Vovven skrev:
Det förvånar mig lite att Du kör just den pickupen, vad jag minns är den ganska styv vilket inte matchar den lätta SME III-armen men jag kan ju ha fel. Jag kör själv med just denna arm men har valt mer hög-complianta pickuper, t ex Ortofons OM-serie eller som nu en Clearaudio Aurum Alpha. Lirar mycket bra ihop.
Jag köpte spelaren begagnad med denna uppsättning för några år sedan så det var inte direkt mitt eget val, tyckte att det lät bra och slog till.
Det var rätt varierande rekommendationer jag fick där, intressant.
Harryup: Är inte 3009 och series III rätt lika i dess uppbyggnad? Vad är det som gör att MC passar bättre till 3009?
Vad vore den egentliga skillnaden rent ljudmässigt mellan en lågnivå-MC som Laila rekommenderar (verkar spännande denna pick-up, inte hört talas om den förrut faktiskt) eller t.ex. Ortofons OM-serie på en lätt arm som denna? Med andra ord, vad utmärker en lätt/mjuk/hård/MC/MM etc. pickup på en lätt arm?
Hur brukar ni göra när ni köper pickuper, blir det lite mer att köpa grisen i säcken (jämfört med t.ex. ett kabelbyte) eller låna hem olika? Det känns spontant lite bökigt att byta mellan flertalet hemlånade pickuper för att prova och samtidigt svårt att provlyssna på butik med annan spelare/arm.