Vilken CD-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Vilken CD-spelare?

Inläggav P5 » 2008-09-10 10:53

Hej.

Jag funderar på att köpa en ny CD-spelare. Den bör kosta någonstans mellan 5000-10000 kronor. Jag är intresserad av såväl nya som begagnade spelare, men jag misstänker att jag får mer för pengarna om jag köper en 2 år gammal CD-spelare för dessa pengar än om jag köper en ny dito.

Lite info om min övriga anläggning:

Förstärkare: Primare A30.1
Högtalare: Sonab OA12 och OA14 (i olika utföranden)

Eftersom jag spelar mycket vinyl vill jag som omväxling ha en CD-spelare som låter åt det kliniska hållet, med hög upplösning och detaljrikedom. Jag har sneglat lite åt Linn Genki/Ikemi, Primare och Copland men känner att jag är för trångsynt när det kommer till att välja märke. Därför ställer jag frågan till er om ni har några preferenser när det kommer till CD-spelare i denna prisklass.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-10 12:45

jag skulle ha valt rega apollo enbart för utseendet skull, eller skulle jag ha valt naim 5... hmm... tricky!
Bikinitider

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-10 12:59

Utseende är alltid viktigt, men i detta fall så är det mest ljudåtergivningen som intresserar mig. Jag har förstått att Rega Apollo låter väldigt "analogt" vilket kanske inte är det jag är ute efter i detta fall. Någon som har hört en sådan spelare och kan ge en kommentar? Jag har faktiskt övervägt den spelaren också.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 13:16

Jag gillar ljudet i Linns spelare och en begagnad Ikemi ryms ju i din budget, så det är mitt förslag. Själv kör jag en Mimik de få gånger jag spelar CD men en Squeezebox låter faktiskt snäppet bättre.

Fast en Primare CD-spelare kanske passar utseendemässigt bäst till din förstärkare men någon sådan har jag aldrig lyssnat på och kan inte uttala mig om ljudet. Den allmänna (?) uppfattningen här på forumet verkar dock vara att skillnaderna mellan olika CD-spelare är försumbar utan att det mer är kvalitet och handhavande som skiljer. Håller man med om detta kan man ju köpa spelare efter ögon, händer och plånbok...

/ B

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-10 14:19

Jag är faktiskt inte främmande för övergång till ett annat digitalt format, men jag vill inte ha något som kräver att en dator är inkopplad.

Jag tycker om CD, men känner väl samtidigt att det är onödigt att köpa en alltför dyr spelare eftersom jag misstänker att det är ett utdöende format.

Att det inte skulle vara någon större skillnad i ljudkvalitet mellan olika spelare är något som jag inte skriver under på.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 14:58

Visst är det skillnad. Kanske inte lika stor som mellan olika högtalare men definitivt lika viktig, tycker jag.

Du behöver inte ha en dator igång för en Squeezebox men väl en NAS, SB´n måste ju kunna hämta musiken någonstans. NAS´en (Network Attached Storage) är i princip bara en hårddisk (eller flera) samt lite "intelligens" för att agera ftp-server.

Men SB´n klarar även att ansluta sig till radiostationer och källor på Internet så vill man bara ha lite ljud i bakgrunden kan ju även NAS´en vara avstängd.

Däremot behövs en dator för att rippa sin musik till hårddisk men det gör man ju bara en gång.

Själv spelar jag numera enbart vinyl och SB, CD-spelaren går max en timme i veckan...

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-10 15:35

Köp min Denon CD-P615 eller vad den heter för 10000.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 16:48

Max_Headroom skrev:Köp min Denon CD-P615 eller vad den heter för 10000.

apapap - inga säljannonser här ;-)

Förresten är Denons cd-spelare ganska såsiga i ljudet och takten verkar komma lite hur som helst. Ungefär som en säck potatis.... :D

/ B

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-10 17:00

Man kanske borde ligga lite lågt på CD-fronten och köpa en bra spelare - dock inget extravagant - för några tusenlappar. Sedan kan man ju slå till på Linn Majik DS eller liknande när de börjar komma ner i pris.

Men det är en sak jag undrar över angående squeezebox och sådana apparater. När man rippar (för det är väl så man gör) musiken från CD - vilket man ofta gör i sin dator - uppstår det inte läsfel även då?

Användarvisningsbild
brimstone

Inläggav brimstone » 2008-09-10 18:37

P5 skrev:Men det är en sak jag undrar över angående squeezebox och sådana apparater. När man rippar (för det är väl så man gör) musiken från CD - vilket man ofta gör i sin dator - uppstår det inte läsfel även då?

Det finns program som verifierar att datan som lästs från CD:n är korrekt, som t.ex. EAC och dbpoweramp. Programmen kan även ansluta till en databas där man kan jämföra checksummor från sin egen ripp med andra som har rippat samma CD, vilket ger ytterligare ett lager säkerhet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 21:12

P5 skrev:Man kanske borde ligga lite lågt på CD-fronten och köpa en bra spelare - dock inget extravagant - för några tusenlappar. Sedan kan man ju slå till på Linn Majik DS eller liknande när de börjar komma ner i pris.

Men det är en sak jag undrar över angående squeezebox och sådana apparater. När man rippar (för det är väl så man gör) musiken från CD - vilket man ofta gör i sin dator - uppstår det inte läsfel även då?

Det kan det göra. Men du har trots det större säkerhet än vid vanlig cd-spelning. När du lyssnar i en cd-spelare så är det i realtid plus en liten buffert. Dessutom finns det korrigeringskretsar som "gissar" hur missade bitar ska vara (egentligen räknar ut hur de ska vara). Men blir läsfelen för stora så börjar det hacka.

I en dator läses skivan om tills man fått med alla bitar. Med bra rip-program så läses skivan två gånger och stämmer dessa läsningar inte bit för bit så försöker läsaren/programmet att läsa om de felande bitarna.

Och när det hela är klart så har du en log som bekräftar att allt har blivit rätt.

När du sedan spelar denna felfria fil via en DS-spelare så är dels ursprunget korrekt, dels har du en helt annan buffring. De flesta verkar vara överens om att redan på Squeezebox-nivån (1600-1800:-) så har du en ljudkvalité som överglänser alla vanliga cd-spelare i rimliga prisklasser. Kompletterat med en bra DAC får du förmodligen ett så bra ljud som det överhuvudtaget går att få. En Linn Klimax DS är en sådan bra DAC/DS-spelare men inte speciellt prisvärd i mina ögon. Men bra låter den. För 130 tusen kronor mindre får du en Benchmark (om jag minns namnet rätt) som många här anses som i stort sett felfri. Men Benchmark är en renodlad DAC, ingen DS-spelare så du måste driva den med något, typ en Squeezebox. Själv har jag ingen som helst erfarenhet av Benchmark och ska egentligen inte uttala mig om dess företräden.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-10 21:33

Om du vill ha en ren CD-spelare i rimlig prisklass till din anläggning så skulle jag ha köpt en Primare. Det gör rätt bra spelare och den kommer att passa snyggt i din anläggning.

Ljudmässigt så blir en squeezebox + DAC + rippade skivor etc säkert minst lika bra, men det är stor skillnad handhavandemässigt. Nu är det en smaksak vad man föredrar för handhavande...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-10 22:28

finns det cd-spelare som ser ut som en skivspelare fast nerskalad till cd-formatet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-09-10 22:29

Bill50x skrev:Det kan det göra. Men du har trots det större säkerhet än vid vanlig cd-spelning. När du lyssnar i en cd-spelare så är det i realtid plus en liten buffert. Dessutom finns det korrigeringskretsar som "gissar" hur missade bitar ska vara (egentligen räknar ut hur de ska vara). Men blir läsfelen för stora så börjar det hacka.

Mycket av informationen på skivorna (ca. 250MB) är ju felkorrigeringsdata så det krävs ofta ganska stora fel innan korrigeringskretsarna behöver arbeta eller ljudet påverkas.

Här är några intressanta tester:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=163619
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=160768
Senast redigerad av FalloutBoy 2008-09-10 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 22:46

celef skrev:finns det cd-spelare som ser ut som en skivspelare fast nerskalad till cd-formatet?

Nä.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-10 22:51

FalloutBoy skrev:
Bill50x skrev:Det kan det göra. Men du har trots det större säkerhet än vid vanlig cd-spelning. När du lyssnar i en cd-spelare så är det i realtid plus en liten buffert. Dessutom finns det korrigeringskretsar som "gissar" hur missade bitar ska vara (egentligen räknar ut hur de ska vara). Men blir läsfelen för stora så börjar det hacka.

Mycket av informationen på skivorna är ju felkorrigeringsdata så det krävs ofta ganska stora fel innan ljudet påverkas.

Här är några intressanta tester:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=163619
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=160768

CD´s är relativt okänsliga för repor som går tvärs över "spåren". Med tanke på hur snabbt en cd snurrar så är ett avbrott gjord med en kniv ett mycket kort avbrott. Det kan felkorrigeringen hantera. Gör en repa längs med ett spår så blir resultatet helt annorlunda.

/ B

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-09-10 22:58

Bill50x skrev:CD´s är relativt okänsliga för repor som går tvärs över "spåren". Med tanke på hur snabbt en cd snurrar så är ett avbrott gjord med en kniv ett mycket kort avbrott. Det kan felkorrigeringen hantera. Gör en repa längs med ett spår så blir resultatet helt annorlunda.

Jovisst är det så, men det är ändå fantastiskt hur mycket man kan skada en skiva och ändå få ut all informationen.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-09-10 23:01

celef skrev:finns det cd-spelare som ser ut som en skivspelare fast nerskalad till cd-formatet?

Den här kanske - Technics SL-DZ1200:

Bild

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-09-10 23:28

Jag har köpt en fantastiskt spelare
Marantz CD7300
Tillverkades 2003/2004
Går att hitta på ebay.de och ebay.co.uk
Ca 1500 kr, kostade ca 6-7 kkr ny.

Återgå till Köpråd