Jag är ute efter en lösning så att jag slipper köra dator i vardagsrummet.
Främst vill jag spela DVD, ha en analog TV-tuner, spela in TV-program till en hårddisk och ha möjlighet att spela musik (hela musiksamlingen ligger i FLAC).
Helst allt detta i en apparat och till ett relativt rimligt pris.
DD och DTS avkodning kan göras i hemmabiorecievern, så pass-through av ljudet räcker.
Intressanta objekt som jag surfat fram är:
LG RH387H DVD m 160GB hårddisk.
Bra saker: 1080p uppskalning. HDMI, TOSLINK, USB etc. Pris ca 2-2.5kkr
Dåligt: Tror inte den kan spela FLAC.
Någon som har denna eller liknande spelare som har erfarenhet av den?
Det verkar som om ingen inspelningsbar DVD kan spela upp FLAC, är det verkligen så?
Media-spelare är ett alternativ. Ofta är dessa bättre på att kunna bläddra bland filer utan att slå på en extern skärm, och det vore trevligt när man skall spela musik.
Intressantast som jag har sett när jag surfat är Popcorn A110.
Bra saker: Verkar kunna spela upp allt, även FLAC. Nätverksansluten. Kan även streama saker från annan dator på nätverket.
Dåligt: Hårdisk ingår ej (plats för 3.5" SATA). Pris ca 2.5kkr (+ca 1kkr för hårddisk). DVD finns ej, men kan köra extern USB-DVD.
Någon som har erfarenhet av denna eller annan media-spelare?
Funkar det bra att spela DVD-filmer via extern USB-spelare och en sådan här?
Hur stor hårddisk kan man stoppa i mediaspelare? Hur stor tycker du är tillräckligt? (Vill gärna stoppa in ca 100GB FLAC).
Generell fråga om HDMI:
Om man spelar musik från hårddisk eller från CD, kommer spelare att skicka ljudet till recievern via HDMI då?
Om den gör det och jag ställer recievern i pure-direct läge (dvs stänger av bildkretsar), kommer recievern då att ta emot ljud på HDMI-ingång?
Om det blir problem så kan jag säkert lösa det med en digital ljudkabel, men frågan är om jag behöver det?