P5 skrev:Man kanske borde ligga lite lågt på CD-fronten och köpa en bra spelare - dock inget extravagant - för några tusenlappar. Sedan kan man ju slå till på Linn Majik DS eller liknande när de börjar komma ner i pris.
Men det är en sak jag undrar över angående squeezebox och sådana apparater. När man rippar (för det är väl så man gör) musiken från CD - vilket man ofta gör i sin dator - uppstår det inte läsfel även då?
Det kan det göra. Men du har trots det större säkerhet än vid vanlig cd-spelning. När du lyssnar i en cd-spelare så är det i realtid plus en liten buffert. Dessutom finns det korrigeringskretsar som "gissar" hur missade bitar ska vara (egentligen räknar ut hur de ska vara). Men blir läsfelen för stora så börjar det hacka.
I en dator läses skivan om tills man fått med alla bitar. Med bra rip-program så läses skivan två gånger och stämmer dessa läsningar inte bit för bit så försöker läsaren/programmet att läsa om de felande bitarna.
Och när det hela är klart så har du en log som bekräftar att allt har blivit rätt.
När du sedan spelar denna felfria fil via en DS-spelare så är dels ursprunget korrekt, dels har du en helt annan buffring. De flesta verkar vara överens om att redan på Squeezebox-nivån (1600-1800:-) så har du en ljudkvalité som överglänser alla vanliga cd-spelare i rimliga prisklasser. Kompletterat med en bra DAC får du förmodligen ett så bra ljud som det överhuvudtaget går att få. En Linn Klimax DS är en sådan bra DAC/DS-spelare men inte speciellt prisvärd i mina ögon. Men bra låter den. För 130 tusen kronor mindre får du en Benchmark (om jag minns namnet rätt) som många här anses som i stort sett felfri. Men Benchmark är en renodlad DAC, ingen DS-spelare så du måste driva den med något, typ en Squeezebox. Själv har jag ingen som helst erfarenhet av Benchmark och ska egentligen inte uttala mig om dess företräden.
/ B