Är helt färsk på detta forum, både som läsare och som medlem. Tror detta kan bli en ganska lång första post, men det vore trevligt om ni tog er tid och läste och kom med bra tips, som jag vet att ni har!
Jag har gått och köpt ett par Dali Mentor 8 fronthögtalare som jag i nuläget inte har någon vettig elektronik till. Tanken är även i framtiden att jag möjligen ska uttöka med center i Mentor-serien också (men den som finns nu är så enormt stor, så jag väntar på en mindre som ska släppas)
Jag lyssnar mycket på musik, men tittar även mycket på film och serier, så man kan väl säga att jag är 50/50 hifi och hemmabio.
Det jag söker nu är billigaste lösningen som låter riktigt bra, med kravet att ljudet ska matas ifrån en HTPC (som jag inte heller byggt ihop än).
Jag har lyssnat runt på lite olika slutsteg på hifiklubben (DENON PMA-2000AE , NAD M3 och Denon 1908+NAD M25). Det som lät bäst var den billiga Denon receivern tillsammans med NAD M25. Jag tror jag behöver ett slutsteg som tonar ner diskanten i Mentor 8 högtalarna, som annars har en tendens att bli skrikig (vilket den blev med DENON PMA-2000AE). Men samtidigt tycker jag att kombinationen blir fruktansvärt dyr (ca 32 000kr).
* Tips på billigare kombinationer som ger 5.1 med riktigt bra ljud i stereo eftersökes alltså!
Sen kommer ju det största problemet, eftersom en dator ska vara det första steget i signalvägen, så antar jag att jag kommer få stora problem att få lika bra ljud, som vid testtillfället då en bra CD-spelare användes?
Vilken väg ska man gå för att få till ett riktigt bra ljud via datorn da, både i fallet att man lyssnar på musik i stereo eller ser på film i 5.1?
* Är det någon skillnad på den digitala signalen på dyrare och billigare ljudkort?
* Ska man köra koaxial eller optisk kabel?
* Spelar det stor roll vilken Denon jag köper, med tanke på att de har olika DAC:ar? Eller är det ett finlir på högre nivå än val av digital-kabel?
* Är kanske det bästa ett ljudkort med en riktigt bra DAC och sedan skicka ut ljudet analogt?
* Eller det mest extrema, vågar man köra analogt ifrån ljudkortet direkt till slutsteget? Eller finns det någon mekanisk volymkontrollslösning man kan koppla imellan?
* Kan den bästa lösning vara att köpa t.ex. en Squeezbox duett till stereo lyssning och köra digitalt till 5.1?
* Hur är det med det nya formatet som skickar ut ljudet via HDMI, är kanske det de allra bästa? Snart släpps ju t.ex. följande ljudkort som verkar väldigt intressant med HDMI-utgångar (det skulle kanske även va ett bra kort för att skicka ut ljudet analogt):
http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=3324
Många frågor, få svar. Någon får jättegärna bena ut detta.
Avslutar med att säga att jag är väldigt nöjd med mina Mentor 8, en högtalare som kanske inte alltid spelar helt korrekt, med riktigt rolig att lyssna på!
Mvh
Robban