Alternativdiskant till...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Densen

Alternativdiskant till...

Inläggav Densen » 2008-06-10 18:41

Luxor 8071, och då tänker jag inte på originalutförandet, utan jag söker istället en diskant som inte som originalet, verkar rulla av lite väl tidigt, enligt vad mina öron upplever. Kan bero till viss del på att de är av typen soft dome kanske? Kanske någon har testat något annat med gott resultat?

Grunddata;
4Ohm
Känslighet 92db, (har jag för det var?)
Delas vid 5000hz.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-10 19:07

Du inser att hela filtret måste designas om? Så lägg ingen begränsning i diskantens ohmtal, det går likabra med 6 ohm ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-10 19:59

Kaffekoppen skrev:Du inser att hela filtret måste designas om? Så lägg ingen begränsning i diskantens ohmtal, det går likabra med 6 ohm ;)

Du menar som SEAS brukar ha på sina?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-10 20:27

KK. Förvisso. Already done that.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23580

Just det, har annan bas dessutom. Oerhörd skillnad till det bättre från konfigurationen som satt i då jag köpte dem.

Har någon mätt upp dessa högtalare, eller har lite tekniska data om elementen, så tar jag gärna emot detta.

Synd nog så tycker jag att diskanten är den svagaste delen med denna högtalare, vad jag har kunnat utröna under den korta tid jag har haft dessa i min ägo, men väl värda att modda.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-10 22:32

Jag kopplade in mina kort och snabbt(med fel basar i) och lyssnade lite snabbt. Jämför med mina JBL L65 så tyckte jag att ljudbilden lågt långt bak, liksom bakom högtalarna. Jag antar att den felaktiga basen är till stor del boven i dramat. Men är det något du upplever också densen?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-11 14:52

Hej,för min del tycker jag det är märkligt att en del säger att luxordiskanterna rullar av för tidigt,jag upplever då diskanterna i mina som riktigt bra ock verkligen plockar fram microdetaljer.mvh

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-11 18:55

En mycket relevant fråga Fjonken, som verkligen kan ställa till det. Detta gäller egentligen också mitt DIY-filter. Men jag påstår att detta inte är problemet. Ljudbilden som målas upp är bra, med bra stereoseparation, den kastas inte i ansiktet på lyssnaren, utan ligger fint emellan högtalarna utan att heller vara punktformigt. Använd bas, jag blev erbjuden uppgav säljaren att den har ekvivalenta parametrar likvärdiga originalelementet. Jämför Peerlessbasen (Peerless 250WF33/102PPB 832603) som rekommenderas som en ersättare. Jag har också testat flera olika diskanter där dessa har en bättre upplösning, och inte lider av det tillbakahållna ljudet, som i varje fall jag upplever att originalet har. Detta påverkar menligt på ljudkaraktären. De provade diskanterna hade fel ohmtal så nivån blev fel, därför gick jag ut med denna förfrågan.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-11 19:03

Kan det inte va så att ditt diy filter gör så diskanten blir återhållsam?,högtalarna kanske låter bäst med renoverade orginalfilter.Tycker detta är märkligt pga att jag har ju kört mina mot flera högtalare av mkt hög kvalitet ock ägarna till dom tycker att diskanterna på mina nästan är för framträdande.Mvh

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-11 19:22

Betänk då att jag testat andra diskanter med samma filterkomponenter använda, med resultatet att det skimrade mer från dessa, dock vid lägre nivå. Originaldiskanterna är inte heller defekta på något sätt, då de klingar fint, men. Jag framhåller, med den omfångsbegränsningen de presterar. Mitt klangideal är i varje fall, att jag vill ha mer nivå i toppen. Rätt eller fel, det är väl upp till var och en att bedöma. Cymbaler t.ex. på en del pgm-material upplever jag mer att låta Fffff, (inte så bra nej!) istället för det sköra, spröda ljud jag hör med andra diskanter.
Tillagt: Mitt filter bör väl istället trycka upp nivån några db.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-11 20:08

Hej om jag förstått dig rätt kör du med 12db delning till diskanten,detta sänker ju nivån en del.Har du inga orginalfilter som har brantheten 12/6/6 att testa med få se vad du tycker?måste ju va bättre att lyssna på högtalaren i orginalutförande först ock renovera det befintliga för att sen göra en bedömmning om man vill modda(tycker jag i alla fall)Mvh.

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-15 21:26

Oh shit!

Jag får ödmjukast be alla, (kanske i första hand Zappen) om ursäkt. Jag har begått ett fatalt misstag. :oops: Högtalarna har stått lite galet placerade på grund av trängsel, (för många högtalare på lyssningsväggen). Döm om min förvåning när jag nu placerade dem som de kanske borde stå. Diskanten fanns plötsligt där. 8O Att jag upplevt andra diskanter ha högre energi, kan jag inte förklara, annat än att Luxordiskanten kanske är mer direktstrålande än de jag lyssnat på?
Så det inledande inlägget med öskemål om tips på annan diskant känns inte längre överhängande.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-06-15 23:06

Densen skrev:Oh shit!

Jag får ödmjukast be alla, (kanske i första hand Zappen) om ursäkt. Jag har begått ett fatalt misstag. :oops: Högtalarna har stått lite galet placerade på grund av trängsel, (för många högtalare på lyssningsväggen). Döm om min förvåning när jag nu placerade dem som de kanske borde stå. Diskanten fanns plötsligt där. 8O Att jag upplevt andra diskanter ha högre energi, kan jag inte förklara, annat än att Luxordiskanten kanske är mer direktstrålande än de jag lyssnat på?
Så det inledande inlägget med öskemål om tips på annan diskant känns inte längre överhängande.
Hej,misstag gör vi alla,kul att diskanterna låter ok nu då,var envis pga att jag tycker diskanterna är helt ok.mvh

Återgå till Köpråd