Vinyl spelare för upp till 5500:-

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-03-06 09:52

Rekommenderar köp av Thorens TD150 MkII. Armen är relativt OK, men ser ut som attan. Sätt in en OM20 eller någon annan prisvärd pickup.
Byt rem, sätt lite bitumen inuti låddan och limma kork på den rörliga plattan, ny olja i lagret. Ev. kan man skaffa Linns fjädrar och bussningar, men då måste man ta bort bottenskivan (vilket man bör göra ändå).
Ställ sedan in studsen ordentligt, rikta armen, sätt den på en vägghylla och njut.

(Köp ev en Hercules motorstyrning eller en beggad Valhalla).

Ovanstående kostar inte mer är 1500-2500 kr, men kräver lite engagemang.

Vad gör du med resten av pengarna? Tja, skicka dom till mig som tack för det här tipset eller köp skivor du gillar (rekommenderar det senare).

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-04-04 13:57

...Hej..:)

Lyfter tråden lite granna iom. att jag inte kommit till skott ännu med att köpa mig en vinylare. Har med stort intresse följt tråden om *Repsam* och det som skrivits där, har även tittat på firmans hemsida och hittat massor av äldre godingar till vinylspelare bl.a: Sonab 85S, Thorens, Connoiseur, Pioneer m.fl.

Finns det någon av dom spelarna där som skulle kunna passa en 44-åring med tidigare nämnda utrustning som är något att lägga slantarna på..??? Känner mig lite vilse i djungeln med vinylspelare vill jag påstå...:oops:

Bor tyvärr liiite långt ifrån firmans säte så jag kan inte själv åka och lyssna på någon av maskinerna. Undrar då i sådant fall hur jag kan få hem en spelare därifrån i något sånär helt skick..??
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-04-08 16:05

....Hejsan..:)

Nu är en vinylspelare inhandlad, får denna den 18:e april. Det blev en Systemdek IIX med en Rega RB 300 arm och Ortofon OM 10 pickup.

Ska bli kul att falla tillbaka på gammal traditionell HiFi igen... :D

Nu fattas bara ett RIAA steg som kan funka med denna, har synat lite på Cambridge 640P och även kastat blickar på Rolls Bellari VP129.

Sen måste det till några kablar också, fundrar lite på Audioquest Diamondback. Kör ju med Audioquest VDM-1 till DVD:n och är nöjd med ljudet ifrån denna. Annars så har jag ju också Chord Cobra till signal emellan försteg och slutsteg och Chord Odysée 2 till högtalarna så det visar sig vad det blir.... 8)

Nåväl, kommentarer ang. RIAA:t önskas om nån orkar engagera sig....är öppen för förslag i denna fråga iom. min okunnighet i densamma... :oops:
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-08 18:40

Den har jag haft. Var sådär nöjd med den flytande upphängningen som inte funka bra för mig. Hoppas det funkar fint för dig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Köpråd