Beg obeslöjade högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

Beg obeslöjade högtalare?

Inläggav Teabinge » 2008-08-26 09:18

Hej, undrar om någon kan ha synpunkter på mina planer ang bättre beg högtalare

Högtalarprojektet nu är från början tänkt att handla om att söka något bra begagnat till en max kostnad av 8-9 kkr. Nu har jag en surroundreceiver Marantz SR5300 som trots att den är en "surr" har fått fin kritik för sina musikaliska egenskaper och den klarar väl 85 W i varje kanal ("äkta watt" enligt andra som förstår sådant bättre) och jag är nöjd med den liksom CD-spelaren som är bra (en Denon).

Högtalarna är ett par moddade JPW AP3, de har hos förre ägaren fått nytt internkablage för att diskanten ska bli lite mjukare.

Vad jag främst är ute efter är just detta med så obeslöjat som möjligt. Luftigt, rent, så'na saker.

Detaljupplösning, spatial upplösning, bastryck prioriterar jag efter det.

Påträngande diskanter och bumliga basar, nej tack.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-26 09:36

Om jag törs puffa för de jag själv har, kan jag meddela att ett par beggade ESL-63 går för någon tusenlapp över din budget.

"obeslöjat" "Luftigt, rent," är nog en bra beskrivning på ESL-63. Inget bastryck, dock.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-26 12:12

Elektrostater verkar klart spännande, men tyvärr tror jag inte att de funkar i vårt vardagsrum :(

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-26 12:22

Teabinge skrev:Elektrostater verkar klart spännande, men tyvärr tror jag inte att de funkar i vårt vardagsrum :(

Varför inte? Menar du att det är svårt att placera dipoler, eller något annat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-26 14:22

Från Audioreview: "Large, need big room, need to be rised from the floor. Dipolar, can be hard to position and may need absorbant panel behind them. They need very stable power with a lot of reserve. I use a old mcintosh amp with superb result at raisonable price."

Vårt rum: 4,5 x 9 m där avståndet soffa (nära vägg)-högtalare (nära vägg) är ca 4 m. Högtalarna står redan nu inte bra, en i ett hörn med bokhylla på sidan, ca 50-70 cm bort. Den andra högtalaren mellan TV/Stereo bänken och järnkaminen (måste vara en akustisk mardröm...).

(Dock: Väggarna klädda med trätex (akustiskt ganska bra) och mycket tyg, mattor och sådant).

För trångt. Inte bra. Dessutom tror jag kära min hustru tycker att Quad:arna är för stora.

Tror ja, tra la la.

Återgå till Köpråd