Sovrumsstereo med röst! Denon DM37 och ???

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wideart

Sovrumsstereo med röst! Denon DM37 och ???

Inläggav wideart » 2008-08-20 23:13

En ny generation av rekommenderade (i Lts-/ Carlssonkretsar) cdreceivern från Denon har kommit ut :!: Hoppas DM37 är lika attraktiv att avnjuta som den synes vara? Någon som hunnit lyssna?

http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... d_fmam.htm

http://whathifi.com/Review/Denon-D-M37DAB/

Den har fått ett visst effekttillskott! Funderar om inte denna behändiga maskin skulle kunna bli en utmärkt sovrumsstereo tillsammans med kompetent högtalarpar :)

Det blir lyssning på sansade volymer. Unplugged musik oftare än elektronisk dito. Förmåga att återge röster adekvat har hög prioritet, basförmåga har relativt låg prio.

Klarar DM37 att driva någon klassisk Carlsson.. 51a eller en 52a med framgång under dessa omständigheter tror ni? Larsen 6a? Amphions Argon2? Ino Audios piPs (signatur) är ett beprövat kort med förra generationen av Denons cdreceiver som jag förstått det :?:

Kom med tankar och förslag kring "kompatibla" högtalare! Vill gärna höra erfarenheter/iaktagelser

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-20 23:16

OT: Tänk vad svårt det kan vara att få in en dvd och en hdmi-kontakt. Synd :(
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-20 23:22

Kanske en av de varianter som baseras på elementen till Mupps högtalarna kan vara ngt. Borde ge en bra sovrumsstereo. Själv kör jag två av dessa små Barbapappa som låter mer än ok.
Bild
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Laila

Re: Sovrumsstereo med röst! Denon DM37 och ???

Inläggav Laila » 2008-08-21 00:14

wideart skrev:En ny generation av rekommenderade (i Lts-/ Carlssonkretsar) cdreceivern från Denon har kommit ut :!: Hoppas DM37 är lika attraktiv att avnjuta som den synes vara? Någon som hunnit lyssna?

Nej, men specen på 2 x 30 watt (6 ohm/1 kHz/10 %) verkar inte
så upplyftande om den stämmer. Tycker i alla fal jag. :(

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-21 08:20

10 % THD...

6 ohm är dessutom i mina ögon en fulsiffra för att kunna ange så hög effekt som möjligt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-21 11:58

Fast de tidigare Denon CD-receivrarna har väl inte varit direkt dåliga och då var effektsiffrorna lägre? För den som har t.ex. piP räcker ju de gamla rätt långt.... Tycker det verkar vara överdriven tro på att man alltid gör åt med hundratals watt. Ett "modernt" komprimerat/toppklippt fonogram kräver minimal effekt innan öronpina. Antar att de flesta som köper en sådan här receiver ansluter högtalare som ändå inte klarar speciellt stor ineffekt utan missljud.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-08-21 12:11

RogerGustavsson skrev:Ett "modernt" komprimerat/toppklippt fonogram kräver minimal effekt innan öronpina.

Det nominerar jag till dagens citat!

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2008-08-21 20:19

Det ligger mycket i det du säger Roger

Det handlar nog mer om att hitta rätt kombination med avseende högtalare än ett behov av mer effekt. Om man tänker sig högtalare som inte är mer trögdriven än piPs så torde inte mina lyssningsvolymer ställa till med något för denna stärkare. Ingen med erfarenheter från DM serien som vill dela med sig av sina intryck?

Tack för tipset Andreas, skall kolla vad jag kan finna för info om dessa "barbapappor" på nätet.

Kom gärna med fler tips gott folk :!:

Återgå till Köpråd