Pryl som ger autopåslag av slutsteg?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Pryl som ger autopåslag av slutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2008-06-06 10:28

Jag skulle vilja att mina slutsteg slog på automatiskt när den får signal, precis som min lilla billiga subwoofer gör. Finns ett sådant don i lösvikt?

Det enda jag sett är en 230V-list som slår på nätuttag om ett kontrolluttag drar ström, men ett sådant vill jag inte ha för att det kräver att jag drar 230 till försteget en lång väg.

Vad heter det jag letar efter?

Per.

Användarvisningsbild
i

Re: Pryl som ger autopåslag av slutsteg?

Inläggav i » 2008-06-06 10:57

perstromgren skrev:Jag skulle vilja att mina slutsteg slog på automatiskt när den får signal, precis som min lilla billiga subwoofer gör. Finns ett sådant don i lösvikt?

Det enda jag sett är en 230V-list som slår på nätuttag om ett kontrolluttag drar ström, men ett sådant vill jag inte ha för att det kräver att jag drar 230 till försteget en lång väg.

Per.

Relä. (+ internt ingrepp i dina slutsteg.)

Har inte sett någon färdig apparat med sådan här funktion.

Det är ju inte helt trivialt, först måste du ju ha ngn mekanism som detekterar signalen, sedan någon (typ relä) som slår på slutsteget.

Ditt försteg (motsvarande) har inte det ngn 12v trigger-utgång ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-06-06 11:07

i skrev:
perstromgren skrev:Jag skulle vilja att mina slutsteg slog på automatiskt när den får signal, precis som min lilla billiga subwoofer gör. Finns ett sådant don i lösvikt?

Per.

Relä. (+ internt ingrepp i dina slutsteg.)

Har inte sett någon färdig apparat med sådan här funktion.

Det är ju inte helt trivialt, först måste du ju ha ngn mekanism som detekterar signalen, sedan någon (typ relä) som slår på slutsteget.

Ditt försteg (motsvarande) har inte det ngn 12v trigger-utgång ?

Nej, mitt slutsteg har ingen 12v-triggerutgång.

Trivialt och trivialt, om en subwoofer för 1000:- kan ha det, kan det inte vara så värst besvärligt.

Per.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-06 13:39

perstromgren skrev:...
Trivialt och trivialt, om en subwoofer för 1000:- kan ha det, kan det inte vara så värst besvärligt.

Per.

Iofs. Jag menade att man måste löda ihop både en "trigger" för signalen och en relä-funktion om man inte kan hitta färdiga "burkar" för det.
Fast om man går in i slutsteget så kanske det finns ett relä för påslaget redan ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-06-08 20:06

På många receivrar finns det även 230 V utgång, vanligen belastningsbar med max ca 100 W eller så, men det räcker ju väl till för spolspänningen / styra ett relä.

Vanlig lampsladd med pågjuten "smal" kontakt mot receivern, i andra änden (för att styra reläts spole) en enkel apparatlåda som innehåller ett 1 till 3 poligt växlande relä. Utgången från relät är seriekopplat med en kopplingslist med 10 kontakter så hela anläggningen kan slås av / på med ett tryck på fjärren till receivern. Har funkat utmärkt i ca 10 år.

Finns ju även radiostyrda (med fjärrkontroll) "vanliga" elkontakter som orkar 300-3500 W beroende på typ, som du kan sätta nära slutstegen om du inte vill ha en lång snirklande sladd över golvet. Finns hos välsorterade lampaffärer och stormarknader.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-08 20:18

Borde bli en kommersiell produkt.

Användarvisningsbild
dinox

Inläggav dinox » 2008-06-08 21:58

Köpen sån grendosa som används till datorer när man vill stänga av alla sina apparater samtidigt som datorn. Finns i nästan alla datoraffärer inkl. clas ohlson och kjell.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-06-09 13:54

dinox skrev:Köpen sån grendosa som används till datorer när man vill stänga av alla sina apparater samtidigt som datorn. Finns i nästan alla datoraffärer inkl. clas ohlson och kjell.

Det var en sådan jag inte ville ha, för att slippa dra en extra längd 230V.

De lösningar som bygger på ett relä triggat av förstegets spänningsmatning vill jag inte heller ha (av samma anledning), utan just det som min billiga subwoofer har: avkänning av signal på ingången drar ett relä och ger arbetsspänning till slutsteget.

För att citera en kändis: hur svårt kan det va?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-09 15:05

perstromgren skrev:
dinox skrev:Köpen sån grendosa som används till datorer när man vill stänga av alla sina apparater samtidigt som datorn. Finns i nästan alla datoraffärer inkl. clas ohlson och kjell.

De lösningar som bygger på ett relä triggat av förstegets spänningsmatning vill jag inte heller ha (av samma anledning), utan just det som min billiga subwoofer har: avkänning av signal på ingången drar ett relä och ger arbetsspänning till slutsteget.

Gör som jag - styr hela riggen med Nexa fjärrströmbrytare. Allt går på på en gång och drar ingen onödig ström i standby.
Finns på bl.a. Jula och Kjell & Co.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-06-09 15:18

KarlXII skrev:
perstromgren skrev:

Gör som jag - styr hela riggen med Nexa fjärrströmbrytare. Allt går på på en gång och drar ingen onödig ström i standby.
Finns på bl.a. Jula och Kjell & Co.

Ingen dum idé, jag har varit inne på detta. Så får det bli, om jag inte hittar den löning jag är ute efter. Är det IR i Nexakontrollen som behöver fri sikt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-09 15:22

perstromgren skrev:
Ingen dum idé, jag har varit inne på detta. Så får det bli, om jag inte hittar den löning jag är ute efter. Är det IR i Nexakontrollen som behöver fri sikt?

Nej, det är radio med riktigt bra räckvidd. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-06-09 20:19

har tänkt tanken me nexa till mitt 208, men de finns ingen risk att de e skadligt... de borde ju va störm brytare som ström brytare. men e väldigt rädd om mitt lilla barn :P

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-09 21:17

blixten_no1 skrev:har tänkt tanken me nexa till mitt 208, men de finns ingen risk att de e skadligt... de borde ju va störm brytare som ström brytare. men e väldigt rädd om mitt lilla barn :P

Ganska ofta, för att inte säga nästan jämt ;) så är strömbrytaren på slutstegen det första som finns på matningsledningarna innan man kommer till själva nätdelen på slutsteget - dvs om du tillför en brytare utanför slutsteget betyder ingenting, bara den tål startströmmen...
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Köpråd