Tips till nya prisvärda högtalare och förstärkare.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Braine

Tips till nya prisvärda högtalare och förstärkare.

Inläggav Braine » 2008-07-14 23:11

Jag har ingen vettig anläggning men funderar på att skaffa ett tvåkanalssystem. Jag är ingen HIFI-nörd men tycker ändå det är viktigt att det låter hyfsat bra när jag lyssnar på musik. Vanligtvis lyssnar jag på elektroniskt musik med mycket bas (döm mig inte för det ;)) från datorn. Jag vill inte ge alltför mycket, vill helt enkelt ha så prisvärda grejer som möjligt!
Jag behöver alltså en förstärkare och ett par högtalare, och kan ge runt 3000-5000kr

Högtalarna ska gärna vara lite baskapabla, och effekttåliga, inga stativhögtalare!

Jag har hittat en anläggning som jag tycker verkar vettig, men vet egentligen inte.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2967

Tacksam för förslag!!!

ps. Jag kan tänka mig högtalarbyggsatser om de är prisvärda :)

Användarvisningsbild
Braine

Inläggav Braine » 2008-07-14 23:12

Just de, jag diggar min bild! :D

Edit: Kan det vara värt att kolla på surroundförstärkare?
De kan vara mer prisvärda ibland än tvåkanalare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-15 01:28

Hoppsan, tight budget. Kodord: Begagnat.

Multikanalre är normalt mycket prisvärda, nya och en med några år på nacken borde man få billigt.

Högtalare: Jag har sett Snell E3 för ca 3500 spänn. Det är ett fynd. Dom kräver dock mycket effekt för att fungera bra. Minnst 2x100W. Men får dom det låter dom kanon!

Som byggsats finns ju LTS 2 vägare (golvmodellen) och 3 vägare, bl.a.. Men jag tror det blir tufft att klara budgeten.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-07-15 01:30

Välkommen!
Ja visst är bilden snygg :)
Kan bara tala om att jag har hört de där högtalarna (M-65) några gånger hos en god vän. De har låtit bättre än jag förväntat då.
Men... det finns ju annat bra också...
Jag har aldrig sett förstärkaren förut, men snygg tycker jag att den är.

Hur som helst finns det många på detta forum med goda kunskaper som de gärna delar med sig av! :)

Välkommen än en gång!

Användarvisningsbild
Ceder

Re: Tips till nya prisvärda högtalare och förstärkare.

Inläggav Ceder » 2008-07-15 21:55

Braine skrev:Jag har ingen vettig anläggning men funderar på att skaffa ett tvåkanalssystem. Jag är ingen HIFI-nörd men tycker ändå det är viktigt att det låter hyfsat bra när jag lyssnar på musik. Vanligtvis lyssnar jag på elektroniskt musik med mycket bas (döm mig inte för det ;)) från datorn. Jag vill inte ge alltför mycket, vill helt enkelt ha så prisvärda grejer som möjligt!
Jag behöver alltså en förstärkare och ett par högtalare, och kan ge runt 3000-5000kr

Högtalarna ska gärna vara lite baskapabla, och effekttåliga, inga stativhögtalare!

Jag har hittat en anläggning som jag tycker verkar vettig, men vet egentligen inte.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2967

Tacksam för förslag!!!

ps. Jag kan tänka mig högtalarbyggsatser om de är prisvärda :)

Mitt förslag är att lägga så lite som möjligt max 1000 på en beggad stärkare. Finns ganska gott om 90-talare som är helt ok för lite pengar att hitta i dessa tider..

//DC

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-16 05:51

Det här tex är nog lite bättre än proson ändå.

http://www.blocket.se/vi/17087472.htm?ca=2_s

finns så mycket bra beggat där ute. Sök på säkra kort som äldre Qln, Infinity, Jbl, NHT, Audio Pro osv
Mvh
Magnus

Återgå till Köpråd