HÖGTALARSTATIV 42 CM?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EA_73

HÖGTALARSTATIV 42 CM?

Inläggav EA_73 » 2008-08-21 21:33

Hej

Någon som har några köpråd på ett par stativ som är 41-43 cm höga? Mina kommande pr24 ska husera på dessa. Alternativet är att bygga ett par egna. Även förslag på detta gällande utseende och matrial är välkommet.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2008-08-25 13:55

Atacamas stativ brukar finnas att beställa i 40 cm höjd. Sen är det bara att bygga på med dämpkuddar, matta osv så kommer man lätt upp i 41-43 cm.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-25 21:31

Sånna?
Bild

eller bygga
Bild

Fast det slår mig nu, men jag vet inte vad du skulle gilla det?

Jo tänk dig ett leca-block på högkant, det är ju 19x19x40cm med två längsgående spår i för armeringsjärn. Dessutom två små knölar mitt på sträckan i varje spår.

1)

Jag funderar så här: Om man hugger bort de två knölarna i spåren så att det blir rent s.a.s och sedan anskaffar rör av rostfritt stål med samma eller liknande radie som spåren har.

2)

Man skaffar och fixar till en botten och topp-platta som ser bra ut mot golvet och passar undersidan av pr24:orna. Kanske i nått fint träslag t.ex. och ser till att infästning till dessa är i ordninggjort på blocken.

3)

Om man sedan "slammar" blocken med tunn cement-blandning så att man binder ihop leca-kulorna så att det inte "fäller" och smutsar ner, så har man gjort en häftig yta som håller sig fin på blocken i det närmaste som fin-putsad.

4)

Dessa rollas sedan när de torkat ordentligt med en svart sockel-färg och monteras ihop med de fina träplattorna (där SD-kuddarna redan har plats i topp-plattan) och nu kommer grädden på moset.

Man kapar nu de utsedda passande blankpolerade rören så att dessa passar precis in mellan topp & bottenplattan i de två spåren i blocket och limmar dessa med PL400, Silicone, Smältlim eller vad som passar.

Detta givetvis vänt framåt då, så får man (tror jag, i.a.f. vad jag kan se framför mig) en häftig, stabil och väldigt snygg fot till högtalarna med stor kontrast mellan den svarta lecan, rören och trä-finishen.

Dessa bör då också hamna ganska precis i ditt önskemål om längd, och vara "one-of-a-kind" stativ. :wink:

Eller var det ett korkat förslag?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-08-25 22:00

En jättbra tanke. Men just nu känns det som jag har att göra ändå. Gillade de Atacama Sl som är på översta bilden. Nu gäller det att hitta dem till vettigt pris någonstans bara. Ganska enkla att göra själv visserligen om man hade tillgång till en rundprofil med invändig gänga att fästa topp och bottenplatta i.

Men vänta nu. Har en sprillans ny handledare i ek i källaren. Kanske kunde bli snygg med en mattsvart bets på. :)
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-25 22:03

Ja, sedär..det lossnar nog så småningom... :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Återgå till Köpråd