz 8001.. Som hittills låter mycket bra!!

Länk

Bild

:P

Den köper jag!!! :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-03-01 00:11

Nefilim skrev:Inga kommentarer, men jag har nu hemma en större, nämligen Marantz 8001.. Som hittills låter mycket bra!!

Länk

Bild

:P

Den köper jag!!! :)

Jag kör också med 8001.
Tycker den är snygg och den låter i mina öron bra.
Hur den står sig mot en Denon bioreceiver vet jag inte men dom är sannolikt likvärdiga. Jag själv har svårt att höra skilnader mellan olika förstärkare spelandes musik.

Manualer och menysystem suger duktigt dock.
Såna här moderna apparater är otroligt komplexa.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-02 13:39

Ja manualen och menyerna håller på att göra mig vansinnig, men har fått support via telefon, så nu funkar det bra. Jag använder DA-omvandlaren i steget till Squeezeboxen samt DVD-spelaren. Har även kopplat in digitalt (optiskt) från TV-boxen, men detta får jag inte att funka. Jo ljud har jag när det är t.ex bakgrundsmusik, men talet kommer inte fram!? Förstår att det har med formatsinställningarna att göra. Dolby??

Skulle även koppla in min CD-drive till steget, men får heller inte det att fungera... Ska få hjälp på måndag..

F.ö är jag mycket belåten med ljudet.. :D

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-02 14:53

Du har inte bara två högtalare, spelar Dolby Digital 5.1 och inte ställt in den på att mixa ner till två kanaler? Då brukar det kunna bli ganska dialogfritt.

mvh

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-04 08:40

Pinnick skrev:Du har inte bara två högtalare, spelar Dolby Digital 5.1 och inte ställt in den på att mixa ner till två kanaler? Då brukar det kunna bli ganska dialogfritt.

mvh

Fixat. Tack iaf!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-04 08:41

Är det någon som jämfört Marantz, H/K, Onkyo samt Denon i denna prisklass?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-04 18:03

Nefilim skrev:Jag använder DA-omvandlaren i steget till Squeezeboxen [...]

Har du jämfört D/A-omvandlarna i Squeezeboxen med Marantzen? Det är ju ganska lätt, bara att koppla både analogt och digitalt från Squeezeboxen och växla ingångar.
Eller, kanske alla analogingångar omvandlas till digitalt igen i Marantzen, nån som vet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-04 18:07

paa skrev:
Nefilim skrev:Jag använder DA-omvandlaren i steget till Squeezeboxen [...]

Har du jämfört D/A-omvandlarna i Squeezeboxen med Marantzen? Det är ju ganska lätt, bara att koppla både analogt och digitalt från Squeezeboxen och växla ingångar.
Eller, kanske alla analogingångar omvandlas till digitalt igen i Marantzen, nån som vet?

Jo jag har jämfört som du skrev... "Fläskigare" bas i SB:n) Min uppfattning... Men Squeezeboxens DA är inte fy skam för det...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-04 18:11

Nefilim skrev:Är det någon som jämfört Marantz, H/K, Onkyo samt Denon i denna prisklass?

Hade en SR7500. Visserligen förra generationen, men det försteget var verkligen murrigt och instängt jämfört med Denon PMA2000AE som jag då hade att jämföra med (tack vara hembiofunktionen gick det bra att jämföra stegen med varandra utan större problem). Framförallt var basen luddig och odistinkt. Har ingen aning om hur de senare MArantzerna låter men för mig var det en dyrköpt erfarenhet. Har inte övervägt Marantz sedan dess.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-08 11:39

Som jag skrev i medlemspresentationstråden, så är min upplevelse av denna 8001:a nästan enbart positivt. "Murrighet" finns inte på kartan. Klar som en fjällbäck.. De berömda "gardinerna" är väck. Jag var skeptisk innan jag provade den, om stärkaren skulle klara av att driva Klipscharna, men det gör den med bravur. Kör visserligen bi-ampat för bättre kontroll.

Jag har lyssnat på mycket elektronik -främst då förstärkare- och denna maskin är i mina öron mycket neutral. Finns inget som sticker ut. Kan visserligen inte spela lika starkt som med Vincentblocken, men jag har mognat till när det gäller att lyssna på allt för höga volymer...

Återgå till Köpråd