En tråd för recensioner av HD-DVD och Blue-Ray

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

En tråd för recensioner av HD-DVD och Blue-Ray

Inläggav Amit » 2008-02-10 14:46

Du som har kollat runt lite på marknaden, vad har du hittat?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter och reflexioner.

:)

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-10 15:14

Saxat från ett forum:

"According to a prediction in the new PC Magazine, both formats will be obsolete before the end of 2008, and we will see a single superior format by 2010. Considering the latest optical media holds up to a terrabyte, this seems quite possible."

Amit

*Gjorde jag tråden passe innan den ens han starta?*

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-02-10 15:25

Själv hoppas jag på Pioneer Elite BDP-05FD (Namn i europa?) när den släpps någon gång till sommaren. Det jag gillar är att dom försöker få ner uppstartstiden. Det den saknar är Profile 2.0 med det gör inte mig något. Den saknar även DVD Audio och SACD vilket är lite synd men ingen dealbreaker för mig.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=972724

Lite specar (Prelimenära det är inte spikat)

BonusView (Profile 1.1)
Internal Decoding of all audio formats (yes, even DTS-HD Master)
Wolfson Audio DACs
Center Load Tray
New Advance Video Scaler
12-Bit video output over HDMI
New Core Chipset for improved Power On, Power Off and Disc Loading.
Capacitance Touch Buttons
7.1 Channel Analog Outputs with additional CD Stereo Outputs

Wolfson Dacar är dom bra?

Thomas

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-10 15:41

som nu Blue-Ray ägare oppas jag att detta format håller mer en året ut :?
ps. Wolfson dacar regerar 8)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-10 15:42

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-02-10 22:46

"According to a prediction in the new PC Magazine, both formats will be obsolete before the end of 2008, and we will see a single superior format by 2010. Considering the latest optical media holds up to a terrabyte, this seems quite possible."

Låter ganska troligt egentligen. Man säger ju att hårdvarans prestanda ska dubbleras var 18.e månad. Placerar man CD, DVD, BR och HDDVD på en timeline med prestanda på y-axeln så ser inte de nya formaten tillräckligt kraftfulla ut helt enkelt.
Man kan undra dessutom om en container i form av ett fysiskt föremål ( skiva ) är så självklar när datamängder och krav på dataflöde vid uppspelning ökar. Oavsett vilken container som väljs riskerar man ju att växa ur den snabbt.

Det sägs att Warner har valt BR, porrindustrin lär ha valt HDDVD, mest sålda apparat med uppspelningsmöjlighet hittills är ett tv-spel och att i dag köpa en spelare som inte har andra funktioner än uppspelning av något av de nya formaten verkar lite 1900-tal if you ask me.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-11 17:20

AndersP skrev:

Låter ganska troligt egentligen. Man säger ju att hårdvarans prestanda ska dubbleras var 18.e månad. Placerar man CD, DVD, BR och HDDVD på en timeline med prestanda på y-axeln så ser inte de nya formaten tillräckligt kraftfulla ut helt enkelt.
Man kan undra dessutom om en container i form av ett fysiskt föremål ( skiva ) är så självklar när datamängder och krav på dataflöde vid uppspelning ökar. Oavsett vilken container som väljs riskerar man ju att växa ur den snabbt.

Det sägs att Warner har valt BR, porrindustrin lär ha valt HDDVD, mest sålda apparat med uppspelningsmöjlighet hittills är ett tv-spel och att i dag köpa en spelare som inte har andra funktioner än uppspelning av något av de nya formaten verkar lite 1900-tal if you ask me.

Jaja, men vill man vara med & det nu! är det bara att gilla lagrings läget med skiva & TV spelsmaskin eller en Media-PC för dom som gillar mecket runt den...

Men å andra sidan kan man stå vid sidan om & vänta... i väntan på vad! (David Urwitz)
//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-17 15:26

Inga fler kommentarer?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-02-17 16:28

Amit skrev:Inga fler kommentarer?

Jag tror att dom flesta väntar lite på dom spelare som släpps senare i år. Dom flesta spelare som är släppta nu saknar intern dekodning av DTS-MA och många kan inte skicka dom högupplösande formaten via HDMI.

Det är det jag själv väntar på.

Man kan hoppas nu när det verkar som Toshiba slängt in handuken att alla Blu-Ray hårdvarutillverkare vågar satsa lite mera när det är ganska säkert att det blir ett format. Dom har säkert tagit det lite försiktigt för en förlust till HD-DVD fördel skulle bli en stor förlust i utvecklingskostnader. Nu är den risken ganska liten.

Enligt rykten har Pioneer sagt att dom även kommer att släppa en Blu-Ray spelare som klarar DVD-Audio och SACD senare i år (nov-dec) men som sagt endats rykten än så länge, först ska dom släppa BDP-05FD någon gång Maj-Juli.

Thomas

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-17 18:17

Ok - då får jag ge mig till tåls.

En fågel viskade i mitt öra att det skulle dyka upp en Panasonic spelare med gott rykte, som hade analoga utgångar. Det är avgörande för mig som kör allt genom en mixer och inte har någon hemmabioförstärkare.

Annars låter ju Pioneerspelaren intressant. Man kan ju önska att den får en oöverträffad ljuddel så kanske man kan pensionera sin nuvarande spelare och nöja sig med en som kan allt :D

Amit

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-02-17 18:53

Går också och "trampar runt" inför ett spelarköp (PS-3 nu) finns som sagt ingen komplett spelare ännu.

Hittade en bra lista på olika spelare samt vad som finns i dom etc.

Länk: http://www.idoblu.co.uk/page2%20Blu-ray%20Players.html

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-17 23:25

Senaste viktiga utspelet var att Time Warner beslutat att överge HDDVD och bara satsa på BlueRay från Maj 2008. Tidigare stödde de båda formaten.
I sig verkar detta inte vara en så avgörande sak, men marknaden har reagerat stakt på detta främst i USA genom att många affärskedjor rear ut HDDVD spealer för att sluta sälja dessa och bara satsa på BlueRay.

Det finns alltså stor chans/risk för en dominoeffekt som gör att BlueRay vinner formatkriget. Än är det inte avgjort, men marknadsmässigt så är min gissning att HDDVD lägret måste lyckas med något mycket stort innan Maj 2008 för att inte gå förlorande ur detta slag.

Som konsument kan det fortfarande vara klokt att avvakta någon månad innan man bestämmer sig.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2008-02-17 23:29

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-17 23:42

Vart kan man läsa mer blueray, vad det är, hur det fungerar, vilka lagringsmöjligheter för hemmapulare osv.?

/Peter

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-02-18 00:08

Amit skrev:Ok - då får jag ge mig till tåls.

En fågel viskade i mitt öra att det skulle dyka upp en Panasonic spelare med gott rykte, som hade analoga utgångar. Det är avgörande för mig som kör allt genom en mixer och inte har någon hemmabioförstärkare.

Annars låter ju Pioneerspelaren intressant. Man kan ju önska att den får en oöverträffad ljuddel så kanske man kan pensionera sin nuvarande spelare och nöja sig med en som kan allt :D

Amit

Vad jag har läst så verkar det som om Panasonic spelarna har en bugg som gör att LFE kanalen mixas in alldeles för lågt när man använder dom analoga utgångarna. Det kan kanske lösas med någon firmware uppgradering!?

Pioneer spelaren som sagt är den jag hoppas och väntar på annars verkar Marantz kommande ganska lovande men den ryktas bli dubbelt så dyr som Pioneer spelaren.

Thomas

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-02-18 11:32

Då klarar jag mig, eftersom jag delar själv med ett aktivt delningsfilter 8) (bara det går att ställa FL och FR som "large"!)

Piotr skrev:Vart kan man läsa mer blueray, vad det är, hur det fungerar, vilka lagringsmöjligheter för hemmapulare osv.?

/Peter

Lite googlande:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... sc_formats

Verkar ge en bra överblick.

Amit

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-02-23 10:35

Det verkar som om Panasonic kommer med en mjukvaru uppgradering som tar hand om LFE buggen för BD-30 modellen
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=998399

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-02-23 10:51

Tumme skrev:
Amit skrev:Ok - då får jag ge mig till tåls.

Amit

Vad jag har läst så verkar det som om Panasonic spelarna har en bugg som gör att LFE kanalen mixas in alldeles för lågt när man använder dom analoga utgångarna. Det kan kanske lösas med någon firmware uppgradering!?

Pioneer spelaren som sagt är den jag hoppas och väntar på annars verkar Marantz kommande ganska lovande men den ryktas bli dubbelt så dyr som Pioneer spelaren.

Thomas

Här upptäckte jag att kag skrivit lite fel. Det jag skulle skriva var att Panasonic spelarna har en bugg som gör att LFE kanalen mixas in alldeles för lågt när man använder den digitala HDMI utgången men att jag inte var säker på om det samma gällde dom analoga. Det är dom analoga jag själv kommer att använda när jag köper spelare.

Nu verkar det som Panasonic har en lösning på problemet (Till BD-30)och då saknas väl bara intern avkodning av Tru-HD och DTS-MA så att man kan få ut det på analogutgångarna. I alla fall enligt denna lista är det bara storebror BD-50 som kommer att få det http://www.idoblu.co.uk/page2%20Blu-ray%20Players.html

Thomas

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-04 21:13

Denon har nu släppt sin 3800 modell i usa,kommer nog skrivas en hel del om den i min länk ; )

Länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... 17&page=46

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
dec_alpha

Inläggav dec_alpha » 2008-08-26 13:19

Har ingen något att tillföra denna tråd, jag är ute efter en Blu-Ray med bra ljudmöjligheter, samt 24fps 1080p utan tjafs :)

En herr Ingvar Öhman nämnde något om att han höll på att utvärdera några spelare, men eftersom jag inte hört något mer så antar jag att han hittills inte har hittat något användbart ?

Jag totalvägrar att använda PS3, för jag har tillräckligt många konsoller redan, den är stor och ful, och väsnas förmodligen mer än en dedikerad spelare.
Jag bryr mig inte det minsta om extra "lullull" features, såsom online funktionalitet på skivorna, jag vill enbart ha bra bild och ljud !
Robert Hjertkvist

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2008-08-26 14:00

Panasonics nya BD-55 kanske kan vara något när den dyker upp senare i höst.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-26 17:34

dec_alpha skrev:Har ingen något att tillföra denna tråd, jag är ute efter en Blu-Ray med bra ljudmöjligheter, samt 24fps 1080p utan tjafs :)

En herr Ingvar Öhman nämnde något om att han höll på att utvärdera några spelare, men eftersom jag inte hört något mer så antar jag att han hittills inte har hittat något användbart ?

Jag totalvägrar att använda PS3, för jag har tillräckligt många konsoller redan, den är stor och ful, och väsnas förmodligen mer än en dedikerad spelare.
Jag bryr mig inte det minsta om extra "lullull" features, såsom online funktionalitet på skivorna, jag vill enbart ha bra bild och ljud !

Detta är jag intresserad av själv.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-08-27 09:51

dec_alpha skrev:Jag totalvägrar att använda PS3, för jag har tillräckligt många konsoller redan, den är stor och ful, och väsnas förmodligen mer än en dedikerad spelare.

Jämför man med de stationära spelare jag hittils stött på så PS3:an mindre (möjligtvis lite tjockare), väsnas mindre (alldeles för högljuda drivverk på de stationära jag stött på) och väl underhållen när det gäller mjukvaru uppdateringar och helt klart den snabbaste spelaren.

Det är tråkigt att de inte kan göra en stationär spelare som är bättre och har en vettig prislapp.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-09-15 08:23

Lite samlad info om Blu-ray.

http://www.blu-ray.com/players/

Återgå till Köpråd