Råd vid köp av setup till Dali Mentor 8 högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobRoy

Råd vid köp av setup till Dali Mentor 8 högtalare

Inläggav RobRoy » 2008-06-08 12:00

Hej!

Är helt färsk på detta forum, både som läsare och som medlem. Tror detta kan bli en ganska lång första post, men det vore trevligt om ni tog er tid och läste och kom med bra tips, som jag vet att ni har! :)

Jag har gått och köpt ett par Dali Mentor 8 fronthögtalare som jag i nuläget inte har någon vettig elektronik till. Tanken är även i framtiden att jag möjligen ska uttöka med center i Mentor-serien också (men den som finns nu är så enormt stor, så jag väntar på en mindre som ska släppas)

Jag lyssnar mycket på musik, men tittar även mycket på film och serier, så man kan väl säga att jag är 50/50 hifi och hemmabio.

Det jag söker nu är billigaste lösningen som låter riktigt bra, med kravet att ljudet ska matas ifrån en HTPC (som jag inte heller byggt ihop än).

Jag har lyssnat runt på lite olika slutsteg på hifiklubben (DENON PMA-2000AE , NAD M3 och Denon 1908+NAD M25). Det som lät bäst var den billiga Denon receivern tillsammans med NAD M25. Jag tror jag behöver ett slutsteg som tonar ner diskanten i Mentor 8 högtalarna, som annars har en tendens att bli skrikig (vilket den blev med DENON PMA-2000AE). Men samtidigt tycker jag att kombinationen blir fruktansvärt dyr (ca 32 000kr).

* Tips på billigare kombinationer som ger 5.1 med riktigt bra ljud i stereo eftersökes alltså!

Sen kommer ju det största problemet, eftersom en dator ska vara det första steget i signalvägen, så antar jag att jag kommer få stora problem att få lika bra ljud, som vid testtillfället då en bra CD-spelare användes?

Vilken väg ska man gå för att få till ett riktigt bra ljud via datorn da, både i fallet att man lyssnar på musik i stereo eller ser på film i 5.1?

* Är det någon skillnad på den digitala signalen på dyrare och billigare ljudkort?

* Ska man köra koaxial eller optisk kabel?

* Spelar det stor roll vilken Denon jag köper, med tanke på att de har olika DAC:ar? Eller är det ett finlir på högre nivå än val av digital-kabel?

* Är kanske det bästa ett ljudkort med en riktigt bra DAC och sedan skicka ut ljudet analogt?

* Eller det mest extrema, vågar man köra analogt ifrån ljudkortet direkt till slutsteget? Eller finns det någon mekanisk volymkontrollslösning man kan koppla imellan?

* Kan den bästa lösning vara att köpa t.ex. en Squeezbox duett till stereo lyssning och köra digitalt till 5.1?

* Hur är det med det nya formatet som skickar ut ljudet via HDMI, är kanske det de allra bästa? Snart släpps ju t.ex. följande ljudkort som verkar väldigt intressant med HDMI-utgångar (det skulle kanske även va ett bra kort för att skicka ut ljudet analogt):

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=3324

Många frågor, få svar. Någon får jättegärna bena ut detta.

Avslutar med att säga att jag är väldigt nöjd med mina Mentor 8, en högtalare som kanske inte alltid spelar helt korrekt, med riktigt rolig att lyssna på! :)

Mvh
Robban

Användarvisningsbild
RobRoy

Inläggav RobRoy » 2008-06-08 12:06

Jag glömde nämna att jag inte är främmande för förslag på kombinationer där jag har en Reciever + 2-kanalsslutsteg som driver frontarna och receivern får driva resten av högtalarna.

Hur låter t.ex. Rotels-slutsteg i jämförelse med NAD? Skulle somsagt behöva ett slutsteg som tar bort lite av det vassa i diskanten på Mentor 8.

Cambridge släpper snart också ett nytt 2-kanals-slutsteg, det kan kanske också vara något? Jag menar följande:

Bild

[url]http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=287&Title=Azur%20840W%20Class%20XD™%20power%20amplifier[/url]

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-08 13:05

Vad är önskvärd budget?
32 loppor var för mycket, men vad är lagom?

Det låter ju som du ska satsa på en bra reciever som stomme. Dessutom tycker jag att du ska försöka tänka om när det gäller att hitta ett slutsteg som kompenserar för de vassa skrikorna i högtalarna. Jag tror inte det går om du inte hittar ett riktigt uselt slutsteg. Kompensera hellre med equalizern i receivern till du hittat ett par bättre högtalare. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RobRoy

Inläggav RobRoy » 2008-06-08 13:23

KarlXII skrev:Vad är önskvärd budget?
32 loppor var för mycket, men vad är lagom?

Det låter ju som du ska satsa på en bra reciever som stomme. Dessutom tycker jag att du ska försöka tänka om när det gäller att hitta ett slutsteg som kompenserar för de vassa skrikorna i högtalarna. Jag tror inte det går om du inte hittar ett riktigt uselt slutsteg. Kompensera hellre med equalizern i receivern till du hittat ett par bättre högtalare. ;)

Kanske 20 000 på förstärkare-delen skulle kännas som en mer lagom budget, men jag är inte helt främmande för att lägga upp emot domdär 32 000kr.

Kompenserar och kompenserar, jag har inte lyssnat på så många slutsteg, men kanske var det Denon steget som var onaturligt vasst i ljudet.

Tills jag hittar ett par bättre högtalare var ju en lagom dryg kommentar med tanke på att jag köpte dom för någon vecka sen, efter att ha lyssnat runt på VÄLDIGT många högtalare. Bästa högtalarn enligt mina i öron i prisklassen.

Inga tips runt HTPC-biten?

Mvh
Robban

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-08 13:53

Om högtalarna är så nya så mjuknar nog diskanten efter en tids inspelning..

Välkommen hit! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
brimstone

Re: Råd vid köp av setup till Dali Mentor 8 högtalare

Inläggav brimstone » 2008-06-08 14:26

RobRoy skrev:* Är det någon skillnad på den digitala signalen på dyrare och billigare ljudkort?

Det viktigaste är att ljudkortet skickar signalen bitperfekt. Det finns många billiga ljudkort som gör det men vissa kräver modifierade drivrutiner.

RobRoy skrev:* Ska man köra koaxial eller optisk kabel?

Många föredrar optisk kabel för att det är galvaniskt avskilt. Det kan t.ex. hjälpa mot problem med jordslingor.

Användarvisningsbild
RobRoy

Inläggav RobRoy » 2008-06-08 15:14

brimstone skrev:Det viktigaste är att ljudkortet skickar signalen bitperfekt. Det finns många billiga ljudkort som gör det men vissa kräver modifierade drivrutiner.

Det har jag också förstått, vet du vilka ljudkort som är inbyggda på moderkortet till Intel processor som klarar detta?

Kan det inte skilja rätt mycket i det så kallade jittret mellan olika digitala sända signaler? Hur stor roll spelar det?

Användarvisningsbild
RobRoy

Inläggav RobRoy » 2008-06-08 15:15

Dunderklumpen skrev:Om högtalarna är så nya så mjuknar nog diskanten efter en tids inspelning..

Välkommen hit! :)

Jag går efter ljudet på de högtalarna jag lyssnade på på hifiklubben (vilka jag antar var välinspelade) och inte mitt eget par.

Tackar! :)

Användarvisningsbild
brimstone

Inläggav brimstone » 2008-06-08 17:51

RobRoy skrev:Det har jag också förstått, vet du vilka ljudkort som är inbyggda på moderkortet till Intel processor som klarar detta?

Kan det inte skilja rätt mycket i det så kallade jittret mellan olika digitala sända signaler? Hur stor roll spelar det?

Jag vet inte vilka integrerade ljudkretsar som ger bitperfekt uppspelning och jag har inte sett någon försöka sammanställa sådan information heller, någon annan kanske har några bra länkar. Angående jitter så har jag aldrig sett någon visa att det brukar förekomma i sådana nivåer att det har betydelse.

Återgå till Köpråd