Pioneer Blue Ray BDPLX70A

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Pioneer Blue Ray BDPLX70A

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-24 11:07

Hej Forumare;
har funderingar på att uppdatera min trotjänare till spelare, den älskade/hatade Pioneer 668:an.

Bild såväl som ljud ska ha hög prio och eftersom det blev Blåstråle som klarade sig så funderar jag på Pioneer BDP-LX70A. Den verkar kunna hantera det jag behöver och verkar vara en mycket bra bildåtergivare. På ljudsidan (laddade hem manualen) så specar den bra på papperet med låg dist etc.

Jag misstänker att den kan ha Legato Link (hittade inget om det i manualen dock) och det vill jag ju INTE (absolut INTE) ha men om den finns brukar den vara avstängbar, typ fyra olika ljudförvrängningslägen och off.

Tankar? Inskott? Hugskott? Vådaskott?

Har idag en normalupplöst Panasonic 42" plasma som jag är mycket nöjd med så jag får ju inte ut max av en ny spelare men det är ingen brådska på den punkten - det är mera så att jag hellre köper en ny spelare och inväntar vidare prisras på plasma.

(PS egentligen vill jag ha en Meridian G91A, men den har inte BlueRay och den har jag ändå inte råd med...)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-24 11:18

Okej, nu kommer en "elak" fråga ;)

Vad är skälet till uppgraderingen?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-24 11:20

Den presterar bra bild och ljud, men skulle inte vilja ha den.
Jag hade den hemma på prov men tyckte att den var alldeles för seg och jävlig att ha att göra med. ALLT tar tid!

Själv kommer jag att vänta någon generation till, eller köpa en PS3 så länge. Den är iaf lite snabbare än de andra BD-spelarna jag sett.

Edit: Har du ingen FullHD-skärm är det inte någon större idé. Jag tyckte inte att den skalade ner till 720P speciellt bra...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-24 15:35

Kaffekoppen: det var ingen elak fråga - en bra sådan egentligen.
Vi ska ju flytta och då kan det finnas ekonomiskt utrymme för ett nytillskott i maskinparken. ;)

Dock är rummet av sådan karaktär att den kan bli ett par bs60 tll pi60, så budgeten tillåter inte ny Plasma. Är absolut inte missnöjd med min Panasonic Plasma 42", det ser bra ut och den fyller sin funktion. Nästa får bli en högupplöst - men det är ingen brådska på den punkten.

Karl XII:
Var för övrigt och kikade på Pioneer idag och måste hålla med om att den var långsam i hanteringen. :? För de pengarna hade man kunnat vänta sig mera.
Om den skalar ner dåligt är det ju ett minus som svider än mer.

Kan bli som så att uppgradering får vänta och att det får bli ett par bs60 "enbart".
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-24 15:56

Sony PS3 - all the way - om du frågar alltså.

Pioneer LX70 är gen 1 - den håller inte för framtiden, så jag avråder.

Om du skall ha en stationär spelare så rekommenderar jag i så fall den kommande Marantz 8002. Som råkar vara Denons 3800 för övrigt, lika alltså...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-24 15:59

Ja köp ett ps3, en "vanlig" spelare kan man köpa om ett par år.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-24 15:59

PS3? 8O

Njae, min bättre halva hälft skulle blickdöda mig om jag kom hem med ett tv-spel med "svepskälet" att den var för tv-tittande. Men visst, den ska ju vara en duglig spelare - men väsnas den inte en hel del? (egenljud alltså?)

Vill ju ha en spelare för musik och film. Blue ray kanske inte hundra nödvändigt men gärna.

Bamsefar vet ju vad jag helst vill ha (men inte har råd med...).

:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-24 16:02

Alltså, ett av grundproblemen är just att BR är rörligt mål - de kommer nya profiler osv och den enda maskinen jag idag vågar tro klarar detta är just PS3. Att den även fixar spel är totalt ointressant ;)

Sedan kan man nästa fundera på om inte en nätverksspelare vore bättre, och 8 TB disk....

Om du måste köpa något nytt så skulle jag rekommendera en Denon DV-2930 - dvs en DVD spelare och inget annat. Men det har du redan i 668an så jag ser ingen direkt vinst, mer än att 2930 är överlägsen på videosidan jmf med 668 (som är direkt dålig enligt mig).

Annars finns ju M*.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-24 17:10

pingvinlakrits skrev:Kaffekoppen: det var ingen elak fråga - en bra sådan egentligen.
Vi ska ju flytta och då kan det finnas ekonomiskt utrymme för ett nytillskott i maskinparken. ;)

Precis det svar jag fiskade efter :)

Det finns ingen anledning alls att köpa en ny avspelare nu - om du inte köpter en Ps3:a som faktiskt utvecklar sig till en allt sanslösare pryl.

Mitt tips: Håll i slantarna tills du byter TVn. Åtminstonde på elektroniksidan kompis.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-24 20:11

KK: jepp, det blir troligen så också... :)

PS3 verkar ju riktigt allround, men man kan ju vänta där med.

Ingen brådska, som sagt.
Inaktiv

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 21:08

pingvinlakrits skrev:KK: jepp, det blir troligen så också... :)

PS3 verkar ju riktigt allround, men man kan ju vänta där med.

Ingen brådska, som sagt.

PS 3 är den överlägset snabbaste spelaren just nu. ( jag har en själv- mycket nöjd ). Dessutom är den buggfri.

Det händer nog ingenting förrän till hösten, då vi får förvänta oss spelare under 3000:- som är snabbare och har bättre bild än nuvarande spelare, oavsett pris.

Vänta, är mitt råd. ( om du inte vill spela spel, förstås ).
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-05-24 21:48

Jag har en Panasonic 42PV60 samt en PS3. Jag har lånat en Harry Potter film i blu-ray-format och jag tyckte att det var som dvd* fast med lite mer detaljer.

Vi sitter 4 m från tvn och jag kan inte motivera för mig själv varför jag skulle köpa en film på blu-ray istället för dvd.

* Jag tittat på dvd genom en Pioneer 668
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-24 23:19

Jag säger också PS3 eller HTPC.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-25 00:22

Kanske får ta en titt på PS3 trots allt, det verkar ju vara enighet om dess multimediala kapabiliteter. ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-25 09:44

Patrik_B skrev:Jag har en Panasonic 42PV60 samt en PS3. Jag har lånat en Harry Potter film i blu-ray-format och jag tyckte att det var som dvd* fast med lite mer detaljer.

Vi sitter 4 m från tvn och jag kan inte motivera för mig själv varför jag skulle köpa en film på blu-ray istället för dvd.

* Jag tittat på dvd genom en Pioneer 668

Har du max upplösning hela vägen? Vilken upplösning har TV:n? Vilken upplösning har Harry Potter-filmen? Möjligen bör du sitta betydligt närmare?

Bild

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-05-29 09:10

Det kommer mycket nytt nu snart sommaren/hösten,tex nya pioneeren som jag tror dvdirect kommer att ta hem,grejen är att den troligtvis kommer att bli reg fri,alltså reg 1 o 2 för dvd samt A o B för blueray vilket jag personligen tycker MÅSTE finnas då jag köper mycket film från omvärlden,så denna maskin väntar jag på ; )

Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=972724

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-05-29 23:05

Tjena Pingvinlakrits.... du hjälpte ju mig på tel för ett år sen om du minns, en främling som letade upp ditt nummer för o fråga lite om Ino o nu sitter jag med en full inobio baserad på pi60.

Kan ju göra ett försök att åthjälda det.... :D

Sitter själv med en ps3 idag.... uppstartstider o handhavande för film är kanon. Låter mindre än min proj som sitter närmare så ljudet stör mig inte. Den kodar av ALLA HD format iom senaste uppgraderingen. Den kräver dock att man har en stärkare med HDMI för att tillgodogöra sig de nya formaten vilket jag inte har.

Enda anledningen att byta ut den för min del är att jag kör ett 4.0 system idag pi 60 , 6st a2) så vanliga biostärkare har inte sub o center hantering om att de inte finns fysiskt.

Jag kommer att vänta på sony BDP-S550 eller panasonic BD 50 som klarar alla hd formaten o kan köra dessa analogt ut. Min uppsättning kommer att bli bluray -> Ino chad -> 7.1 ingång på en sjysst hembiostärkare för att få fjärr till volymen. O chaden klarar all kanalhantering jag behöver och tänkte låta min bli utökad med utgång till min buttkicker.... väntar ju i bara på kretskorten nu... *ler lite hemlighetsfullt*.

Med andra ord, har du en hembio stärk med hdmi så är ps3 perfekt men vill du ta ut analogt så är det inte mycket att välja på idag tyvärr o jag antar att du vill kunna tillgodogöra dig full hd på ljudet eller hur? Du kan dock ta ut optiskt från PS3an men då när du inte full HD. Visserligen har ju en DD digital en bitrate på 640 Kbit vilket ger 106kbit/kanal o det är ju mer är en mp3 på 192kbit o den har jag svårt att höra skillnad på men om man ändå graderar upp så vill man ju ha hela kakan med. Här är lite jämförelser på vad de olika blurayspelarna klarar idag.

http://www.idoblu.co.uk/page2%20Blu-ray%20Players.html

Ha de gott // Magnus Örebro

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 23:57

Tack för genomgången!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-30 06:27

Tack! Läser och begrundar... :D
Inaktiv

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-30 11:57

Vill du ha en schysst regionfri DVD-spelare med bra uppskalning är Oppo DV-983H en rekommendation.

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=7556

Hur många av de gravt DRM-infekterade BD-spelarna är regionfria för DVD?
...perspektiv...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-05-31 00:00

Oppo?!

Aldrig hört talas om...

8O
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-31 01:57

Välkänt märke ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-31 05:42

guldfisk skrev:Vill du ha en schysst regionfri DVD-spelare med bra uppskalning är Oppo DV-983H en rekommendation.

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=7556

Hur många av de gravt DRM-infekterade BD-spelarna är regionfria för DVD?

PS 3 verkar ha nästan lika god kvalitet på uppskalningen, som oppo 983.

Flertalet andra blurayspelare har problem med interlaceflimmer, dålig uppskalning, långsamt handhavande- åtminstone om man får tro testen i hemmabiotidningen för två månader sedan, där man testade samtliga spelare på marknaden. PS 3 ansågs vara testvinnare, även över den nämnda pioneerspelaren vid trådens början, samt bättre än den nya sony 500 modellen och den äldre 300.

Billigast var således bäst- mycket ovanligt i kommersiell press.
Jag antar att det är därför jag läser tidningen.
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till Köpråd