Behöver lite råd om slutsteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
teosig

Behöver lite råd om slutsteg

Inläggav teosig » 2008-09-20 01:20

Följande har hänt: Råkade sitta o surfa lite grann på olika hemmabio forum o stereo sidor, då jag helt plötsligt ramlade över några modeller av Vincent monoslutsteg o framförallt så upptäckte jag vilket överkomligt pris de hade och att de va ganska snygga, för två stycken steg av den dyra sorten skulle jag få betala 8000:- totalt..

Så nu till frågan: Sitter idag på ett par OA14.3Y och en HarmanKardon AVR 85 (90w med 65 ampere/kanal i stereo), o tycker att jag har ett fantastiskt bra ljud, men skulle vilja prova o se hur det blir om man kopplar på två stycken monoslutsteg (heter det så?) ett på vardera frontkanal.

Ponera då att jag köper antingen Vincent SP-996(125w RMS) eller
Vincent SP-997(150w RMS), (ja jag vet, watten är i sig inte
så mycket att bry sig om.)

Kommer jag att märka nån väsentligt skillnad eller måste jag gå över
10 000:- strecket, för att det överhuvudtaget ska märkas nått.

Eller är det nån där ute i denna ljud-djungel som sitter med nått ännu bättre steg i ungefär samma prisklass, tipsa gärna då om detta.

Rätta mig gärna om jag har fel nånstans i min text, jag är här för att lära.

Tacksam för svar
/David

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-20 07:35

Mina erfarenheter av Vincent är mycket goda. Har haft ett par monoblock själv, SP 991. Kraft, kontroll. Mycket prisvärda. jag sålde dessa pga av att de gick i klass A.. Drog 370W/steg i tomgång, vilket var glädjande för elbolaget.

Men köp! Mycket prisvärda förstärkare.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-09-20 13:22

Nefilim skrev:Mina erfarenheter av Vincent är mycket goda. Har haft ett par monoblock själv, SP 991. Kraft, kontroll. Mycket prisvärda. jag sålde dessa pga av att de gick i klass A.. Drog 370W/steg i tomgång, vilket var glädjande för elbolaget.

Men köp! Mycket prisvärda förstärkare.

Okej, ja det låter ju bra, men läste på lite igår i andra forum
där vissa sa att det fanns en avsaknad på mellanregister i
vincent stegen, hur ställer du dig till detta ?

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-09-20 13:46

Teosig, största anledningen till att skaffa extra slutsteg är om din nuvarande receiver/förstärkare inte orkar driva dina högtalare på ett tillfredställande sätt.

Det blir inte automatiskt bättre bara för att man kopplar på extra slutsteg.

Låna hem och prova inann köp, men om dina högtalare är lättdrivna så är det mestadels bortkastade pengar. Din HK maskin verkar potent nog att klara av jobbet.

Men viktigast är att testa själv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-20 14:38

Förvänta dig ingen revolution.

Dina högtalare är inte svårast i världen att driva, så det du har idag gör nog ett adekvat jobb. Sällar mig till de som anbefaller test innan köp.

Återgå till Köpråd