Bäste audiofiler,
1.1 Vad är du ute efter?
Efter 10 års spelande på klubbar är det dags att lägga DJ:andet på hyllan. Fram tills nu har jag nöjt mig med att spela mina vinyl på en gammal Beocenter 2000-anläggning där hemma. Det har dugit eftersom DJ:andet har inneburit att jag kunnat spela mina skivor på riktigt bra PA-anläggningar (och många gånger på riktigt dåliga också).
Nu söker jag efter en receiver/förstärkare och två högtalare som kan göra min samlig rättvisa. Jag vill även kunna koppla systemet till datorn för att kunna spela filmljudet samt musik. Innebär detta att jag bör komplettera med en center? Jag är dock inte intresserad av ett helt 5.1 system. Bör jag även komplettera med ett bra ljudkort eller är det bättre att köra optiskt mellan dator och förstärkare? Antar att det kan vara svårt att inkludera någon hyffsad högtalarkabel i min budget, men har ni tips på någon prisvärd så uppskattas det.
1.2 Hur ser din budget ut?
Ca 9 000:-
1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
Technics sl1210 mk2
Dator, moderkort med optisk ut.
1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista?
Tyvärr inte.
1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Varmt ljud som fyller hela rummet utan aggressiv diskant.
1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Ca 4x5m
1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Soul, jazz reggae, 70-talsrock. Film
1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Ja,. Begagnat går bra. Finns det något bra ställe som säljer begagnat i Skåne?
Även import från Tyskland går bra.
Tack på förhand!
//Marcus