Mikrofonförstärkar chip

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Mikrofonförstärkar chip

Inläggav lilltroll » 2008-09-02 18:29

Söker en lågbrusig preamp för elektretmikrofon (ca 1 mV/Pa) som har en digitalt kontrollerad volymkontroll. Dessutom ska den klara sig på single matning 3.6 eller 5 V.
Med en bandbredd på kanske 13 kHz så får bakgrundsbruset gärna ligga runt motsvarande 35 dB eller så lågt som möjligt, men det skulle innebära en brusnivå på ca 1 uV, vilket är tämligen lite, men vilket skulle klaras med en förstärkare som brusar ca 9nV/sqrt(Hz).
Få komponenter uppskattas. Även en lågbrusig matning till JFETen behövs i totallösningen.

Någon som har några tips ? Mirkfonpreamp tillhörandes något bättre USB ljudkort kanske?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-09-04 21:58

vilka intervall krävs på förstärkningen ?
vilken upplösning krävs?

är det ok att sätta förstärkningen med ett externt motstånd, givet detta går att programmera mha ngt digitalt interface (tex en digital pot)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-04 22:11

Hur är det med AC97? Har jag fel om jag tror att det är en standard, snarare än ett chip? Att det finns olika kvalitet på dem?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Köpråd