För/slutsteg vs. Integrerad

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Karies

För/slutsteg vs. Integrerad

Inläggav Karies » 2008-07-30 00:08

Ligger i slag för att uppgradera min anläggning.

Har hittat en integrerad stärkare som tryckte ordenteligt på min "wow" knapp. Den finns även som stereo/mono slutsteg men inte i detta rike. Problemet är väl att den integrerade kommer rycka lite mer än önskat i min plånbok, därför funderar jag på lite andra alternativ.

Om jag köper stereo-slutsteget och hänger på ett "billigare" försteg (annat märke), hur kommer detta påverka ljudet? Hur mycket av den där "wow" känslan satt i slutsteget och hur mycket i försteget?

Samtidigt är jag lite nyfiken på bi-amping. Vad händer egenteligen om jag har två olika slutsteg och dom är på... låt oss säga 20W och det andra på 1000W (för att säga exterma effektskillnader)? Om jag i ett annat fall väljer två likadana steg så borde jag väl nå mer effekt innan stegen börjar dista? Kan tilläggas att jag har dubbla terminaler på högtalarna.

Dilemmat här är ju att jag inte har möjlighet att lyssna på försteget förrens jag har det hemma, samtidigt har jag aldrig använt mig av en för/slutstegs-kombo innan. Om min "pengaspararplan" går i lås så köper jag slutsteget för 15-20000kr, ett försteg begagnat för max 5000kr för att senare införskaffa ett slutsteg till och häkta på basarna. Låter det som en sund plan eller har jag fått allt om bakfoten?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 00:16

Vad har du nu?
Vad vill du uppnå?
Välkommen hit !
Jag heter Björn !
Vad heter du?

:D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Karies

Inläggav Karies » 2008-07-30 00:26

screen skrev:Vad har du nu?
Vad vill du uppnå?
Välkommen hit !
Jag heter Björn !
Vad heter du?

:D

Cambridege 640A v.2 (inte för att jag ser vad det har med saken att göra)

Det perfekta ljudet :D

Tack

Christian, hej Björn

Tackar för den rappa reaktionen i alla fall

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 01:00

Okej...

Köp du det du tänkt, men som slutsteg. Gärna minst 2x200W om det skall vara värt besväret eftersom effekten måste tiofaldigas för att öka ljudtrycket till det dubbla.

Sälj Cambridgen och köp ett hembioreciever av god kvalité med pre-out (gärna begagnat) så du kan nyttja steget. Ge fan i biamping det tillför inget utan kan däremot skapa problem. Vilka kan jag inte säja, men det står att läsa om här på forumet om man söker.

Med en god bio-reciever har du nästan allting i en och samma enhet till ett pris som oftast är billigare än en 2-kanals maskin och dessutom möjlighet till utbyggnad mot hembio eller att kunna nyttja sub om andan skulle falla på när inte frontarna räcker längre. :wink:

my 2 cents...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-30 01:16

Fyrdubblad effekt ger dubbla ljudtrycket. Dvs. om 1W ger 90dB så ger 4W 96dB. Vidare ger 10W 100dB i detta fall, 100W 110dB osv..

:-)

/Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 02:03

Okej Piotr, fel av mig. :oops:

Men det som klart framgår är att om det exemplet får vara gällande vilket tyder på ett bra förhållande med icke trögdrivna högtalare, så når man 120dB med 200W sen är det slut.

Detta under goda förhållanden, kanske missade jag 3dB p.g.a. dubbla högtalare nu också, men du ser andemeningen i åtgången Karies.

Nu skall jag gå och borsta tänderna... :lol:

Gnatt...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-30 10:12

Vad är det för integrerad förstärkare som gett dig wow-känsla? Och vilka slutsteg rör det sig om? Mycket hemlighetsmakeri här hehe :)

Välkommen till forumet också så klart!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-30 10:22

Antagande : högtalarkänslighet 87dB
Krav: kunna spela musik med 20dB dynamik över medelnivå utan att topparna klipps i slutsteget

Effekt / Max dynamik / Max medelnivå ( vid en meters lyssningsavstånd!)
1W 87dB 67dB
2W 90dB 70dB
4W 93dB 73dB
8W 96dB 76dB
16W 99dB 79dB
32W 102dB 82dB
64W 105dB 85dB
128W 108dB 88dB
256W 111dB 91dB
512W 114dB 94dB
1024W 117dB 97dB
2048W 120dB 100dB

och sen tappar du ett antal dB i lyssningsposition beroende på lyssningsavstånd.

Så... frågan är... vad är din önskade maximala lyssningsvolym = medelnivå ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-07-30 13:49

Nattlorden skrev:Krav: kunna spela musik med 20dB dynamik över medelnivå utan att topparna klipps i slutsteget

Det där tycker i alla fall jag är ett onödigt högt krav om man lyssnar på populärmusik producerad 2008, tyvärr ska man kanske tillägga också. Hälften räcker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-30 13:58

niklas skrev:Det där tycker i alla fall jag är ett onödigt högt krav om man lyssnar på populärmusik producerad 2008, tyvärr ska man kanske tillägga också. Hälften räcker.

Åh nej, riktigt så illa är det inte! Mäter ofta upp 12-14dB crest.

Likaså på egenproducerad musik trots att vi dragit rätt hårt åt så hamnar det ofta där.

Jag var snäll när jag satte kravet, ju! ( För egen del räknar jag med 30dB marginal )

Karies

Inläggav Karies » 2008-07-30 14:09

Får tacka så hjärtligt för svaren

Jag är ju ganska fientligt inställd till allt vad hemmabio heter, så en hemmabio-receiver blir det nog inte. Men jag tar det som att det mesta av "wow":et finns i slutsteget.

Jag vill inte verka otacksam för rekomendationen att skippa bi-wiering, men jag vill gärna skaffa mig en egen uppfattning. Så som jag har fått för mig så är åsikterna ganska splittrade här på Faktiskt också om vad det har för effekter. Frågan var ju vad som händer om man använder 2st olika slutsteg med olika watt-effekter? Kan det vara så att mina väggar rämnar innan jag ens hör diskant/mellanregister om det är för stora skillnader?

Mina talare har en känslighet på 91db vid 2,83V/1meter... vad nu det innebär. Jag väljer det jag tycker låter bra och bekymmrar mig egenteligen mindre om teknikaliteter, även om det är intressant. Har inte mätt mitt lyssningsavstånd men jag brukar väl parkera på 3-5 meter skulle jag tro.

Gjorde en sökning på tillverkaren av det tilltänkta steget här på faktiskt. Fick en träff, det nämndes 1 gång låångt in i en tråd. Antar därför att ingen äger ett sådant, kanske inte ens hört det. Håller mig lite hemlig här i början, men allt kommer att avslöjas så småningom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-30 14:15

Karies skrev:Frågan var ju vad som händer om man använder 2st olika slutsteg med olika watt-effekter?

De måste ju ha samma förstärkningsfaktor, annars går det ju inte så bra.

Kan det vara så att mina väggar rämnar innan jag ens hör diskant/mellanregister om det är för stora skillnader?

Mina talare har en känslighet på 91db vid 2,83V/1meter... vad nu det innebär.

Ifall det nu är korrekt siffra och inte en glädjekalkyl som så många tillverkare kommer med, så kan du ju lägga på 4dB på siffrorna ovan.

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-07-30 23:18

Det finns inte något entydigt svar på integrerat vs. för/slutsteg. Som du säkert vet så har båda lösningar sina för- och nackdelar. Som jag förstod det så var köpkandidaterna från samma tillverkare och då kanske du kan få någon ledning från dem (deras reklam). Jag tycker annars att det viktigaste är att du får chans att lyssna på grejorna och se om du tycker att det är värt prisskillnaden.

Angående biamping så kan det vara rätt så roligt. (Jag har kört det i några år men kommer nu att byta tillbaka till singleamping) Det är dock lite religion kring detta. Om du exvis kolla högtalartillverkare som Dynaudio, Sonus faber och Audio Physic så är de förespråkare för singelamping medans exvis Linn kör upp till Kvintamping (5 slutsteg per högtalare!).

Det enklaste vid bi-ampning är att man försöker ha identiska slutsteg eller åtminstonde steg från samma tillverkare. En vanlig konfigurationer är att man kör förförstärkare + slutsteg men det är också väldigt vanligt att man kör med en integrerad stärkare och att man lägger till ett slutsteg när plånboken och behovet uppstår. Det enda som krävs är att den integrerade stärkaren har preout. Det börjar ju också komma fler och fler flerkanalssteg vilket ger enkla och smutta installationer i kombinationen multisteg + förförstärkare.

I princip kan man ta vilka slutsteg som helst men som Nattlorden skrev:

De måste ju ha samma förstärkningsfaktor...

Om jag skall försöka förklara detta vidare så är det i praktiken effektförstärkarnas ingångsnivå (kallas också gain) som måste vara lika. För att leverera en korrekt utsignal kräver vissa effektförstärkare starkare insignaler, andra svagare. Om du då matar dem med samma utgångssignal (samma försteg) så kommer högtalarens två register att låta olika starkt. Att det ena steget har högre effekt än det andra påverkar alltså inte detta, så länge de är rimligt nära varandra och att du lyssnar på rimliga nivåer.

Jag tycker att din plan känns helt ok. Om den integrerade förstärkaren har preout skulle jag dock överväga att köpa den först för att sedan haka på ytterligare ett slutsteg. Viktigast tycker jag dock är att du lyssnar på grejorna!!

En grej som kan vara lite bökigt om du köper ett "specialmärke" är att det kan vara lite trixigt att få hjälp om det skulle bli något strul på grejorna. Men du kanske är vass med lödpennan...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-31 00:38

Nja gain är inte ingångssignalen utan förstärkningsfaktorn. FF anges i gånger eller dB och anger utsignalens spänningsnivå i förhållande till ingångssignalens spänningsnivå.

Om det ska vara riktigt! :)

Exempel:

Ett slutsteg som vid 1V in ger 10V ut har en gain på 10ggr eller 20dB.

Ett slusteg som vid 1V in ger 20V ut har en gain på 20ggr eller 26dB.

Vanliga spänningsnivåer för full utstyrning av ett slusteg är 0.5-1V men mer och mindre förekommer.

/Peter

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-07-31 00:47

8) OK!

Återgå till Köpråd