Billiga In-Ear-lurar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Billiga In-Ear-lurar?

Inläggav enJohn » 2008-01-24 19:38

Så, om man nu inte kan/vill spendera mer än under tusenlappen, helst väsentligt mindre, på ett par kanal-lurar som går att åka tunnelbana med utan att bli hörselskadad - vad köper man då? Senn' cx300? Alternativ?

Har ratat min SE k550i som mp3-spelare :( . Fy vilken trist apparat. Tur att jag inte hann investera i ett ännu dyrare minneskort, men synd att jag köpte på mig skitlurarna hpm-82 :cry: :x :evil:

/en john med en billig Sandisk Sansa-spelare

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2008-01-25 00:49

Tja, jag har inte så mycket erfarenhet med in ear lurar, men nog tycker jag Shure E2 är bra mycket bättre än Sennheiser CX300. Kostade 60USD när jag köpte mina för några år sedan.
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-01-25 08:32

Hej och ja, jag tycker mig ha läst fler som föredrar Shure E2c före cx300 (förutom den länk till DI i David A:s tråd som håller cx300 högre än E2). Priset här i landet skiljer sig ju dock en hel del. Var/hur köpte du dina?

/en john

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2008-01-25 12:02

Jag köpte mina E2 i USA, tror det var i en Apple butik, eller kanske i en Guitar Center eller vad de heter. Tyvärr har jag dem inte längre, och vet inte om ersättaren SE110 är lika bra. SE110 kostar dessutom 120USD, dubbelt jämfört med vad jag betalde för mina E2. Så jag hoppade dem och tog ett par Sennheiser CX300 sist jag var på Heathrow, betalde 25GBP har jag för mig.
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
housemicke

lite info om

Inläggav housemicke » 2008-02-02 05:36

jag harhaft mina e2c i ca 2 år el så.

först så får man skära av ca 1 mm längst ut på "röret", det innehåller nämligen nån sorts fläns där man ska fästa "öronvaxfilter" (tjenare). sen när man kapat det röret lite (och samtidigt fått bort flänsen i röret) så sticker dom inte ut så förbannat långt heller, också en fördel. jag filade ner diametern på rören också, inte mycket men lite grann, jag fasade även rörets kant lite lätt.

efter det så blev lurarna riktigt bra sitter inte för tight i öronen, och sticker inte ut för långt, och jag slipper flänsen i röret som jag ansåg försämrade ljudet tillräckligt mycket för att dom skulle bort (testade en utan en med), nåt öronvax har aldrig kommit in i röret btw....

ljudet:

tjaa jag eq:ar +6 vid 50, +3 vid 200, 0 vid 1k, 0 vid 3k och +3 vid 14k
(iriver 799 så jag vet inte vad värdena är på riktigt) och då låter det hyfsat tonalt blanserat. tror inte det finns nåt över 15khz eller under 40hz för den delen.

har testat dom mot hd25/hd650 och dom är ju klart sämre alla apekter, men dom har BAS (vilket inte alla iems har), dom stänger ute ljud, dom är små, genial fastsättning bakom öronen och dom är billiga, lätt värda 600. men förvänta dig inga underverk för underverk kostar mer än 600.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-05-08 13:30

Så, nu har jag fortsatt använda mina hpm-82 till telefonen och lyckats lyssna mig igenom en hel del ljudböcker på väg till jobbet. Trevligt! :) Men så tappade jag bort lurarna :cry: Blev riktigt irriterad och beställde ett par nya. Under tiden plockade jag fram min Sandisk Sansa igen och häpnade över hur bra orginal-lurarna låter. bra mycket renare än hpm-82, men dessvärre är de inte kanal-lurar så de isolerar inget ljud utifrån, vilket är nödvändigt när man går i trafik och åker tunnelbana.

Fick till slut hem de nya hpm-82:orna och blev (åter) förfärad. Huga vad illa de låter. Kan ha att göra med inspelning, men, nja, inte fullt ut. Dom måste ha en riktigt knövlig frekvensgång i de övre registren.

Blev skitsur på att jag är så dum i huvudet och lade bud på tradera på ett par Sennheiser cx 400. Missade med en tia, men hittade ett par på blocket istället som jag köpte. Ingen aning om de är fejk eller privatimport eller vad, men de låter i alla fall otroligt mycket bättre än hpm-82. Riktigt bra faktiskt! Bra upplösning, lite essiga första halvtimmen men nu hur mjuka som helst i diskanten och rätt bra botten i basen. Är helnjöjd! Det bästa är att cx 400 har en kort sladd till lurarna och sedan en förlängningssladd, vilket gör att de går att använda med "fjärrkontrollen" från hpm-82 8) ! Kan bli hur bra som helst!

De nya hpm-82:orna glappar en hel del, så jag får nog reklamera dem. Har dock hittat mina gamla!

/en john, nu lite gladare

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-05-09 19:38

EnJohn.
Jag läste ditt inlägg och gjorde några rundor på nätet, sen köpte ja ett CX400 i går em.
Har bara lyssnat på dem en timme, men deåter klart bättre än mina gamla Koss, iofs Sparkplug, men i alla fall. :!:

Återgå till Köpråd