Ligger i slag för att uppgradera min anläggning.
Har hittat en integrerad stärkare som tryckte ordenteligt på min "wow" knapp. Den finns även som stereo/mono slutsteg men inte i detta rike. Problemet är väl att den integrerade kommer rycka lite mer än önskat i min plånbok, därför funderar jag på lite andra alternativ.
Om jag köper stereo-slutsteget och hänger på ett "billigare" försteg (annat märke), hur kommer detta påverka ljudet? Hur mycket av den där "wow" känslan satt i slutsteget och hur mycket i försteget?
Samtidigt är jag lite nyfiken på bi-amping. Vad händer egenteligen om jag har två olika slutsteg och dom är på... låt oss säga 20W och det andra på 1000W (för att säga exterma effektskillnader)? Om jag i ett annat fall väljer två likadana steg så borde jag väl nå mer effekt innan stegen börjar dista? Kan tilläggas att jag har dubbla terminaler på högtalarna.
Dilemmat här är ju att jag inte har möjlighet att lyssna på försteget förrens jag har det hemma, samtidigt har jag aldrig använt mig av en för/slutstegs-kombo innan. Om min "pengaspararplan" går i lås så köper jag slutsteget för 15-20000kr, ett försteg begagnat för max 5000kr för att senare införskaffa ett slutsteg till och häkta på basarna. Låter det som en sund plan eller har jag fått allt om bakfoten?