Pro-Ject Speedbox?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wictor

Pro-Ject Speedbox?

Inläggav Wictor » 2008-12-17 20:51

Jo va inne på Ågrens hifi här i göteborg och tjötade lite om nålar pickuper mm. Och efter en stunds prat stund så tyckte försäljaren att en speed box skulle vara en roligare uppgradering till min debut 3a än en ny pickup i 700-1000kr klassen. Och han gjorde klart i att lyftet inte ligger i att basen diskant etc utan att takten blir bättre och mer svängig. Mer svängigt ljud alltså! Han tyckte även så klart att en ny nål eller liknande inte hade varit fel heller eftersom min spelare har varit begagnad och nålen inte bytt sedan dess.

Någon som har testat denna skapelse och kan påpeka något, jag själv e ju lite skeptisk till sånna här skapelser men som han sa man kan ju nu byta hastighten med ett knapp tryck och att den passar alla pro ject spelarna (utom ett par) så man kan ha den med sig om man uppgraderar. Så det är ju inte helt onödigt iaf. Men men någon som har en synpunkt ??

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-12-17 21:31

Jag har en, och innan jag köpte den så diskuterades det lite här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23164

Nu när jag väl har en så kan jag väl inte påstå att ljudförbättringen är enorm, men lite "tajtare" känns det väl. Den stora fördelen är hastighetsändringsknappen, slippa lyfta tallriken och flytta remmen är ett stort plus. Lyssnat betydligt mer på mina sjuor sen den dök upp hemma. Den gör helt klart spelaren mer användarvänlig.

Nackdelar: Blå diod på framsidan som indikerar att den är på. Den har samma ljusstyrka som den genomsnittliga fyren. Inte skönt för ögonen, inte snyggt. Sladden mellan Speedboxen och skivspelaren som följer med är för kort. Jag hade tänkt att ha den i mitt stereoskåp, men dit räcker inte sladden. Har istället gömt den bakom Projecten, dels pga av sladden, dels pga dioden.

Känner du att du vill ha den, köp. Men om du kan få en bättre pickis för samma pengar kan jag inte svara på, det får någon annan göra. Eller du själv.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-17 21:42

Byte av pickup kommer det också mest vilket som kommer först eller om jag skippar speedboxen. Tror ändå det kan vara en trevlig liten detalj. Får helt enkelt fingra lite på den i affären och se vad pengapungen tillåter efter jul. 8) Om någon annan äger nått liknande så får ju de gärna säga sitt också.

appropå pung, hörde i fikarummet idag att världens tyngsta pung sitter på knölvalen och väget ett ton. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-17 22:27

Pickup eller Speedbox?

Har du redan en hyffsat bra pickup skulle jag säga Speedboxen alla dagar i veckan. Ingen pickup i världen räddar en dålig (= mindre bra) drivning av tallriken.

Men, finns det en minsta risk att din pickup är sliten och du riskerar nöta sönder dina skivor - då är pickupbyte högsta prio! Annars kommer du ägna dig åt ren kapitalförstöring.

/ B

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-17 22:33

Kanske får bli någon gyllene medelväg. Istället för ortofon 2m red så blir det speedbox och at-95. Tror nålen är i ganska gott skick, men man kan komma fram till att speedbox inte är en dum ide? och om nålen är sliten byter jag den eller hela pickupen först?

Edit: har om5 just nu.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-17 23:32

Wictor skrev:Kanske får bli någon gyllene medelväg. Istället för ortofon 2m red så blir det speedbox och at-95. Tror nålen är i ganska gott skick, men man kan komma fram till att speedbox inte är en dum ide? och om nålen är sliten byter jag den eller hela pickupen först?

Edit: har om5 just nu.

Det räcker med att du byter nålen. Det är själva nålen som går i spåret och nålens gummiupphängning i fästet som slits.

Byt nål först. Köp sedan SpeedBox.

Om du sedan tycker dig sakna något i återgivningen, prova några andra pickuper. Det bästa är att lyssna i sin egen anläggning men det är ofta inte praktiskt möjligt. Det näst bästa är att prova sin egen pickup (samma typ alltså) hos en handlare och jämföra med andra varianter. Det är numera ingen lätt sak det heller, handlare som kan erbjuda jämförelser mellan pickuper i rimliga prisklasser finns knappast längre.

/ B

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-17 23:36

Yes men jag kollar runt! Tycker dock att det är så svårt att gämföra när det inte är hemma så att säga. Men aja får se om 10 nålen kostar 325´:- och at 95 495 :- så jag får se vad som faller mig i smaken. Man måste tänka på blacebo effekten också :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-18 01:38

Wictor skrev:Yes men jag kollar runt! Tycker dock att det är så svårt att gämföra när det inte är hemma så att säga. Men aja får se om 10 nålen kostar 325´:- och at 95 495 :- så jag får se vad som faller mig i smaken. Man måste tänka på blacebo effekten också :lol:

Jo, det är mycket att tänka på. Vad som är viktigt är att inte förstöra det som inte kan repareras, dvs skivorna. Strunta i kronorna, kolla i första hand att din pickup inte är sliten och förstör dina vinyler!

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-18 09:22

I en annan tråd nämndes det AT-95 för ca 28 Euro(inkl frakt):

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0300058961

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-18 20:00

Jag gjorde ett försök! Men min tyska är ju obefintlig. kan man ändra språket nånstans på sidan?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-18 20:34

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0300058961

Räcker det? Vi är nog några som översätta om det skulle behövas.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-18 20:57

ah tack. Får se om jag lyckas nu..

Ah vafan det blev ju helt knas, skulle betala via bank överföring och när jag fått alla nummer och reference koder mm så säger nordea att jag måste aktivera utlandsbetalning via kundtjänst. Om jag bara skippar att betala kommer ordern försvinna eller vad händer? Är inte så erfaren på denna fronten med utlandsbetalningar. Nästa gång kör jag på paypal men det tar ju som sagt 3-4 dagar innan pengarna är inne på kontot och först då kan jag göra betalningar.
vad hända?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-18 23:21

Jag tror ordern ligger kvar och väntar på pengar om du inte kontaktar firman i Tyskland. Men ring Nordea imorgon och ordna utlandsbetalningar och betala sen, tänk på att dom brukar ta en liten avgift.

När det är Paypal så är det säljaren som får betala, men ibland är priset högra då med. Jag har lyckats betala ganska snabbt med Paypal, på studs mer eller mindre som jag förstått det.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-18 23:36

oki. Jag mejlade tysken och bad han radera ordern så jag avvaktar och ser. Det verkar ju fungera iaf när man väl fått igenom ordern he he. Men detta går nog bra till slut , tack och ha det gött

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-12-23 23:17

Nu är det fixat och pengarna är på väg via cyber space mellan sverige och tyskland någonstans.

Btw har läst på några sidor att speed box 2 inte passar med debut 3?

Återgå till Köpråd