Tips om bra AVR Receiver för 2-kanalåtergivning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Tips om bra AVR Receiver för 2-kanalåtergivning

Inläggav LageB » 2008-09-09 16:50

Önskar här få tips på AVR-receiver som samtidigt är en bra "stereo" dvs ska fungera mycket bra till två-kanal musiklyssning , gärna under 5,000Kr

Jag vill kunna dela small/large lågt, runt 40-60Hz så att jag får ett högpassfilter till mina två huvudhögtalare och samtidigt motsvarande lågpassdelning till en (aktiv) subwoofer.

Idag har jag en Panasonic XR-45 receiver, med den delar small/large alldeles för högt (100Hz)

LageB

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-09-09 20:15

Jag köpte precis en beggad Denon AVR-1905 och kör i nuläget bara stereo.

Jag använder förvisso bara försteget men lyssnade lite med de inbyggda stegen först och det lät bra (i direct-läget, inte i stereo dock). Slutsteget är ett Classic 8.0b och den egentliga skillnaden jag hörde vid den snabba jämförelsen var att det går att spela lite högre med Classicen (såklart) och eventuellt också att Denonen till och med var lite mer detaljerad i toppen. Jag skall testa lite mer sen när jag får tid.

Den kan dela på det sätt som du vill men det kan ju inte koda några HD-fortmat direkt och vad gäller bidväxlar osv har jag ingen aning om hur det ligget till 8) (jag kör allt vad bild heter via datorn).

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-09-10 11:03

Tack för det tipset endallas.
Jag ska absolut kolla in Denon 1905 inklusive vad det innebär med "direct-läge" (antar det innebär uteslutning av Eq etc)

Finns det fler bra tips därute?

Finns det månne ingen dedikerad 2-kanalförtsärkare som har finessen med inbyggd aktiv uppdelning sub/main?

LageB

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-09-10 12:25

Jag har fått för mig att Denons -05-serie ska vara bra. 2105 är tydligen det iaf 8) .

Annars ska -07 (speciellt 2807) var bra.

Med bra menar jag dåg ganska låg dist och relativt neutral i karaktären.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-09-11 18:08

Har nu läst en lite m Denons AVR (ny värd för mig) inklusive 2807 som verkar högeligen intressant ju.

Jag har ett par bredbandshögtalare som jag vill avbelasta under 60Hz. Kan man använda två kanaler (HP) till bredbandarna och två andra kanaler att driva två separata passiva basmoduler (LP) - dvs använda receiverns delningsfilter och någon typ av nivåreglering för basmodulerna?

I så fall är det nästan för bra för att vara sant?

LageB

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-09-11 19:25

Ja jag tror det går. Men det blir lite trixande och du kan nog bara använda en ljuduppspelare och basarna bilr bara mono (men jag tror inte ljud under 60 hz är så lätt att riktningsbestämma).

Du kopplar cd (eller vad du ska spela med) på 7.1-ingången Front Left/Right.

Därefter kopplar bredbandarna på front Left/Right-slutstegen inställda i stärkaren som SMALL (vilket innebär att de delas av vid den inställda frekvensen, i ditt fall 60 hz)

Du kopplar sedan en rca (splitad) mellan subutgången till 7.1-ingången (exempelvis surroundkanalen) EXT-in tror jag den heter. På det sättet delas surroundingången via subutgången vid 60 hz. Sedan kopplar du Basarna till surroundslutsteget. Subutgången går att nivåreglera och subingången på EXT-in går också att reglera

Jag tror detta ska funka. Det enda problemet jag kan komma att tänka på är att bassignalen kanske blir förstärkt två gånger

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-11 21:37

I dagarna har Denons xx09 serie släppts (upp till 2309). Det betyder troligen att de äldre modellerna som finns kvar inom kort kommer att falla i pris, vilket även bör göra att begagnade Denon recievrar faller i pris.

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-09-11 22:51

ja -07-serien är visst helt slut så det är begagnat som gäller om man vill ha den.

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-09-12 11:55

endallas skrev:Ja jag tror det går. Men det blir lite trixande och du kan nog bara använda en ljuduppspelare och basarna bilr bara mono (men jag tror inte ljud under 60 hz är så lätt att riktningsbestämma).

Därefter kopplar bredbandarna på front Left/Right-slutstegen inställda i stärkaren som SMALL (vilket innebär att de delas av vid den inställda frekvensen, i ditt fall 60 hz)

Du kopplar sedan en rca (splitad) mellan subutgången till 7.1-ingången (exempelvis surroundkanalen) EXT-in tror jag den heter. På det sättet delas surroundingången via subutgången vid 60 hz. Sedan kopplar du Basarna till surroundslutsteget. Subutgången går att nivåreglera och subingången på EXT-in går också att reglera

Jag tror detta ska funka. Det enda problemet jag kan komma att tänka på är att bassignalen kanske blir förstärkt två gånger

är det förresten någon som testat att göra så? Det var mest en tankelek jag kom på medans jag skrev :)

Richard
Inaktiverad

Re: Tips om bra AVR Receiver för 2-kanalåtergivning

Inläggav Richard » 2008-09-13 18:01

LageB skrev:Önskar här få tips på AVR-receiver som samtidigt är en bra "stereo" dvs ska fungera mycket bra till två-kanal musiklyssning , gärna under 5,000Kr

Jag vill kunna dela small/large lågt, runt 40-60Hz så att jag får ett högpassfilter till mina två huvudhögtalare och samtidigt motsvarande lågpassdelning till en (aktiv) subwoofer.

Idag har jag en Panasonic XR-45 receiver, med den delar small/large alldeles för högt (100Hz)

LageB

Denon avr 2308 låter mycket bra, har vi konstaterat i blindtest. Den kan du köpa vid utförsäljning på hifiklubben för 5495:-

Den nya 2309 låter sämre.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-09-13 19:34

Richard skrev:
LageB skrev:Önskar här få tips på AVR-receiver som samtidigt är en bra "stereo" dvs ska fungera mycket bra till två-kanal musiklyssning , gärna under 5,000Kr

LageB

Denon avr 2308 låter mycket bra, har vi konstaterat i blindtest. Den kan du köpa vid utförsäljning på hifiklubben för 5495:-

2308 kan man handla ännu billigare från tyskland, om man nu är lagd åt det hållet. Enligt skrytet i reklamen ska dock redan 2308 ha den "nya" kontruktion som diskuteras i en annan tråd här på faktiskt. Om det är sant vet jag inte. Vad det betyder vet jag inte heller, men man kan ju spekulera om det i så fall skulle innebära att 2309 och 2308 är mer lika varandra än dessa jämfört med 2307.

/en john, hej vilt spekulerande

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-09-14 19:36

enJohn skrev:
Richard skrev:

LageB

2308 kan man handla ännu billigare från tyskland, om man nu är lagd åt det hållet. Enligt skrytet i reklamen ska dock redan 2308 ha den "nya" kontruktion som diskuteras i en annan tråd här på faktiskt. Om det är sant vet jag inte. Vad det betyder vet jag inte heller, men man kan ju spekulera om det i så fall skulle innebära att 2309 och 2308 är mer lika varandra än dessa jämfört med 2307.

/en john, hej vilt spekulerande

Denon 2308 och 2309 ser nästan helt lika ut inuti. Det som skiljer är da-omvandlare alt. dekoder för de nya bluray formaten i den nya förtstärkaren. Vid vårt blindtest var skillnaden ganska stor,- till 2309:s nackdel. Detta kan eventuellt bero på att 2309 var helt färsk, och ev. inbränning kanske hade förbättrat ljudet något litet.

Vi använde förstärkarnas inbyggda da-omvandlare, "pure direct" samt 2-kanalers stereolyssning. Optisk kabel användes.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-09-14 20:01

Kolla in Yamaha RX V661. Säljs just nu för 2995:-.
Jag ska antagligen köpa en sådan för att driva hembiosystem vi TV'n samt ett par piP på b-kanalen vid annan lyssningsposition i vardagsrummet. Har fått en hel del bra kritik i tester som du hittar på Prisjakt.nu

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5727
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-09-15 14:11

Tack för tipsen. Denon, Yamaha - en massa prisvärda modeller att välja mellan syns det.

En sak som jag inte förstår dock. Vad tummar man på gällande AVR?

T.ex (HifiKlubben)

Tvåkanal-Receiver: DENON DRA-500AE. 2x75w (8Ohm) Kr.2,900
Multikanal AVR : DENON AVR 1509. 5x75 (8Ohm) Kr. 2,800

Hur kan AVR 1509 vara billigare än DRA-500AE? Uppenbarligen måste det innehålla mycket mer elektronik i en 1509. Har man tummat på något för att gör detta möjligt? Kan det i så fall påverka ljudet om nu endast är intresserad av tvåkanallyssning - ska man då ändå satsa på en "tvåkanalare" för musik ?

Om så inte är fallet - hur kan det i så fall finnas en marknad för tvåkanalare?

LageB

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-09-15 14:18

LageB skrev:Tack för tipsen. Denon, Yamaha - en massa prisvärda modeller att välja mellan syns det.

En sak som jag inte förstår dock. Vad tummar man på gällande AVR?

T.ex (HifiKlubben)

Tvåkanal-Receiver: DENON DRA-500AE. 2x75w (8Ohm) Kr.2,900
Multikanal AVR : DENON AVR 1509. 5x75 (8Ohm) Kr. 2,800

Hur kan AVR 1509 vara billigare än DRA-500AE? Uppenbarligen måste det innehålla mycket mer elektronik i en 1509. Har man tummat på något för att gör detta möjligt? Kan det i så fall påverka ljudet om nu endast är intresserad av tvåkanallyssning - ska man då ändå satsa på en "tvåkanalare" för musik ?

Om så inte är fallet - hur kan det i så fall finnas en marknad för tvåkanalare?

LageB

Kanske kan vara så att man under flera år byggt 100-1000 ggr fler AVR mot 2-kanal. och därför kunnat förhandla fram bättre priser hos underleverantörer osv.
Sedan kan AVR givetvis vara byggd med billigare komponenter.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-15 15:55

endallas skrev:Ja jag tror det går. Men det blir lite trixande och du kan nog bara använda en ljuduppspelare och basarna bilr bara mono (men jag tror inte ljud under 60 hz är så lätt att riktningsbestämma).

Är det någon som har kört en sådan här lösning. Är det bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2008-09-15 18:45

jag undrar också :D

jag kan tänka mig att basen kan bli lite fördröjd.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-16 08:39

endallas skrev:jag undrar också :D

jag kan tänka mig att basen kan bli lite fördröjd.

Tanken slog mig också men..

Men då borde man ju få tidsfel på alla subbar som koplas till en sådan subwoofer-utgång. Signalen vet väll inte att den koplas till en kanal på samma reciver eller till en separat subwoofer-förstärkare. Dock kanske signalen blir förförstärkt två gånger, men detta bord man kunna reda ut om man har ställbara in- och utgångar.

Finns det ytterligare saker som att det är dumt att dela strömförsörjning med subwoofer-förstärkaren. Så att HF-högtalarna tappar sin ström när musiken är som starkast?

Hur är de digitala-delningsfiltrerna är dom ok.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-16 10:50

Det viktiga är att du i det här fallet ställer surroundögtalarna till large, annars får du kanske en elak loop i signalen.
Basarna blir nog en aning fördröjda, men troligen så lite att det blir lätt att flytta fram de högtalarna fysiskt för att kompensera för detta. Gissar att det rör sig om max någon cm.
Jag har dock inte provat att koppla på detta sätt.

Återgå till Köpråd