Frågor kring USA-importerad Onkyo TX-SR805?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Gazzton

Frågor kring USA-importerad Onkyo TX-SR805?

Inläggav Gazzton » 2008-03-20 01:15

Hej!

Inlägg på dylika forum är inte min starka sida så ha gärna överseende med min etikett här. ;-)

Jag har planer på att importera en Onkyo TX-SR805 från Staterna och har lite funderingar kring detta. 120/230 V är ett ringa problem.

Då den har tre HDMI in tänker jag ha den till såväl ljud- som bildväxlare. Hur ställer sig recievern till de olika formaten NTSC och PAL? Blir det problem om jag matar en PAL-signal från exempelvis min dvd-spelare via HDMI? Eller är HDMI-anslutningarna 'hjärndöda' och struntar fullständigt i formatet och levererar bara vidare utan krångel?

Hur går det med radiodelen hos recievern? Kommer det ställa till problem med en USA-specad tuner när den utsätts för vårt FM-band?

Detta är frågor som säkert inte är unika för just denna Onkyo utan gäller säkert generellt för alla USA-recievrar.

Tacksam för svar.

// Janne L, Stenungsund

Användarvisningsbild
halvsnal

Inläggav halvsnal » 2008-03-20 10:20

Låter klart intressant, om allt verkar ok är jag gärna med och delar frakt.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-03-20 11:27

Har en liten twist på frågan, om man köper begagnat kan man råka ut för moms och annat trams vid tullen?
Funderar på någan McIntosh, och det finns ju knappt några i Sverige.

Användarvisningsbild
wayfarer

Re: Frågor kring USA-importerad Onkyo TX-SR805?

Inläggav wayfarer » 2008-03-20 12:41

Gazzton skrev:Då den har tre HDMI in tänker jag ha den till såväl ljud- som bildväxlare. Hur ställer sig recievern till de olika formaten NTSC och PAL? Blir det problem om jag matar en PAL-signal från exempelvis min dvd-spelare via HDMI? Eller är HDMI-anslutningarna 'hjärndöda' och struntar fullständigt i formatet och levererar bara vidare utan krångel?

Tror inte det är något problem. HDMI är efter allt framtaget för att fungera i hela världen, så stöd för både 480i/p och 576i/p samt HD formaten finns ju. Det finns ingen anledning för dem att inte stödja allt.

Gazzton skrev:Hur går det med radiodelen hos recievern? Kommer det ställa till problem med en USA-specad tuner när den utsätts för vårt FM-band?

Enligt wikipedia så har ju USA en något mindre helt överlappand spektrum med Europa. Alltså troligen inga problem. I värsta fall så kan du inte få kanaler mellan 87.5 och 87.8 MHz.

Throughout the world, the broadcast band is 87.5 to 108.0 MHz (i.e. in the VHF range), or some portion thereof. In the U.S. it is 87.8 to 108.0 MHz. Japan is the only exception, using the 76 to 90 MHz band with 0.1 MHz channel spacing.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Återgå till Köpråd