Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Vart var loppmarknaden, jag finns i Vena just nu!
snubber skrev:PeterAkemark skrev:Vart var loppmarknaden, jag finns i Vena just nu!
I den forna bussmetropolen
På 80-talet var Vena korsad av flera busslinjer samt smalspåret, detta fick lite publicitet när någon skribent uppmärksammade detta och jämförde turtätheten med metropoler som Stockholm och Göteborg.![]()
När jag under samma tid bodde i Björnhult mellan Kristdala och Oskarshamn var det enkelt att ta sig norrut med just bussen mellan Kristdala - Vena, och ta tåget till Hultfred, för att sedan kunna fortsätta med tåget till orter som Mariannelund, Virserum, Vimmerby och Mörlunda.
Misstänker att turtätheten numer är reducerad.
Visst var det bättre förr.
PeterAkemark skrev:Jag har det gärna som förr, fast med allt som är bra idag.
Tänka sig ett smalspår med en kopia av en mini-TGV (det franska snabbtåget) byggd i Kalmar. Kommunikation och arbete samtidigt.
moerne skrev:Tackar för åsikterna - eftersom jag inte har bråttom så får det nog vara tills jag hittar något mer intressant. Skivsamlingen lär ju ligga kvar i alla fall...
optonica skrev:Största problemet med gamla spelare som Garrard är nåltrycket, eftersom pickuphus odyl väger mer än på lite modernare spelare. Allt balanseras ut på spetsen av nålen så några extra gram på arm och pickup innebär egentligen åtskilliga extra kilo från själva nålspetsen Skivorna slits en aningen mer helt enkelt, men om man är tillräckligt nostalgisk kan man nog överse med detta.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 6 gäster