Tips ang Förförstärkare , fördelar nackdelar.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wictor

Tips ang Förförstärkare , fördelar nackdelar.

Inläggav Wictor » 2008-11-04 20:15

Hej sitter och lurar på hur jag ska uppgradera eller sidogradera som någon sa. :D Ska iaf gå ifrån min flerkanals föstärkare (rx- v450) till en renodlad 2 kanalare.
Efter att ha tittat runt lite så verkar det som det är vänligare med fler pre out och fler ingångr etc på en förförstärkare mot en integrerad. Vilket är något jag värderar högt eftersom jag har en subbas jag är nöjd med och möjlighet för slutsteg inte är fel.

Ska också nämna att det är i ca 5000 kr klassen vi pratar om.

Så min tanke var att skaffa ett försteg tex Rotel RC06 eller Nad C162 därefter köpa ett begagnat slutsteg. Detta istället för att köpa tex Nad C355BE eller Marantz Pm 7003.

Men vinner man nått på det? Ljudmässigt? Kvalite? Etc etc. Jag själv tycker att det skulle se bra mycket finare ut med ett slimmat försteg på stereobänken och så gömmer man undan steget. Istället för att ha en riktigt ful och fet integrerad förstärkare, dessutom kanske fler möjligheter att byta lite hit och dit på slutstegs fronten och behålla försteget.

Ni kan fritt fram ge lite tips , mm är lite lost på hur jag ska göra.
Kan säga att det inte är brådska med det hela utan detta ska bli av när jag fått en lägenhet som förhoppningsvis trillar in runt årsskiftet. Men det är alltid kul att fundera lite över olika uppgderings möjligheter.

Tack På förhand
Mvh Victor

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-05 20:45

Märkligt inte en person här som har erfarenhet av förförstärkare?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-05 20:48

Jag tänkte ge mitt standardsvar på frågan förut, men kom av mig. Jag har
dock inte ens lyssnat på apparaten, men skulle ändå tryggt kunna tänka mig
att skaffa den. Svenska företaget Holographic Audio har en fin liten för-
förstärkare vid namn Pre TwentyFive. Den skulle jag skaffa bums om jag var
ute efter enbart tvåkanalsljud:

http://www.holographicaudio.com/

De som ligger bakom finns här på forumet, samt även en ägare eller två.

Pris runt 5000 tror jag.
Senast redigerad av shifts 2008-11-05 21:01, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-05 20:58

damn den ser fin ut men fjärr är faktiskt nått som ligger väldigt högt på kravlistan! Men den ska skrivas upp på tänkbara iaf, tack så mycket för tipset.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-05 22:59

Äger en pre25. Funkar bra. Men jag tror man ska ha klart för sig att speciellt stor skillnad blir det inte. Finns så många andra parametrar som påverkar. Jag köpte den mest för att jag gillar purism/minimalism. Hade jag varit mer resonabel hade det funkat bra att fortsätta med denon 1907... som kosar lika mycket men är en komplett surroundreciever. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-05 23:06

Jag har jättedålig koll på marknaden, jag byggde eget försteg.

Har du funderat på begagnat? Man borde kunna få fina försteg till bra pris. Accuphase, audio resaerch etc.
Lytar i nätdelen är ju inte lika kritiskt i försteg som slutsteg så även äldre apparter kan vara intressanta. Fast det kanske inte är vad du har tänkt? Jag tycker dock designen på äldre apparater är trevligare än på mycket av dagens grejjor, även om vissa är väldigt tidlösa.

Av dom du nämner skulle jag ta Rotel, men det är bara av designskäl. Ljudskillnaden räknar jag med är helt försumbar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-05 23:14

ska efter lite tanke köra på begagnat, man får väldigt mycket för pengarna. Och i denna klassen tror jag att kvaliten är väldigt likvärdig , så jag ska hålla koll på annonser snart dyker det nog upp en fin modell . skriver förövrigt från mitt wii just nu hehe väldigt omständigt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inte för gammalt

Inläggav lennartj » 2008-11-08 00:27

Jag köpte inte mitt försteg begagnat, men det hann bli väl begagnat till pensioneringen härom månaden efter drygt 24 år. De senaste åren har jag blivit ordenligt trött på att jaga oxid i potar och omkopplare, som ger gradvis ökande dist tills man ger sig på dem igen (Tandberg 3002).

Köpte nyligen ett nytt med förhoppningen att aldrig behöva köpa något mer analogt försteg (är 55+).

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-09 19:43

Ah okey. Nu hade jag ju kanske inte tänkt köpa en 24 år gammal förförstärkare utan en som är 2-5 år gammal så då är det nog inga problem.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-11-10 15:30

Jag kan varmt rekommendera Harman/Kardons Signature 1.0 om du är ute efter ett kompetent försteg. Apparaten har gott om ingångar (MM, MC, ett antal vanliga RCA, ett par XLR, en uppsättning 7.1) och bra med anslutningsmöjligheter till slutsteg (XLR, RCA + 7.1 för multikanal) samt en snygg & funktionell fjärr.

Dessutom är den snygg och låter mycket bra. Jag köpte min för en vecka sen för 4 500:- och det känns som den är där för att stanna.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-10 18:45

oki gött en till kandidat på listan. Men dock gillar jag inte harmans design 8) men min smak ändras väldigt mycket.

edit såg att det va en äldre modell som inte hade det där plastiga utseendet :D

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-11 22:15

Tänkte fråga det är ingen som har testat Tangents Amp serie speciellt Amp -200 ? Har själv fingrat på den men inte lyssnat, den ser riktigt fin utm och baksidan är riktigt påkostad med alla ingångar som jag kräver l dessutom :D Bra kritik i Hifi musik.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-11-14 21:52

Bild

och

Bild

Är nog en tämligen oslagbar kombination, för slantarna.
Kombinera med ett par Bryston 4B SST eller Rotel RB-1080. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-15 20:38

måste erkänna jag hänger inte helt med på vad Ino cr80s gör?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-15 20:47

Wictor skrev:måste erkänna jag hänger inte helt med på vad Ino cr80s gör?

Det är ett filter för delade högtalarsystem.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Köpråd