Headset eller bordsmikrofon till diktering

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ojhan

Headset eller bordsmikrofon till diktering

Inläggav ojhan » 2008-06-02 21:02

Jag tänkte köpa en mikrofon eller headset i prisklassen 300-700kr för att använda i kombination med dator och ett taligenkänningsprogram. Just nu använder jag Voxit Voice Xpress, som kan tolka inlästa ord till text. Problemet är att kvaliteten på bordsmicken jag använder inte är speciellt bra. Jag köpte den för 20kr på en loppmarknad.

Bild

Jag har andå använt Voice Xpress mycket, men jag tror igenkänningen kommer kunna öka markant med en bättre mikrofon. Ska man då använda en bordsmikrofon, handhållen diktafon eller ett headset?

Jag vikarierade som städare på akutmottagningen i Linköping och många läkare använde en slags diktafon med USB-kontakt, som också kunde användas som mus. Inläsningarna blev dock sekreterarnas jobb och inte något taligenkänningsprogram.

Bild

Enligt Voice Xpress ska ett headset ge den bästa taligenkänningen, förmodligen för att mikrofonen alltid kan hållas på samma avstånd och läge gentemot munnen. Det är också mot ett headset jag lutar. Stereohörlurar spelar ingen roll, bara kvaliteten på micken är tillräcklig. Kanske finns det telemarketinganställda som har några tips?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-02 22:13

Logitech t.ex. har ju stereolurar modell stora (halvöppna?) med headsetfunktion (mic på bom som kan fällas fram) som går att ha till musik och väl främst är avsedda för gaming. Men är nog i rätt prisklass, och hyfsat bra ljud (mic ej testad).

Sen finns väl massor av andra gaming-headsets som är både roligare och mångsidigare än ett sånt där mono/"proffs"-set.

Återgå till Köpråd