Surround högtalare.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Pitts

Surround högtalare.

Inläggav Pitts » 2008-09-16 14:22

...Hejsan.. :D

Som överskriften antyder så letar jag efter ett par surround högtalare att användas i ett hemma bio system. Som förstärkare har jag Marantz SR5002 och DVD:n är Marantz DV6600. Fronthögtalare är Audio Vector K3 Signature och centern är KC Signature av samma tillverkare som frontarna.

Vad kan passa hyfsat bra ihop med dessa tro och som inte kostar både skjortan och knapparna ifrån densamme..?

Om någon har något som kan passa så hör gärna av Er, har nämligen en rörförstärkare av märket Oumeidanji till salu eller som byte. Den är spelad runt 60 timmar och levererar 2x12W triokopplat med tretrod rör som utgångs rör. Nypris i UK på denna ska vara runt £389 + tax.
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-09-17 08:14

Det beror på vad Du prioriterar..... Jag har två par Boston VRS micro http://www.dealtime.com/xPR-Boston-Acoustics-VRS-Micro som jag tycker ger ett ljud som liknar Ino A1 en del. Extremt lättplacerade, smälter in i möbleringen bra.
Har även ett par LTS 2v-v1 surroundhögtalare i byggsats, ännu omonterade, se http://www.hifikit.se/

PM: a mig om något av detta är av intresse! :)

PS. Denna tråd kanske passar bättre under bytes...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-09-17 17:26

Jag kan verkligen rekommendera Audio Pro Qub kostar iof 1500/st, men dom är snygga och gör sig ruskigt bra som surrar. Jag tror "Level" är typ samma högtalate om du inte hottar "Qube". Alltså det är golvstående Carlsson-kopior, vi pratar om.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-17 17:27

Om jag får för mig att skaffa surround så är det golvstående som vinner. APs ligger bra till..
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-09-17 17:45

tvett skrev:Om jag får för mig att skaffa surround så är det golvstående som vinner. APs ligger bra till..
Sen är dom förbaskat diskreta och snygga också. Den vita modellan alltså.
Hifi Is Great Everyday

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-09-19 12:48

...Ber att få tacka för tipsen Fredrik och tvett, ska kolla vidare på detta.

Har annars lagt in rörisen som bytes objekt emot RCA kabel i silver, högtalare, CD-spelare osv. Se forum tråden skänkes/bytes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-09-19 14:26

Intressant fråga.
Vilka surrounder kan sägas vara "bra" ur ett tekniskt perspektiv och rekommenderas till en högklassig anläggning där få kompromisser kan tillåtas?

Ino A2 lär rekommenderas, men, finns det andra mer lättillgängliga typer för oss som inte (ännu) har Ino Audio?

Mirage Omnisat kanske påminner om A2? Något annat alternativ?

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-09-19 14:34

...Hejsan Steveo.. :)

Jag har ju Audiovector K3 Signature som front och KC Signature som center så jag gissar att surroundarna bör passa dessa som ingår i anläggningen, eller åtminståne påminna om dessa i ljudet lite granna. Men dom behöver inte kosta lika mycket för det... :wink: Orsaken till min investering i K3 Sign. är att jag även använder samma högtalare med en rörförstärkare i rent 2-kanals system, bara switschar kablage emellan förstärkarna. Att det sedemera blev KC Sign. som center är för att få samstämmighet i systemet där framme.

Bakhögtalarna i systemet är egentligen inte så noga, dom står bara för 3D effekten i surround systemet, rätta mig om jag har fel... :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-20 09:19

Pitts skrev: Bakhögtalarna i systemet är egentligen inte så noga, dom står bara för 3D effekten i surround systemet, rätta mig om jag har fel... :roll:

Det kan vara sant så länge man bara ser/lyssnar på "vanlig film". Om du lyssnar på konserter, särskilt i DVD-Audio så funkar det absolut inte. Jag har löst det med fyra bakhögtalare, varav två endast fyller syftet att jämna ut filmljudet baktill. Vid musiklyssning kopplar jag ur de två och lyssnar på de två "musikhögtalarna", som är riktiga fullrange-golvare.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2008-09-20 09:52

Många glömmer att även bakkanalerna är specade för fullrange-ljud i Dolby Digital.

Själv är jag enormt irriterad på att bakhögtalarna nästan alltid är mindre än resten av systemet. Synd att dipoler alltid ska vara mindre. Jag skulle vilja ha rejäla sådana.

Men nu har jag sett att M&K har börjat sälja sitt THX:ade 150 system igen. Dem är jag sugna på med saftiga bakhögtalare... :)

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-09-21 08:30

mineralull skrev:Många glömmer att även bakkanalerna är specade för fullrange-ljud i Dolby Digital.

Själv är jag enormt irriterad på att bakhögtalarna nästan alltid är mindre än resten av systemet. Synd att dipoler alltid ska vara mindre. Jag skulle vilja ha rejäla sådana.

Men nu har jag sett att M&K har börjat sälja sitt THX:ade 150 system igen. Dem är jag sugna på med saftiga bakhögtalare... :)

M&K har (nästan) aldrig haft något annat än satelithögtalare, högtalare som varit avsedda att användas med subwoofer och med bass management.

Så M&K surroundhögtalare är inte så värst fläskigare än andra, de går ner till 80 Hz och är helt konstruerade för delning där.

Dock har såväl Dolby som DTS premiärvisat sina respektiva flaggskepp när det kommer till ljudformat på M&K-högtalare, fullregister eller inte. :)

MVH
/g

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-09-21 10:01

Borde inte det mest optimala vara 5.5 eller 7.7? Blir det inte det mest korrekt med en sepparat subwoofer till varje kanal? Eller är jag ute och cyklar nu?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-21 10:16

Chuck_V skrev:
mineralull skrev:Många glömmer att även bakkanalerna är specade för fullrange-ljud i Dolby Digital.

M&K har (nästan) aldrig haft något annat än satelithögtalare, högtalare som varit avsedda att användas med subwoofer och med bass management.

Så M&K surroundhögtalare är inte så värst fläskigare än andra, de går ner till 80 Hz och är helt konstruerade för delning där.

Dock har såväl Dolby som DTS premiärvisat sina respektiva flaggskepp när det kommer till ljudformat på M&K-högtalare, fullregister eller inte. :) MVH
/g

Intressant, så har jag alltid upplevt det också, vilket gör att mina egenkonstruerade surrounder går ner till åtminstonde 50hz (Mupps i mini OA51-style).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-21 11:37

Kaffekoppen skrev:
Chuck_V skrev:M&K har (nästan) aldrig haft något annat än satelithögtalare, högtalare som varit avsedda att användas med subwoofer och med bass management.

Dock har såväl Dolby som DTS premiärvisat sina respektiva flaggskepp när det kommer till ljudformat på M&K-högtalare, fullregister eller inte. :) MVH
/g

Intressant, så har jag alltid upplevt det också, vilket gör att mina egenkonstruerade surrounder går ner till åtminstonde 50hz (Mupps i mini OA51-style).

Hur menar du? Dolby och DTS själva tycker att det räcker att surrounderna går ner till 80Hz.
Därför går dina ner till åtminstånde 50Hz?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-09-21 12:50

...Hejsan Gubbs... :)

Jag vet inte om några av Er missförstod frågan som jag lade in här och som var grunden till tråden: köpråd ang. bakhögtalare till mitt hemmabio system. Att Ni sedan diskuterar vad som återges i bakkanalerna är jag inte behjälpt av, enkelt uttryckt så vill jag ha ett par högtalare till bakkanalerna.......basta. Det som min förstärkare återger där räcker gött åt mig (Marantz SR5002) och ingen av mina vänner har klagat på detta heller.

Dom vettigaste inläggen vill jag påstå kom ifrån OA51, Fredrik och tvett och det tackar jag för, lyfter på hatta för detta... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-21 13:12

Då vill jag inför ditt köpbeslut bara lägga till att jag och många med mig anser att det behövs minst fyra surroundhögtalare för att dom inte skall höras som enskilda ljudpunkter i det tänkta ambiensfältet. Detta problem är så pass stort att jag hellre är utan än har bara två högtalare bak.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-09-21 13:39

...Hmmm, och jag som tyckt att det låtit bra med bara två på bakkanalerna..... :roll: Men men, kanske ska fixa 2 till utöver dom två som jag ev. har klart till.. :) Nåväl, tiden får visa hur, om och vad det i sånt fall bliver. Ett står dock klart, frugan kommer att strypa mig med högtalar kablarna om det tillkommer 2 stativ till där bak soffan.. :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-21 13:44

Pitts skrev:...Hmmm, och jag som tyckt att det låtit bra med bara två på bakkanalerna..... :roll: Men men, kanske ska fixa 2 till utöver dom två som jag ev. har klart till.. :) Nåväl, tiden får visa hur, om och vad det i sånt fall bliver. Ett står dock klart, frugan kommer att strypa mig med högtalar kablarna om det tillkommer 2 stativ till där bak soffan.. :oops:

Det kan vara lämpligt att ha en på vardera sidoväggen bara en aning framför soffan och dom andra två bakom soffan.
Detta gör att surroundfältet inte ändras så abrupt när man vrider lite på huvudet.
Placera dom gärna i lite olika höjd så att stående vågor mot golv/tak blir olika det ger jämnare frekvensgång. Dom bakom soffan gärna lite högre än dom på sidorna, om möbleringen tillåter.
Numera pensionär.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-09-21 13:52

..Okay, låter som om jag ska ha 2 till...hehehe :D Frugan får'la säga vad hon vill...(så länge inte skilsmässan ligger i fatet).

Låter som det måste testas, vad gör man inte för ljudets skull.. :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-21 22:34

Ett mycket bra rås från paa :)

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-09-21 23:34

...Hehehehe...då har'u inte träffat frugan, dä' ä' jue klart..:)

Tror inte PAA:s råd klår frugans sätt att dislutera....
:oops:

Återgå till Köpråd