Val av förförstärkare till HPM-100

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Val av förförstärkare till HPM-100

Inläggav Mikael.J » 2008-09-08 22:10

Hej

Jag har ett par pioneer HPM-100 högtalare och ett Yamaha M-4 steg men nu har förförstärkaren börjat krångla och jag är i behov av en ny! Just nu står det mellan en Metis från Rogue Audio eller en Rotel RC-1070.

Jag har inte möjlighet att provlyssna så jag vänder mig nu till er då jag inte kan bestämma mig! Priset är ungefär detsamma runt 5000kr.

Vilken bör jag välja?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-08 23:04

Usch, vilket svårt val. Roteln är säkert mer neutral i sitt ljud. Metisen är dessutom en ful liten krabat. Men jag skulle nog gått på metis av dessa två i alla fall. Rören lyser trevligt i höstmörkret.
Dessutom är rotel ett så vanligt märke. Det har ju "alla".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2008-09-09 09:02

Är det någon som hört Metis och vad tycker ni om den isåfall? Jag är också inne på Metisen, rör verkar mysigt. På metisen finns det två utgångar en som är för steget och en där jag har för mig att det står tape på, vad är skillnaden? Kan man inte koppla in en sub på det försteget?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-09 12:58

Nune skrev:Är det någon som hört Metis och vad tycker ni om den isåfall? Jag är också inne på Metisen, rör verkar mysigt. På metisen finns det två utgångar en som är för steget och en där jag har för mig att det står tape på, vad är skillnaden? Kan man inte koppla in en sub på det försteget?

Tape är en utgång som skickar ut ingångsignalen igen, opåverkad av volym och sånt. Där kopplar man in sin bandspelare, CD-recorder eller solidstate recorder för att köra inspelningar. Förr itiden var det jättevanligt att man hade möjlighet att spela in själv hemma, ofta från radio eller grammofon. Numera har många skippat kassetdäcket, och ännu fler rullbandet.

Du kan säkert koppla in en sub, om det är en sån där lite bas-buller låda som folk brukar ha och som är i princip det enda som finns att köpa :( . Skaffa förgreningskontakter/sladda och häng på utgången. Dra sladd till subwoffern och till slutsteget. Jättenkelt.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2008-09-10 07:11

Subben jag ska koppla in är en DIY Adire 12", hör hört att den ska va bra men inte hört den själv ännu.

Det blev rörförsteget. Ska hämta den ikväll! Är det svårt/dyrt att få fatt i nya rör?

MVH

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2008-09-11 23:51

Kom nyss hem och har kopplat in förförstärkaren och är helnöjd! Har visserligen bara provat på låga volymer. Det va en gedigen konstruktion och den va lite finare i verkligheten! Jag är nöjd! Nu ska det bara handlas lite kablar imorgon! Får bli nått billigt till att börja med!

Får tacka dig Max för dina svar!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-12 09:27

Nune skrev:Får bli nått billigt till att börja med!

Köp några som är billiga OCH bra så slipper du byta senare...

Återgå till Köpråd