Någon som har synpunkter på iriver E100 (eller liknande)?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Någon som har synpunkter på iriver E100 (eller liknande)?

Inläggav Almen » 2008-06-10 14:24

Den spelar FLAC (men inte WAV, verkar det) och har FM-radio.

iriver E100
Senast redigerad av Almen 2008-06-11 10:14, redigerad totalt 1 gång.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-10 17:00

Verkar vara ett stående gemensamt: NEJ! Från alla som skrivit om den iaf. Varken UI, skärm, knappar eller SD-interface verkar funka något sånär vettigt.

Det är ju en vettig manick och då är det ju synd att man inte lagt lite extra pengar på att göra den användbar också...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-10 17:05

Oh, shoot! Tack för infon, i alla fall.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Unkan

Inläggav Unkan » 2008-06-10 18:48

Jag har en. Jag har svårt att säga något om ljudkvaliteten. Den är då bättre än min gamla JoS. Är väl vare sig nöjd eller missnöjd.
Den går inte att manöverera "i fickan" men är inte så värst besvärlig annars.
Skärmen duger att navigera med. Vet inte vad man ska använda den till annars. Den har en del irriterande missar som t.ex att man nästan måste ha "fade in/out" aktiverat för att inte riskera ett KA-KNÄPP i örat då man knäpper på den och liknande.
Tycker ändå att den var värd pengarna, om någon har ett bättre alternativ så är jag idel öra.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-10 21:05

Jag gillar att den spelar FLAC :)
Mer sånt!!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-11 10:16

Precis, det är mycket för FLAC-möjligheten jag är intresserad av den.

Jag brukar inte vara så där hemskt känslig för navigering i det här avseendet, man kör väl igång en skiva/spellista, och sedan lyssnar man? Eller så startar man radion och lyssnar på den.

Ändrade i titeln för att bredda frågeställningen litet.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-11 10:23

Det finns ett gäng som klarar flac nu. Filtrerade på flac i prisjakt och fick detta resultat
Hoppas länken funkar...

Edit: Och kolla så att uppgiften om flac stämmer på tillverkarens sida. Prisjakt kan ju ha fel...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-11 11:58

Jag är faktiskt osäker på vad jag skulle vilja ha för spelare idag. Men av alla jag lekt med så är det typ en iPod som inte är upplåst för os X och Apple. Jag gillar liksom formen och handhavandet på nanon, men jag hatar att saker inte ska vara öppna och fungerande för andra än Appleanvändare!

Alla saker som iRivern kunde är ju bra och ses som plus för en bärbar mediaspelare. Men dom är inte avgörande för mig! Dock är ju möjligheten att spela flac najs.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-11 12:01

iAudio verkar ju rätt duktig också.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-11 12:03

Tänk om alla mp3-spelare:s filöverföring-system fungerade som på vanliga usb-minnen! Då skulle det funka på alla OS utan krångel :P

Men det är klart att apple vill att alla ska köra iTunes :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-11 12:05

Nä, ipod går bort, det känns för oflexibelt.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-11 16:54

Almen skrev:iAudio verkar ju rätt duktig också.

Jepp. Men jag gillar inte deras UI lika mycket som jag gillar iPods. Men det är ju mest en vanesak!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-06-11 17:02

Man kan ju skaffa en spelare som man kan "rockboxa", så får man öppenhet i anslutningar, och oftast stöd för flac. Www.rockbox.org
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-11 17:31

Haha! Piratfirmware :D Fränt! 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-11 18:47

Slartibartfast skrev:
Almen skrev:iAudio verkar ju rätt duktig också.

Jepp. Men jag gillar inte deras UI lika mycket som jag gillar iPods. Men det är ju mest en vanesak!

[slrt]

Jaa, jag är som sagt inte så där extremt känslig för användarvänlighet när det gäller så pass enkla grejor som en mp3-spelare.

Hm, kanske inte spelar så stor roll om man tar iriver eller iAudio...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-12 01:43

Almen skrev:Hm, kanske inte spelar så stor roll om man tar iriver eller iAudio...

Om det står mellan någon av dom båda skulle jag nog tagit en iAudio. Detta då de alltid haft bra slutstegsdelar (dock har jag hört det mumlas om att de ska blivit sämre - obekräftat dock) där iRiver slutade med det när dom började med färgskärmar. Kan modellbetäckningarna varit h10/20/40 kanske?

Du får helt enkelt springa och testa dem. Jag är mycket nyfiken! :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-06-12 08:38

Står ju på teknikmagasinet som säljer både iaudio och iriver. Har fingrat en del på båda framförallt iaudion.Jag kan säga att iriviern är inte dålig riktigt fin till dom pengarna 1199 som vi tar om jag inte missminner mig. MEN iaudion är ytterligare snäppet bättre. Ljudet i iaudion är enligt mig sanslöst bra. Köpte själv d2an och ångrar inte det en sekund. 2x37mw gör också att den driver dom flesta lurar utan större problem. Har även kört ett par akg 701 på den och det lät ruskigt bra med flacformatet. Sen har den videomöjlighet med en riktigt skarp skärm, en riktigt bra eq med ställbara band man har fyra alternativ per band och där är 6 band har jag för mig. Fmradion är även den riktigt okej. Sen kan den läsa diverse filer vilket också är en bra bonus och där är bra inspelningsmöjligheter och den interna micken får verkligen klassas som bra. Sen kan man också bygga ut minnet på d2an med hjälp av sd eller sdhc. Upp till 16gb just nu tror jag det är. Firmwaren uppdateras ofta och gör då att man kan köra 32gb när det kommer. Sen kan man byta skal och teman på den. Ja den kan massor men just ljudet var gjorde att jag gick från en amerikansk ipod nano gen 2 till denna ljudet är som natt och dag :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2008-06-12 09:11

ollebolle skrev:Tänk om alla mp3-spelare:s filöverföring-system fungerade som på vanliga usb-minnen! Då skulle det funka på alla OS utan krångel :P

...och precis så fungerar det med iAudio. Jag har en X5L med 30 Gig hdd men nästa lär nog bli deras D2 med 16 Gig som är på väg ut på marknaden. Den med ett extra minneskort på 16 eller 32 när det kommer så har man allt man behöver. Stöd för de flesta formaten, grym batteritid och överföring som till vilket usb-minne som helst.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-12 09:19

Guld, tack för alla kommentarer! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-12 10:03

MusicMan skrev:
ollebolle skrev:Tänk om alla mp3-spelare:s filöverföring-system fungerade som på vanliga usb-minnen! Då skulle det funka på alla OS utan krångel :P

...och precis så fungerar det med iAudio.

Samma gäller väl Creative, fast nu minns jag inte hur det är med just flac... om man vill se på video är deras Zen Vision M riktigt bra. DivX rakt av osv.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-12 13:16

Ja, idag skulle jag nog valt iAudio D2 istället för iPod nano 3gen, men sen igen - skit samma!

[slrt]
admin

Återgå till Köpråd