Stereo Reciever med subbutgång ställbar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Stereo Reciever med subbutgång ställbar?

Inläggav screen » 2008-07-29 16:54

Hej, jag håller på med slutplaneringen av min matsal som skall innehålla även en lounge-stereo.

Nu hade jag tänkt att det skulle kunna bli något estetiskt vackert och litet, men med god prestanda och funktionalitet.

Jag ställde som krav att det skulle bli en 2.1 reciever komplett med radio och cd, kanske även dvd. Att jag vill ha sub-möjligheter är för att kunna gömma undan lite baskapacitet ifall 2 högtalare av surround-typ inte skulle sträcka sig långt ned nog.

Jaha, då var det bara att leta då... :cry:

Det finns inte en enda vettig maskin att tillgå på marknaden med de kraven jag har, I.a.f. inte om den både skall vara snygg, liten, ha prestanda och dessutom ha ställbar gränsfrekvens för sub med egna anslutningar för högtalare+sub i huvudapparaten. 8O

De som finns (som är små och snygga) är nästan alla uteslutande med förstärkeri och högtalar-anslutningar i subben. :evil:

Jaha, det var bara att falla till föga och ge sig på kravet om estetiskt snygg stereo och börja titta på recievrar i normalformatet igen.

Nu har jag hittat ett märke som för både en komplett enhet/reciever för cd-avspelning och en för cd/dvd med hdmi ut i 2.1 där den senare (åtminstone) har ställbar gränsfrekvens för sub och val för huvudhögtalare som "small" eller "full" som kanske kan falla flera av er som undrar på läppen kanske!?! :)

Märket är Onkyo, här nedan kommer länkar till båda maskinerna:

CD-Reciever

DVD-Reciever

Nu undrar jag, är det någon som kan komma med ett bättre förslag eller som har något att anföra gällande dessa recievrar?

Jag håller på att bli tokig av att inte hitta vettiga grejer... :?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 00:11

Jisses, snart 50st som läst...ingen har något att komentera??? 8O

Kom igen nu...säj bu eller bä...eller nåt i.a.f.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-30 00:17

Snygg apparat och Onkyo är ju trevligt; tackar för tipset!

COolt att det finns "cd/dvd-receivers" nuförtiden :)

Edit: tackaR
Senast redigerad av phloam 2008-07-30 03:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-30 00:39

Jo, man kanske inte vill köra full hembio överallt alternativt att man trots allt vill ha möjlighet till sub-lågnivå ställbart till stereo endast.

Som det ser ut nu, så lutar det åt Onkyo's DVD-reciever.

Jag kan berätta att jag så fort jag sett en trolig kandidat, lusläst manualerna till dessa på produkthemsidan och alltid blivit besviken på att den antingen saknar anslutningarna för högtalarna i huvud-enheten alternativt inte har haft ställbar gränsfrekvens för subben.

Det sistnämda har jag bara lyckats hitta hos nämda onkyo när vi nu pratar 2.1 maskiner.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
rotiz

Inläggav rotiz » 2008-07-31 10:59

Det här kanske kan vara något?

Tangent MCS-650

Vid en snabb titt kunde jag tyvärr inte se om den har ställbar delningsfrekvens för sub, men det går ju att kontrollera.

Du har även Teac DRH300.

Har inte hunnit kontrollera någon av dem närmare men jag hoppas att något kanske kan passa herrn.

Edit: borttag av extra url-tag.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-31 11:14

CD-receivern köper du billigt hos Hifi Fabrik...
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-31 17:19

Kollade ett tag på denna. Den har sub preout, men jag hittar inte om den har ställbar frekvens. Marantz cr601
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-31 21:41

Rotiz:

Tangent maskinen hittar jag ingen manual till annars verkar den kraftfull
men faller bort p.g.a. osäkerhet och hos TEAC är det likadant, det finns ingen manual att titta i. 8O

Trams:

Jo, jag vet men jag har hittat ett ställe i Tyskland som säljer DVD-Recievern inkl. högtalare och sub till det facila priset av ca: 4200:- SEK! 8O

Då skall man komma ihåg att maskinen ensam säljs för ca: 6.800:- i Sverige, vilket man kan förundras över. Men det beror nog mycket på att det inte finns konkurerande företag med just denna maskin.

Nu skall jag inte ha högtalarna då jag har egna (snart...tror jag), men subben kanske kan funka hjälpligt som stöd när jag gömt den. Dessutom hittar jag inte denna maskin så billigt någon annan stans utan högtalare och sub ens, vilket jag tycker är ett bra pris då eller? 8)

EA_73:

Nu när jag kan få denna Onkyo som DVD-Reciever till detta facila pris inkl. högtalare & sub, så måste det till antingen väldigt mycket snyggare (Läs: grundare på djupet) huvudenhet med goda prestanda (Läs: Justerbar sub-frekvens och anslutningar på huvudenheten) för att jag skall återgå till endast CD-Reciever. Förutom ett bra pris då!

M.a.o. om inget bättre samt snyggare dyker upp eller tipsas om så är jag nog hemma nu. :wink:

Tack för hjälpen boy's, och fortsätt tippsa men då helst med något roligare enl. mina preferenser.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-31 23:06

Tar gärna en länk till sidan där du hittade onkyon så billigt. Tack!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-07-31 23:43

Shore thing EA_73:

Här!

Problemet är bara att dom inte levererar utanför tyskland, jag har mailat (hrm... el-postat... :D ) och frågat redan (kan tyska) men jag har en granne som är tysk och som har möjliga adresser att leverera till (Läs: släktingar) och han skulle åka ner snart, så då kanske det ordnar sig för mig i.a.f. :wink:

Här är en direktlänk till produkten!

Kostnad: € 449:- = 4247,54:- SEK (€ kurs 9,46:-)

Men det kanske du också har, alltså kontaktmöjligheter i tyskland?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-01 08:58

Tackar för länken. Är mest på gång med en Onkyo 805 just för tillfället och tänkte att de hade superpris på även den. De sålde tyvärr den inte.

Det borde efter lite påtryckningar gå att få dem skicak grejjera till Sverige tycker man.

Lycka till med ditt inköp. Det var en bra sida med bra priser på en hel del hårdvara.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-03 11:09

Kom precis på en produkt som jag kollade på för ett par år sedan. Audio pro avd-303
Om du hittar en beggad sådan kanske den kan vara ett alternativ. Du får dock nöja dig med compenent till bild och att den är en 5.1 receiver. Kan inte fatta att Audio Pro inte gjorde en uppföljare till denna med HDMI. Länk nedan till omdöme samt manual.

Omdöme Lyd & Bilde
Manual

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-03 20:50

Tackar EA_73!

Den var fin och nätt men med anmärkningsvärd låg effektförbrukning i förhållande till vad den specar för att ge ut...hmm...nått lurt här, verkar vara lite glädjesiffror på den.

Den jag tittar på lovar 2x50W i 6 ohm och har en maxförbrulning om 115W, vilket rimmar bättre mot två kanaler jämfört med att driva 7st 8O

Dom påstår dessutom att det skall finnas 80W tillgängligt för en passiv sub?

Nä, jag tror jag bliver vid min linje... :wink:

Tack för senast annars, det var mycket trevligt att träffas och måste göras om framledes. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-03 20:56

Tror att det sitter digitala förstärkare i den (inte riktigt säker, inte min grej riktigt).

Tack själv. Alltid kul att träffa människor som delar ens egna intressen. Jag får ta mig i kragen och börja med mitt rum efter semestern.

Känner du basdunket fortfarande :?: :D :D Helt makalöst vad det låter bra när man lyssnar i ett akustikreglerat rum.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-03 21:09

Ja, jag har svårt med att få köttet på plats på skelettet igen...det har släppt lite här och där. :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-04 10:49

Skickade ett mail till Audio Pro's kundtjänst och frågade om eventuell uppföljare till avd-303.

Svaret blev att de håller på med en 2.1 dvd-receiver med HDMI in- och utgångar. Fick ingen info om release datum dock.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-06 23:10

Har du hunnit beställa? Finns att köpa här för frakt till sverige. 427 euro

http://www.medianess.de/index/toppage/detail/oid/8226255.html;jsessionid=abcTQmOMyBEGdbPVi2zUr

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-06 23:32

Det var som...Tack! :D

€ 427:- = 4039:- SEK och det inkl.frakt är ju kanon!

Nu skulle den bara ha funnits i silver till det priset också... :oops:

Jag skall hålla uppsikt på detta företaget EA_73, hittar du den i silver till så fina slantar blev jag helnöjd.

Jag kommer att beställa i slutet på september tror jag, så chansen är stor med tidsperspektivet.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Återgå till Köpråd