Har ni några tips på bra hörlurar?!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-06-20 11:16

NNord>

"""
Eytomic, jag gillar inte dom lurarna. Jag tror man ska passa sig
för alla lurar man trycker in i öronen, det kan inte vara bra för
öronen, hörseln..

Eytomic låter gnälligt burkigt, skrikigt och bara hemskt.

""""

Nja, nu är du väl en smula elak väl?! Fast tycke och smak kan ju vara högst personlig, och i ditt fall så kanske du blivit en smula miljöskadad av ditt "basmissbruk...."!?

Din tämligen hårda dom över Etymotic går dessutom stick i stäv med en på det hela taget helt lyrisk åsikt om dessa pluggars välljud i resten av världen, vilket gör din åsikt än mer spektakulär om man så säger.

Men din åsikt står ju för dina egna högst personliga upplevelser, vilket bör respekteras.

Min egen åsikt efter att ha använt mina Etymotic ER-4P i några månader nu, är att de först kändes väl basfattiga och lite åt det ljusa skira hållet överlag. Men det lät ändå otroligt rent bra och "korrekt", ja naturligt helt enkelt.

Efter någon veckas användande så började det hela låta bättre, mer tryck i basen upplevdes det som. Kanske jag var påverkad av den väl svullna och lite grötiga basen på de Koss the plug jag lyssnat på innan Etymotic? Dessa Koss kan jag knappt lyssna på nu då de är olidligt bumliga och luddiga i basen, ja det är för mycket av det goda helt enkelt, på bekostnad av resten av skalan med.

Idag tycker jag att mina ER-4P låter väldigt trevlig med torr ren och djup bas när så musiken verkligen innehåller detta. Och de försöker alltså inte att pressa fram en överdriven konstlad bas som egentligen inte skall vara där, vilket Koss gärna gjorde.

Vad beror då allt detta på? Ja naturligtvis har jag varit påverkad av de lurar jag först lyssnat på en tid, vilket fick mina nya ER-4P att kännas basklena. Detta ändrade sig ju med tiden då jag helt enkelt vande mig vid det nya soundet. Men det kan även vara så att de nya ER-4P mådde bra av en periods inspelning och kanske faktiskt började ge mer drag i basen då de "mjuknat" lite efter att ha fått spela ett tag!?

Att ha pluggar i öronen kan naturligtvis ha sina för och nackdelar.

Nackdelarna är ju att de är lite bökigare att sätta in och att ta ur, samt att det kanske kan finnas risk för att fresta på hörseln om man inte har sunt förnuft när man väljer lyssningsvolym.

Fördelarna är att man kan lyssna utan att störa andra även om man spelar duktigt högt. Samt att yttre oljud inte stör då man vill lyssna i lugn och ro. Faktum är att då jag köpte min iPod (mp3) så var det för att lyssna under mina flygresor i jobbet. Men tilsammans med originalpluggarna och faktiskt även Koss teh plug som också stoppas in i örat, så trängde så mycket oljud utifrån in så det var ofta ingen ide att ens försöka lyssna under flygningarna. Det gick egentligen bara bra då jag flög med en MD80 som är ett mycket tyst flygplan.

Med mina Etymotic ER-4P så är det som natt och dag. Med silicontrattarna så blir det väldigt tyst och nästan inget oljud utifrån orkar in och störa musiken. Byter man så till de svarta skumpropparna så blir det kusligt dödstyst, som de bästa riktiga hörselpropparna eller bättre!? Man kan lyssna helt ostört på stilla musik på lagom volym även då man flyger med ett bullrigt turboprop-plan som annars låter som ett sågverk på rymmen.....

Jag låter ofta mina ER-4P sitta i från start till landning, även om jag inte lyssnar på musik hela tiden, just därför att det då blir så härligt tyst att man kan tro att man sitter hemma i soffan i lugn och ro istället för i ett bullrigt flygplan. Det är mycket avslappnande.

Näääääeeee...... inte låter väl Etymotic "hemskt" heller....?! :wink: :wink:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-21 17:17

Jag misstänker att NNord lyssnat på ER-6:orna då de uppvisar ett basregister som är kraftigt försvagat i nivå (se exempelvis kurva i Musik & Ljudteknik nr 4 2003). Det är mycket möjligt att ER-4P inte uppvisar detta fenomen. Därför kan det vara bra att försäkra sig om att man pratar om samma sak innan man kommer med motargument.

Användarvisningsbild
AndersG

Inläggav AndersG » 2004-08-05 00:55

Jag funderar på om jag skall köpa en Etymotic 4 eller en Shure E3C till min bärbara. De som har båda tycker rätt olika om vilken som är bäst men mitt intryck är att Etymotic 4 kanske är en litet för "korrekt" hörlur med hänsyn till den ljudkvalitet man får från bärbart och att Shure kan matcha bättre i detta sammanhang, fast den nog är sämre om man kopplar den till högkvalitativa källor.

De som använt Etymotic länge verkar rörande eniga om att man måste få ett bra "seal" om de skall fungera, alltså få dem att sluta tätt utan läckage. Om man får läckage blir det dålig bas. Det skall ta någon vecka att vänja sig innan man lär sig att sätta in dem rätt och snabbt.

I Headrooms mätningar har alla Etymotics modeller i stort sett samma basprestanda, som för övrigt är mycket bra. Porta Pro är dålig i den djupa basen men har en kraftig förhöjning i mellanbasen.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-08-06 08:59

Visst ær det viktigt att få det helt tætt før att få full nivå mm. på basen med Etymotic, men inte fanken ær det så svårt att sætta in dem rætt heller.

Har man de vita siliconplopparna på så ær det busenkelt och går snabbt. Anvænder man de gråsvarta skumplopparna, som dæmpar yttreljud suverænt bra, så ær det en smula knepigare. Men inte alls svårt, och man lær sig efter bara några få gånger.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-10-02 14:44

Har nu också skaffat mig en iPod och den är helt fantastiskt kul och bra och fräck och kul och bra! :lol:

Stereophile rekommenderar Shure E3c till dem. Någon som har provat dessa?

Föregående

Återgå till Köpråd