Bryggade Rotel RB-1070?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Bryggade Rotel RB-1070?

Inläggav screen » 2008-06-21 12:29

Jag har en fundering kring RB-1070?

Dessa ger relativt mycket ifrån sig i bryggat läge, nämligen 1x330W.
Är dessa lämpliga att köra bryggat mot pi60s t.ex och skulle dessa vara lämpliga att använda bryggat vid basutbyggnad medelst pX-4 eller pY-4?

Varför jag frågar är att dessa är mycket prisvärda och kan fås för 4k:- styck beggade. Med tanke på möjligheten till 2x330W för 8k:- så är mitt intresse för dessa stort. Dessutom (vilket har varit ett krav från mig) så har dessa 12V-trigger så man kan köra allt från fjärren.

Nå, vad har ni att anföra till deras fördel resp. nackdel?
Hur lågt i impedans vågar man gå med dessa bryggade?

Tänk 4x330W för 16k:- med triggerfunktion, kan det bli billigare med relativt goda :?: slutsteg? 8)

Shoot...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-06-22 08:22

Enligt Rotel själva måste högtalaren ha en imp. på lägst 8 ohm, så man får väl anpassa därefter om man ska bryggkoppla.

Vidare blir det 4st stora slutsteg som kommer att kräva både utrymme och bra ventilation p.g.a sin storlek.

Personligen skulle jag valt Vincents monoblock sp 997 för ca 4tkr st, gott om kraft och lättplacerade ( står på högkant) och triggerfunkt.

Osäker på hur det är med" förändringen av grundsignalen" i dessa slutsteg om nu det är ett krav från din sida.

Mvh Jörgen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-22 09:13

Tack för ett svar (äntligen) Jörgen ! :)

Direkt stora tycker jag inte att de är, visst de tar en normalstor enhet i anspråk ytmässigt men bygger "bara" 24,2cm på höjden i dubbel upplaga om man nu vågar stacka dom.

Jag har lite svårt att tänka mig Vincent som slutsteg om RB-1070 bara är tillnärmelsevis lite lika i transparens och kraft (åtminstone bryggade) som t.ex. RB-1080->1090.

Vidare har Vincent lägre kraft, högre distorsion och lägre bandbredd för samma pengar. Ambitionen är trots allt: Så mycket som möjligt för pengarna. :wink:

Är det någon som har testat 1070 med lägre impedans än 8 ohm?

pi60s har enl.manifestet 7 ohms impedans, kan dessa köras mot roteln bryggat utan att steget ger upp? Nån som testat?

När det gäller profondusversionerna, så går dessa att koppla 10 ohm styckvis eller 20 ohm parvis (om nu detta kan ha negativ inverkan?) så det ser jag inte som något större problem.

Värmeutveckling är däremot alltid ett problem, avger 1070 mer värme generellt i bryggat läge än annars?

Två RB-1070 ger mer effekt (bryggat på pappret) än en singel RB-1080 gör för ungefär samma pengar begagnat. Är jag fel ute?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-06-22 12:33

Tror inte att det skall vara något problem att köra pi60 i bryggat läge från en RB-1070. Jag har inte provat så inga garantier, men pi60 är ju en rätt snäll last och de 7 Ohm är ju verkligen 7 ohm och inte 4 som de kan vara på vissa andra högtalarmärken.

Jag har erfarenhet från RB-1080, dock inte i bryggat läge. Kör obryggat med 3 parallelkopplade Infra-X per kanal. Detta är ju inte den snällast lasten då impedansen är nere på runt 3 Ohm. Där har det fungerat bra under mer än 1 år. Dock har jag brännt en intern säkring för 9 månader sedan. Men detta har inte återkommit utan är en enstaka händelse trots att jag spelat betydligt högre sen det hände. Så jag tror mer på något matrialfel i säkringen eller annan anomoli.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-22 12:45

Ja det hjälpte ju föga även om omtanken var god wayfarer, 1080 är dessutom inte bryggbar i normalt läge vad jag har kunnat utläsa av spec. således är den ämnad att klara last bättre i 2-kanalsläget.

Så frågan kvarstår då...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-06-22 23:48

Ja, jag förstod nästan att mina 1080 erfarenheter skulle vara svårapplicerade. Det verkar ju vara en annorlunda konstruktion.

När det gäller mitt resonemang att det trots allt inte border vara något problem, vad säger du om detta? Om tillverkaren säger, använd inte högtalare märkt med under 8 Ohm i bryggat läge så räknar de väl att den nominella impedansen är lägre. Att köra pi60 med sina lägsta impedans på just under 7 ohm tror jag personligen inte är något problem.

Dessutom förstår jag inte ditt resonemang att eftersom 1080 inte är bryggbar så borde den klara svåra laster bättre? Det är väl både om konstruktion är bryggbar överhuvudtaget samt de möjlighet att hantera låga impedanser som är viktiga för om det skall gå att brygga. Så jag skulle inte dra några slutsater överhuvudtaget om lastkänsligheten.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-23 00:07

Medhåller fullständigt, därför eftersöker jag någon med erfarenheter av nämda slutsteg eller någon med kunskaper nog att kunna berätta vad jag har att vänta mig av detta.

Intresset ligger i att effekten är hög i bryggat läge till ringa kostnad och jag vill utröna om steget är lämpligt i mitt användningsområde eller om det t.ex. kommer att gå mycket varmt samt kanske dista med tänkt last?

Jag har förstått att (i detta fallet) RB-1070 i bryggat läge ser en 8 ohms högtalare som en 4 ohms last och att man därför inte skall/bör? lasta den lägre än så.

Dessutom förstår jag inte ditt resonemang att eftersom 1080 inte är bryggbar så borde den klara svåra laster bättre?

Med 1080 är det en annan femma, den klarar i normal-läget en 4 ohms högtalare som dippar stundom ner till 2 ohm eller lägre. Det var bara det jag menade. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-23 10:05

köp ett par och testa
funkar de inte så kan du ju ha dom till bakkanalerna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-06-23 13:10

Seriekoppla basarna var inte så bra enligt iö när jag var på demo & nämde detta ,går nog bra om dom är i samma låda eller väldigt korta kablar mellan.

Återgå till Köpråd