Billigare DENON på hifiklubben

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chori

Billigare DENON på hifiklubben

Inläggav chori » 2008-04-28 17:49

Hejsan, har efter en del om och men bestämt mig för att köpa en DENON hemmabioreceiver. Men nu har hifiklubben sänkt priserna på ett antal olika modeler, anledning "dra ner på sitt lager" och jag funderar på om det betyder att det snart kommer nya modeller? Någon som har koll på när det kan tänkas komma nya modeller och om dessa i så fall kommer att bli betydligt mycket bättre än de nuvarande?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-28 18:25

Var (vilken butik) och till vilka priser sänker de ? (exempel...)

(Känner inte till nya modeller.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 18:31

i : Det är nog samma lagerrensning av silvermodeller som du tipsade om för länge sen. :)
Man kan ju gissa att eventuella x09 får lite fler HDMI in- och utgångar, 2309 kanske får möjlighet att avkoda alla HD-format? 2809 får nätverksstöd. Bara gissar, men så mycket annat nytt och bra har det väl inte kommit sen sist?
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-28 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-28 18:32

Det kan man ju aldrig riktigt veta men dom rear bara silver vad jag har sett på grund av ett överskott.
XX08 är ganska nya apparater som kom under senare delen av hösten.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
chori

Inläggav chori » 2008-04-28 18:41

Har jag tipsat om detta tidigare? Då måste jag vara väldigt förvirrad :)

2809 kommer kosta för mycket för mig i vilket fall misstänker jag. Fler HDMI in/ut klarar jag mig nog utan. Det jag egentligen helst skulle vilja ha nätverksport men det kanske man inte kan få på en 2309? Kan man då köpa en 1700kr billigare 2308 utan att man blir allt för besviken när nya modeller kommer ut?

Edit: Det där med olika format är jag inte så duktig på. Om jag t.ex skulle köpa en blur-ray dvd i framtiden riskerar jag då att min 2308 inte skulle klara av dess ljudformat? Eller går det att komma runt det smidigt?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 18:50

Nejdå men användaren i tror jag tipsat om billiga Denon för några månader sen. :)
Mina gissningar var som sagt bara gissningar. Jag har inte hört något nyare än 2307 som hastigast med andra högtalare än mina egna. Men blir man besviken med en 1908, 2307 eller 2308 eller nåt? Njae det tror jag inte.

Alltså via HDMI kan man ju skicka de dära nya formaten som 8-kanalig PCM vad jag förstått. Dvs avkodningen sker i spelaren och D/A-omvandligen i receivern. Det har väl egentligen funkat sen HDMI 1.1 i teorin i alla fall. Sen vet man ju inte hur bra D/A är i reciever och en spelare i jämförelse kanske

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-28 20:45

Är inte så säker på att det går.
Om man kollar på DVD-2500BTCI så finns inga loggor DTS-HD eller Dolby HD (eller vad de nu heter) och det gör det inte heller på recievers upp till 2308.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 20:51

Så här skriver hifiklubben om 2308

Du får visserligen klara dig utan avkodning av de senaste HD-ljudformaten men om din Blu-ray- eller HD-DVD-spelare har en inbyggd dekoder så kan du fortfarande ta emot ljudet digitalt i PCM-format. Det betyder en filmljudskvalitet i nivå med det audiofila ljudformatet DVD-Audio på 24 bitar. Med andra ord: betydligt bättre än CD och ofantligt bättre än DTS som är det bästa ljudformatet från traditionella DVD-skivor. Samtidigt får du tillgång till full digital signalbehandling, rumskorrektion osv. på den högupplösta signalen. Det här är en stor fördel som ger dig mycket större glädje av dina HD-skivor.

Jag tolkar det som att man kan skicka flerkanaligt ljud i PCM-format i upp till 24-bitar / 96 Khz eller nåt.

Det där att det är så ofantligt mycket bättre än DTS kanske inte riktigt är något man skulle intyga. Eller det vet jga inte , men det som stod innan stämmer förmodligen.

så här stod det om 1908

På ljudsidan kan du ta emot högupplöst ljud i digitalt PCM-format om din Blu-ray- eller HD-DVD-spelare har de nödvändiga HD-audio dekodrarna. Det betyder att du får en filmljudskvalitet som ligger på samma nivå som det audiofila ljudformatet DVD-Audio på 24 bitar. Med andra ord: väsentligt bättre än CD och ofantligt mycket bättre än DTS som är det bästa ljudet från traditionella DVD-skivor. Samtidigt får du tillgång till full digital signalbehandling, rumskorrektion osv. på den högupplösta signalen. Det här är en stor fördel som ger dig mycket större utbyte av dina HD-skivor.

Det är ju dumt att upprepa sig helt. 8)

mvh

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-05-04 13:20

Återgå till Köpråd