Kan en klämbox spela arkiverade program på sr.se?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Kan en klämbox spela arkiverade program på sr.se?

Inläggav PerStromgren » 2008-08-17 21:11

Jag står i begrepp att köpa en såndär klämbox, som alla verkar tycka är bra. Jag tänkte använda den primärt för att spela webbradio med, men också en och annan datorlagrad skiva.

Som grädde på moset hoppas jag kunna spela upp radioprogram i SR:s arkiv, går det? Hur gör man i så fall, behövs inkopplad dator?

Jag missade t.ex. Marcus Miller i fredags, men programmet finns här:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=0

Kan en klämbox spela upp programmet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-17 21:17

Om SB klarar att läsa strömmar direkt från nätet vet jag inte, men annars kan du ju spara ner strömmen, mha t.ex. VLC, och sedan spela upp den skapade filen med SB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-17 21:23

niklas skrev:Om SB klarar att läsa strömmar direkt från nätet vet jag inte, men annars kan du ju spara ner strömmen, mha t.ex. VLC, och sedan spela upp den skapade filen med SB.

Tack för svaret.

Jo, den tekniken känner jag till, men då måste man lyssna lite mer planerat än jag hade tänkt mig. Jag hade hoppats att det skulle gå att lyssna direkt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2008-08-17 23:14

Hej,
Går det ladda ner programmet ?
Går det ladda ner så går det spela med SB.

"Ljudpolicy på Sveriges Radio
Du kan lyssna på de flesta av Sveriges Radios program i efterhand. Programmen finns tillgängliga i 30 dagar.

För att undvika att upphovsrättsskyddat material görs tillgängligt på webben har Sveriges Radio valt att tills vidare endast erbjuda nedladdning i form av poddradio som mp3-filer. Dessa ljudfiler är redigerade och upphovsrättsskyddat material är borttaget."

Jag vet inte hur det ska tolkas för din jazz-sändning, min gissning är att du inte kan ladda ner den, dvs du kan inte lyssna i efterhand.
Sommar går tex ladda ner men då utan musik.

/Micke

Användarvisningsbild
rqu

Re: Kan en klämbox spela arkiverade program på sr.se?

Inläggav rqu » 2008-08-18 08:45

perstromgren skrev:Jag missade t.ex. Marcus Miller i fredags, men programmet finns här:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=0

Visst kan den det, det struliga är att få fram den egentliga strömmen (i varje fall tycker jag det är struligt)! Om du väljer extern spelare från din länk så kan du i den externa spelaren hitta urlen till strömmen, kopiera urlen och tuna in i den i ditt webgränssnitt, biffen är klar! Urlen du ska tuna in heter så här:
http://www.sr.se/webbradio/include/CreatePlaylist.asp?SkipDetect=1&id=1303948&type=broadcast&AvailableAudioFormats=3&AudioFormat=3&IsBlock=0

Klämboxen är nästan gratis (1590:-) på Computer City så det är bara att slå till...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-18 08:53

rqu skrev:
perstromgren skrev:Jag missade t.ex. Marcus Miller i fredags, men programmet finns här:

[...]

Visst kan den det, det struliga är att få fram den egentliga strömmen (i varje fall tycker jag det är struligt)! Om du väljer extern spelare från din länk så kan du i den externa spelaren hitta urlen till strömmen, kopiera urlen och tuna in i den i ditt webgränssnitt, biffen är klar! Urlen du ska tuna in heter så här:
[...]

Hur fick du tag i den då? Jag hade ett program en gång som kunde sån't, med det har kommit bort.

rqu skrev:Klämboxen är nästan gratis (1590:-) på Computer City så det är bara att slå till...

Jadå, men jag föredrar lokalt över disk, vis av skadan från min förra webbradio, Soundbridge, som jag köpte från Jens of Sweden...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-08-18 09:01

På SR:s sida, tryck på länken "Windows media format - Bredband", den url som då kommer att spelas dyker upp i en ny tab i Firefox, kopiera urlen till strömmen och så är det klart... Tänk vad enkelt om urlen skulle bara finnas där från början på sajten...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-08-22 20:16

perstromgren skrev:Jadå, men jag föredrar lokalt över disk, vis av skadan från min förra webbradio, Soundbridge, som jag köpte från Jens of Sweden...
Nu finns den för 1590 på SIBA, kanske är närmre så du kan köpa den över disk...

Återgå till Köpråd